
Fot. Aleksandra Osowicz. Projekt: Michał Łuczak.
Fot. Aleksandra Osowicz. Projekt: Michał Łuczak.
Czym może być podróż do niemożliwego? Sześcioro tancerzy w przejmującym świecie Georges’a Bataille’a, francuskiego pisarza, filozofa, kontestatora współczesnej kultury. Jako jeden z niewielu myślicieli minionego stulecia, Bataille miał odwagę tak bezkompromisowo i bezwzględnie zapytać o sens i kształt ludzkiego istnienia. Jego rebelianckie idee uderzały w nowożytną kulturę zbudowaną wokół systemu pracy, która – jak twierdził – wyprowadziła człowieka na jałowe terytoria. Drogę, na miarę pełni ludzkiego losu, widział w akcie transgresji, który nakazywał porzucić bezpieczne granice i podążać ku nieznanemu. Poprzez ten akt miał się, lub przynajmniej mógłby się wyłonić nowy człowiek. Jako suweren własnej egzystencji. Zdobywca autentyczności. A może po prostu „śmieszek i tancerz”, jak nazywa człowieka w Części przeklętej.
Bataille rzuca nam wyzwanie. Prowadzi nas do miejsca, gdzie „wszystkie gwałtowne uczucia zlewają się w jedno”. Jego paradoksalna filozofia milczącym gestem wskazuje na taniec. Tańcząc odkrywamy grozę i ukryte w głębi nowe przestrzenie. Tańcząc, skaczemy w pustkę i odnajdujemy śmiech. Tańcząc zanurzamy się w mrocznej łamigłówce erotyzmu, aż wreszcie natrafiamy na „świat święta, królów i bogów”. Taniec staje się próbą suwerenności, wyrażając namacalnie i bez słów niezwykły dramatyzm myśli Bataille’a z jego głównym pytaniem: czy możemy stać się na nowo?
Podstawą realizacji projektu były następujące teksty Georgesa Bataille’a: Doświadczenie wewnętrzne, Łzy Erosa, Część przeklęta, Erotyzm. Stanowiły one przedmiot wielokierunkowej pracy badawczej, podczas której twórcy zastosowali metodę pracy ze snami i nieświadomością, rozwijaną od 2005 roku w ramach projektu Taniec śniącego ciała. Jest ona twórczą syntezą technik inspirowanych psychologią analityczną Carla Gustava Junga, Psychologią Zorientowaną na Proces Arnolda Mindella, oraz technik improwizacyjnych i medytacyjnych, które twórcy rozwijali przez wiele lat swoich badań. Przedstawienie jest kontynuacją The_Rite_of_Dreams_Project, zainicjowanego wspólnie przez artystów w 2013 roku
***
Bilety dostępne na ebilet.pl
Scenariusz i reżyseria: Sławomir Krawczyński
Choreografia: Anna Godowska
Tancerze: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Natalia Dinges, Paweł Grala, Bartosz Ostrowski, Łukasz Przytarski, Zofia Tomczyk
Muzyka: collage & remix
Zdjęcia: Aleksandra Osowicz
Grafika: Michał Łuczak
Realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Koprodukcja:
Fundacja Ciało/Umysł
20. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca
Centrum Kultury w Lublinie
Partnerem projektu jest marka Ania Kuczyńska
Projekt zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Sławek Krawczyński i Anna Godowska współpracują od 1999 roku. W latach 2001 – 2012 prowadzili wspólnie Teatr Bretoncaffe. Najważniejszą częścią wspólnej pracy artystów jest projekt badawczy pod nazwą Taniec śniącego ciała, zainicjowany w 2005 roku w ramach rezydencji Anny Godowskiej w Centre national de la danse Pantin-Paris. Celem tego długofalowego projektu jest zastosowanie idei psychologii analitycznej Carla Gustava Junga oraz Psychologii Zorientowanej na Proces Arnolda Mindella w praktyce tańca i teatru.
Programową syntezę poszukiwań Godowskiej i Krawczyńskiego stanowi projekt The_Rite_of_Dreams_Project, zainicjowany w 2013 roku. Pierwsza praca w ramach tego projektu, spektakl Niżyński. Święto snów, powstał w całości w oparciu o rozwijane przez artystów metody. Spektakl ten otrzymał dwie nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas Polskiej Platformy Tańca 2014 w Lublinie: za spektakl oraz za wykonanie artystyczne. W rankingu „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014” prestiżowego miesięcznika „Teatr”, spektakl znalazł się w grupie najlepszych przedstawień teatru tańca w Polsce. W roku 2015 Anna Godowska i Sławek Krawczyński otrzymali nagrodę okolicznościową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 15-lecia wspólnej pracy artystycznej, za osiągnięcia i wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce.