Spektakle

Warszawa/Teatr Wielki: George Balanchine, Emil Wesołowski, Jacek Przybyłowicz – „Opowieści biblijne”

Zdjęcie: Warszawa/Teatr Wielki: George Balanchine, Emil Wesołowski, Jacek Przybyłowicz – „Opowieści biblijne”

Projekt plakatu: Adam Żebrowski.

Wersja do druku

Udostępnij

Opowieści biblijne to wieczór baletowy w trzech częściach. Jego choreografowie to kolejno: George Balanchine (Syn marnotrawny),  Emil Wesołowski (Kain i Abel) i Jacek Przybyłowicz (Sześć skrzydeł aniołów). Prapremierowe wykonanie pierwszej choreografii odbyło się w 1929 roku, zaś dwie kolejne części to całkiem nowe utwory.

O wieczorze:

Stary i Nowy Testament – święte księgi cywilizacji europejskiej, zapis wierzeń, prawd uniwersalnych i przypowieści, niewyczerpane źródło inspiracji dla twórców kultury. Nowy spektakl Polskiego Baletu Narodowego będzie propozycją wspólnej refleksji na wybranymi motywami biblijnymi.

Syn marnotrawny Siergieja Prokofiewa czerpie temat z przypowieści ewangelicznej św. Łukasza. Paryska prapremiera w choreografii George’a Balanchine’a (1929) była ostatnim z wielkich osiągnięć Baletów Rosyjskich Diagilewa. W tej wersji dzieło weszło do kanonu repertuarowego współczesnego baletu i trwa na scenach świata do dnia dzisiejszego. Nadszedł czas, aby poznała je również polska publiczność. Wciąż powracają także na scenę baletową bohaterowie Księgi Rodzaju. Znana była swego czasu adaptacja choreograficzna Kaina i Abla zrealizowana w Berlinie Zachodnim przez Kennetha MacMillana, dla którego muzykę zestawił ze swoich utworów symfonicznych polski kompozytor Andrzej Panufnik. Nasz teatralny choreograf Emil Wesołowski postanowił podążyć tym samym tropem. Zaproponuje jednak własną wersję odwiecznego mitu, z nieco innym wyborem muzyki Panufnika. Kolejną nowością w tym wieczorze będzie balet Jacka Przybyłowicza Sześć skrzydeł aniołów, gdzie choreograf zamierza nawiązać w poetycki sposób do jeszcze innego biblijnego przesłania, sięgając przy tym do wielkiej muzyki barokowej.

Dyrygent: Jakub Chrenowicz

1. SYN MARNOTRAWNY

Balet w trzech obrazach

Choreografia: George Balanchine
Muzyka: Siergiej Prokofiew
Realizacja baletu: Paul Boos
Scenografia: Georges Rouault
Światła: Marc Heinz

Prapremiera: 21 V 1929, Les Ballets Russes de Diaghilev, Paryż
Premiera polska: 14 IV 2012, Polski Balet Narodowy, Warszawa

2. KAIN I ABEL

Balet w jednym akcie

Choreografia: Emil Wesołowski
Muzyka: Andrzej Panufnik
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Paweł Grabarczyk
Światła: Marc Heinz

Prapremiera: 14 IV 2012, Polski Balet Narodowy, Warszawa

3. SZEŚĆ SKRZYDEŁ ANIOŁÓW

Balet w jednym akcie

Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Muzyka: Antonio Vivaldi, Johann S. Bach, Giovanni B. Pergolesi
Muzyka elektroniczna: Prasqual
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Paweł Grabarczyk
Światła: Marc Heinz
Projekcje: Ewa Krasucka
Solo wokalne: Kamila Kułakowska i Agnieszka Rehlis

Prapremiera: 14 IV 2012, Polski Balet Narodowy, Warszawa
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Opery Narodowej

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close