Spektakle

Warszawa: Teatr Wielki – Polski Balet Narodowy „Pupa” – chor. Anna Hop

Zdjęcie: Warszawa: Teatr Wielki – Polski Balet Narodowy „Pupa” – chor. Anna Hop

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Wielki – Opera Narodowa i Polski Balet Narodowy zapraszają na balet w jednym akcie Pupa w choreografii Anny Hop. Autor muzyki Stanisław Syrewicz i Anna Hop ujawniają inspirację gombrowiczowską groteską. Oboje pragną przełożyć elementy symboliki pisarza na język muzyczny i wizualny. W naszych codziennych relacjach z ludźmi przybieramy szereg póz, odgrywamy rozmaite role, stając się aktorami w teatrze życia. Czasami nawet reżyserujemy rzeczywistość lub przyjmujemy wyznaczone dla nas pozycje. Gombrowiczowska „gęba” czy „pupa” to właśnie symbole społecznych zależności, w które wchodzimy często zupełnie nieświadomie. Zaczerpnięty z Ferdydurke tytuł baletu pokazuje żywotność tych póz i etykiet.

Autorem koncepcji baletu jest Stanisław Syrewicz, znany kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, który pracował wcześniej m.in. dla takich reżyserów, jak: Ken Russell, Andrzej Żuławski i Jerzy Skolimowski. Wraz z córką Klarą Syrewicz jako librecistką tworzą ten spektakl z młodą choreografką Anną Hop, na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Hop jest artystką Polskiego Baletu Narodowego i już kilkakrotnie pokazywała swoje autorskie miniatury choreograficzne w ramach dorocznych warsztatów choreograficznych. Zrealizowała także spektakl dla dzieci Bajki ci opowiem… do muzyki Witolda Lutosławskiego dla Opery na Zamku w Szczecinie i współpracowała jako choreografka przy realizacji filmu Piąte: nie odchodź Katarzyny Jungowskiej. Choreografia Pupy będzie jej oficjalnym debiutem choreograficznym na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Twórcy przedstawienia podejmują na gruncie teatru baletowego dyskusję z niełatwym do adaptacji scenicznej dziełem literackim. W założeniu Klary Syrewicz: „Konstrukcja tego spektaklu, zamiast trzymać się narracji fabularnej Ferdydurke, jest odpowiedzią na wątki poruszane w powieści, takie jak niemożność wyrażenia siebie, miałkość tradycji kulturowych, opresja czy samotność. Choć poruszane tematy mają dramatyczny wydźwięk, w twórczości Gombrowicza nie ma miejsca na liryczne zabarwienia. Dramat zawsze miesza się z groteską. Na każdym etapie jednostka lub grupa konfrontują się z Gombrowiczowskim «piekłem formy» – szkolnym dyscyplinowaniem, skostniałym stosunkiem do kultury i ojczyzny, odgrywaniem przypisanej nam roli w rodzinie, podporządkowywaniem się obowiązującym kanonom piękna, konformizmem związków romantycznych itd. Kolejne odsłony spektaklu obnażają niemożność wyrwania się z gorsetu narzuconej nam osobowości. Każda próba sprzeciwienia się formie odsyła nas do kolejnej formy, bunt jest kolejnym wcieleniem konformizmu”.

Anna Hop stawia w centrum swojej choreografii obserwację ludzkiego ciała, a nawet jego poszczególnych części, podejmując dialog z Gombrowiczowską groteską i absurdami codzienności. Scenografką przedstawienia jest Małgorzata Szabłowska, która niedawno stworzyła oprawę plastyczną nowej pracy choreograficznej Krzysztofa Pastora Adagio & Scherzo na scenie Teatru Wielkiego. Autorką kostiumów jest Katarzyna Rott, a projektantem świateł Maciej Igielski.

