Warszawa/Teatr Wielki – Opera Narodowa: Polski Balet Narodowy „Balety polskie” – chor. Robert Bondara, Jacek Tyski, Jacek Przybyłowicz

Zdjęcie: Warszawa/Teatr Wielki – Opera Narodowa: Polski Balet Narodowy „Balety polskie” – chor. Robert Bondara, Jacek Tyski, Jacek Przybyłowicz

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Wielki – Opera Narodowa i Polski Teatr Narodowy zaprasza na pokaz wieczoru Balety polskie z choreografiami Roberta Bondary, Jacka Tyskiego i Jacka Przybyłowicza, do muzyki polskich kompozytorów okresu XX-lecia międzywojennego.

Eugeniusz Morawski, Aleksander Tansman, Karol Szymanowski – wybitni polscy kompozytorzy, współtwórcy pejzażu muzycznego międzywojnia. Morawski kształcił się zarówno muzycznie, jak i plastycznie; skazany na Syberię za działalność we Frakcji Rewolucyjnej Polskiej Partii Socjalistycznej, zdołał zamienić tę karę na emigrację do Paryża, gdzie kontynuował studia. Po powrocie do Polski sprawował funkcję rektora Warszawskiego Konserwatorium Muzycznego (pełnioną wcześniej przez Karola Szymanowskiego). Tansman podczas swojego światowego tournée w latach 1932-1933 przyjmowany i doceniany był między innymi przez Mahatmę Gandhiego i cesarza Japonii, nominowany do Oscara za muzykę do filmu Paris Underground, blisko zaprzyjaźniony z Igorem Strawińskim. Jego balet Sextuor (w realizacji Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Na pięciolinii) został wystawiony w 1927 roku pod dyrekcją maestro Tullio Serafina w nowojorskiej Metropolitan Opera, pod zmienionym tytułem: Tragedy of the Cello. Szymanowski – oddany zarówno muzyce, jak i literaturze – podróżował, by poszerzać wiedzę (w Berlinie pod wpływem Richarda Straussa, we Francji – Claude’a Debussy’ego) i znajdować inspiracje – w Afryce, na Sycylii, lecz także na polskim Mazowszu i Podhalu. Byli obywatelami świata i ambasadorami muzyki polskiej. Ich dzieła, zestawione ze sobą w wieczorze Balety polskie, zrealizowanym przez trzech naszych choreografów, oddają nadzieję i energię Polski po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza w związku ze zbliżającą się rocznicą tego wydarzenia.

Na 45 minut przed każdym przedstawieniem Teatr zaprasza na spotkania wprowadzające do Foyer Głównego.

Wieczór baletowy w trzech częściach:

Świtezianka
choreografia: Robert Bondara
muzyka: Eugeniusz Morawski

Na pięciolinii
choreografia: Jacek Tyski
Muzyka: Aleksander Tansman (Sextuor)

II Koncert skrzypcowy
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Muzyka: Karol Szymanowski

choreografia Świtezianka: Robert. Bondara

choreografia Na pięciolinii: Jacek.Tyski

choreografia II Koncert skrzypcowy: Jacek Przybyłowicz

scenografia i kostiumy Świtezianka:Julia Skrzynecka

scenografia i światłą Na pięciolinii: Olga Skumiał

scenografia II Koncert skrzypcowy:Boris Kudlička

kostiumy Na pięcolinii: Renata Bonter-Jędrzejewska

kostiumy II Koncert skrzypcowy: Paaweł Grabarczyk

światła Świtezianka: Maciej Igielski

światła II Koncert skrzypcowy: Marc Heinz

projekcje wideo Na pięciolinii: Piotr Bednarczyk

projekcje wideo II Koncert skrzypcowy: Mikołaj Molenda  

stylizacja fryzur i charakteryzacja Na pięciolinii: Marek Bryczyński

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Jakub Jakowicz – skrzypce

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 18:00

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close