Spektakle

Warszawa/Teatr Wielki: Polski Balet Narodowy – Piotr Czajkowski „Jezioro łabędzie” – chor. Krzysztof Pastor

Zdjęcie: Warszawa/Teatr Wielki: Polski Balet Narodowy – Piotr Czajkowski „Jezioro łabędzie” – chor. Krzysztof Pastor

Projekt plakatu: Adam Żebrowski, zdjęcie: Murgrabia Photography)

Wersja do druku

Udostępnij

Publiczność baletowa zna doskonale tę niemiecką baśń baletową z muzyką Czajkowskiego o księciu Zygfrydzie i jego rozdarciu między miłością do zaklętej w łabędzia Odetty a jej ognistym przeciwieństwem, Odylią, którą rzucił w jego ramiona podstępny czarownik. Po licznych inscenizacjach tradycyjnej wersji Jeziora łabędziego na scenie warszawskiej Krzysztof Pastor z librecistą Pawłem Chynowskim postanowili przenieść tę opowieść w realia dworu carskiego ostatnich lat życia Piotra Czajkowskiego. Respektując ducha romantycznego oryginału, sięgnęli do polskiego wątku autentycznej historii, jaka przydarzyła się następcy tronu rosyjskiego Mikołajowi. Carewicz wierny przez lata swojej młodzieńczej miłości do heskiej księżniczki Alix, nieakceptowanej jednak przez cara Aleksandra III, poznał za sprawą ojca i pokochał polską balerinę Matyldę Krzesińską. Ta namiętność zawładnęła jego sercem i doprowadziła do głośnego skandalu towarzyskiego na dworze petersburskim u progu objęcia tronu przez Mikołaja II. Pomimo zmienionego libretta w przedstawieniu zostaną zachowane najcenniejsze „łabędzie” sekwencje akademickiej choreografii Lwa Iwanowa i Mariusa Petipy.

W nowej wersji choreograficznej zachowane zostaną najcenniejsze sekwencje tradycyjne, jak liryczny biały obraz z łabędziami, czy popisowe pas de deux ze słynnymi 32 foutté. Całość przygotowana została więc z dużym poszanowaniem tradycji, ale też z niestandardową wizją tej opowieści.

45 minut przed wszystkimi majowymi pokazami Teatr Wielki – Opera Narodowa zaprasza z udziałem gości specjalnych. Spotkania poprowadzi Maciej Krawiec. Wstęp za okazaniem biletu na spektakl.

Balet w trzech aktach z prologiem i epilogiem
Nowe libretto: Paweł Chynowski
Muzyka: Piotr Czajkowski
Redakcja muzyczna: Paweł Chynowski i Alexei Baklan

REALIZATORZY:

Krzysztof Pastor: choreografa

Lew Iwanow: choreografia tradycyjna

Simotta Lysy: asystentka choreografa (realizcja sekwencji tradycyjnych)

Alexei Baklan: dyrygent (20, 21, 23, 24 maja )

Piotr Staniszewski: dyrygent (25, 26, 27, 28 maja)

Luisa Spinatelli:  scenografia i kostiumy

Steen Bjarke: reżyseria świateł

Paweł Chynowski: nowe libretto

Polski Balet Narodowy oraz orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close