Spektakle

Ostrołęka/Festiwal Teatralny InQbator 2014: Krakowski Teatr Tańca „Takarazuka camp” – chor. Eryk Makohon

Zdjęcie: Ostrołęka/Festiwal Teatralny InQbator 2014: Krakowski Teatr Tańca „Takarazuka camp” – chor. Eryk Makohon

Fot. Katarzyna Machniewicz

Wersja do druku

Udostępnij

Krakowskie Centrum Choreograficzne zaprasza na spektakl TAKARAZUKA camp Krakowskiego Teatru Tańca, którego pokaz odbędzie się podczas Festiwalu Teatralnego InQbator 2014 w Ostrołęce. Przedstawienie inspirowane jest teatrem japońskim, popularną rewią żeńską – Takarazuka, działającą w mieście o tej samej nazwie od prawie stu lat. Specyfika i oryginalność teatru, w którym wszystkie role, zarówno męskie jak i żeńskie odgrywają kobiety, stały się punktem wyjścia do rozważań na temat teatralności płci, konstrukcji płci kulturowej oraz stereotypowego postrzegania płci przez społeczeństwo. Kandydatki na „Takarazinki” przygotowują się przez dwa lata w specjalnej szkole do odgrywania ról męskich i ról kobiecych. Przyswajają sobie kata, czyli charakterystyczne dla danej płci formy gramatyczne, sposoby zachowania, gesty, mimikę. Dla twórców spektaklu ciekawym zagadnieniem jest jednak odgrywanie ról kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się bowiem doskonale potwierdzać tezę Simone de Beauvoir: „nie rodzimy się kobietami – stajemy się nimi”.

„W Takarazuka camp dochodzi do spotkania kultur i twórczego przetworzenia wzorca. W tym wypadku następuje przeniesienie cech właściwych kulturze dalekowschodniej na grunt polskiej (…) na styku dwóch odmiennych kultur może wytworzyć się trzecia, zawierająca nowe wartości. Czy do tego doszło w przypadku Takarazuka camp i adaptacji prozy Kōbō? Omówione cechy potwierdzają to założenie. Jednakże spektakl ten stanowi dowód na to, jak bardzo inspirująca potrafi być kultura japońska z całą swoją różnorodnością, wysokim poziomem kreowania świata przedstawionego czy zabawą w konstruowanie płci kulturowej.”
(Małgorzata Wielgosz, Teatralne rozgrywki między kobiecością a męskością inspirowane japońską rewią Takarazuka [w:] Inspirująca i inspirowana. Podkultura japońska, pod red. Adrianny Wosińskiej)

TAKARAZUKA camp
choreografia: Eryk Makohon
scenografia: Eryk Makohon
występują: Anna Chmiel-Kowalska, Monika Godek, Barbara Kopała, Agata Syrek, Katarzyna Węglowska-Król, Katarzyna Żminkowska, Monika Świeca, Marta Wołowiec, Paweł Łyskawa oraz tancerki Pracowni METAfizyczna
producent: Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca oraz Nowohuckie Centrum Kultury
czas: 50 minut

W spektaklu wykorzystane są fragmenty artykułu Aliny Łysak, Teatr Takarazuka jako przykład performatywności płci.

Spektakl nagrodzony główną nagrodą podczas Tyskich Spotkań Teatralnych.

Szczegółowe informacje o Festiwalu Teatralnym InQbator znajdują się na stronie: www.festiwalinqbator.pl

Program festiwalu

powiązane

Ludzie

Eryk Makohon

Eryk Makohon

Krakowskie Centrum Choreograficzne zaprasza na spektakl TAKARAZUKA camp Krakowskiego Teatru Tańca, którego pokaz odbędzie się podczas Festiwalu Teatralnego InQbator 2014 w Ostrołęce. Przedstawienie inspirowane jest teatrem japońskim, popularną rewią żeńską – Takarazuka, działającą w mieście o tej samej nazwie od prawie stu lat. Specyfika i oryginalność teatru, w którym wszystkie role, zarówno męskie jak i żeńskie odgrywają kobiety, stały się punktem wyjścia do rozważań na temat teatralności płci, konstrukcji płci kulturowej oraz stereotypowego postrzegania płci przez społeczeństwo. Kandydatki na „Takarazinki” przygotowują się przez dwa lata w specjalnej szkole do odgrywania ról męskich i ról kobiecych. Przyswajają sobie kata, czyli charakterystyczne dla danej płci formy gramatyczne, sposoby zachowania, gesty, mimikę. Dla twórców spektaklu ciekawym zagadnieniem jest jednak odgrywanie ról kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się bowiem doskonale potwierdzać tezę Simone de Beauvoir: „nie rodzimy się kobietami – stajemy się nimi”. „W Takarazuka camp dochodzi do spotkania kultur i twórczego przetworzenia wzorca. W tym wypadku następuje przeniesienie cech właściwych kulturze dalekowschodniej na grunt polskiej (…) na styku dwóch odmiennych kultur może wytworzyć się trzecia, zawierająca nowe wartości. Czy do tego doszło w przypadku Takarazuka camp i adaptacji prozy Kōbō? Omówione cechy potwierdzają to założenie. Jednakże spektakl ten stanowi dowód na to, jak bardzo inspirująca potrafi być kultura japońska z całą swoją różnorodnością, wysokim poziomem kreowania świata przedstawionego czy zabawą w konstruowanie płci kulturowej.” (Małgorzata Wielgosz, Teatralne rozgrywki między kobiecością a męskością inspirowane japońską rewią Takarazuka [w:] Inspirująca i inspirowana. Podkultura japońska, pod red. Adrianny Wosińskiej) TAKARAZUKA camp choreografia: Eryk Makohon scenografia: Eryk Makohon występują: Anna Chmiel-Kowalska, Monika Godek, Barbara Kopała, Agata Syrek, Katarzyna Węglowska-Król, Katarzyna Żminkowska, Monika Świeca, Marta Wołowiec, Paweł Łyskawa oraz tancerki Pracowni METAfizyczna producent: Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca oraz Nowohuckie Centrum Kultury czas: 50 minut W spektaklu wykorzystane są fragmenty artykułu Aliny Łysak, Teatr Takarazuka jako przykład performatywności płci. Spektakl nagrodzony główną nagrodą podczas Tyskich Spotkań Teatralnych. Szczegółowe informacje o Festiwalu Teatralnym InQbator znajdują się na stronie: www.festiwalinqbator.pl Program festiwalu

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close