Balet w jednym akcie
Libretto: Klara Syrewicz na motywach
Ferdydurke Witolda Gombrowicza
Prapremiera: 14/02/2015

Polski Balet Narodowy
Muzyka z nagrania
(muzyka elektroniczna, dodatkowe aranżacje: Dariusz Kaliński; mastering: Marcin Bociński; w utworach Forma, Dojrzałość i Słowacki wykorzystano nagrania w orkiestracji i pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego)

Choreografia: Anna Hop
Muzyka: Stanisław Syrewicz
Scenografia i projekcje: Małgorzata Szabłowska
Kostiumy: Katarzyna Rott

obsada:

Tańczą:
Yuka Ebihara, Mai Kageyama, Ana Kipshidze, Roseanna Leney, Aleksandra Liashenko,
Daria Majewska, Anna Mendakiewicz, Ewa Nowak, Palina Rusetskaya, Karolina Sapun,
Lynsey Sutherland, Eliza Walaszczyk;
Bartosz Anczykowski, Viktor Banka, Kenneth Dwigans, Robin Kent, Vadzim Kezik,
Adam Kozal, Carlos Martín Pérez, Shunsuke Mizui, Adam Myśliński, Lachlan Phillips,

Plakat: Adam Żebrowski

powiązane

Ludzie

Anna Hop

Anna Hop

  • tancerka
  • choreografka

Teatr Wielki – Opera Narodowa i Polski Balet Narodowy zapraszają na balet w jednym akcie Pupa w choreografii Anny Hop. Autor muzyki Stanisław Syrewicz i Anna Hop ujawniają inspirację gombrowiczowską groteską. Oboje pragną przełożyć elementy symboliki pisarza na język muzyczny i wizualny. W naszych codziennych relacjach z ludźmi przybieramy szereg póz, odgrywamy rozmaite role, stając się aktorami w teatrze życia. Czasami nawet reżyserujemy rzeczywistość lub przyjmujemy wyznaczone dla nas pozycje. Gombrowiczowska „gęba” czy „pupa” to właśnie symbole społecznych zależności, w które wchodzimy często zupełnie nieświadomie. Zaczerpnięty z Ferdydurke tytuł baletu pokazuje żywotność tych póz i etykiet. Autorem koncepcji baletu jest Stanisław Syrewicz, znany kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, który pracował wcześniej m.in. dla takich reżyserów, jak: Ken Russell, Andrzej Żuławski i Jerzy Skolimowski. Wraz z córką Klarą Syrewicz jako librecistką tworzą ten spektakl z młodą choreografką Anną Hop, na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Hop jest artystką Polskiego Baletu Narodowego i już kilkakrotnie pokazywała swoje autorskie miniatury choreograficzne w ramach dorocznych warsztatów choreograficznych. Zrealizowała także spektakl dla dzieci Bajki ci opowiem… do muzyki Witolda Lutosławskiego dla Opery na Zamku w Szczecinie i współpracowała jako choreografka przy realizacji filmu Piąte: nie odchodź Katarzyny Jungowskiej. Choreografia Pupy będzie jej oficjalnym debiutem choreograficznym na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Twórcy przedstawienia podejmują na gruncie teatru baletowego dyskusję z niełatwym do adaptacji scenicznej dziełem literackim. W założeniu Klary Syrewicz: „Konstrukcja tego spektaklu, zamiast trzymać się narracji fabularnej Ferdydurke, jest odpowiedzią na wątki poruszane w powieści, takie jak niemożność wyrażenia siebie, miałkość tradycji kulturowych, opresja czy samotność. Choć poruszane tematy mają dramatyczny wydźwięk, w twórczości Gombrowicza nie ma miejsca na liryczne zabarwienia. Dramat zawsze miesza się z groteską. Na każdym etapie jednostka lub grupa konfrontują się z Gombrowiczowskim «piekłem formy» – szkolnym dyscyplinowaniem, skostniałym stosunkiem do kultury i ojczyzny, odgrywaniem przypisanej nam roli w rodzinie, podporządkowywaniem się obowiązującym kanonom piękna, konformizmem związków romantycznych itd. Kolejne odsłony spektaklu obnażają niemożność wyrwania się z gorsetu narzuconej nam osobowości. Każda próba sprzeciwienia się formie odsyła nas do kolejnej formy, bunt jest kolejnym wcieleniem konformizmu”. Anna Hop stawia w centrum swojej choreografii obserwację ludzkiego ciała, a nawet jego poszczególnych części, podejmując dialog z Gombrowiczowską groteską i absurdami codzienności. Scenografką przedstawienia jest Małgorzata Szabłowska, która niedawno stworzyła oprawę plastyczną nowej pracy choreograficznej Krzysztofa Pastora Adagio & Scherzo na scenie Teatru Wielkiego. Autorką kostiumów jest Katarzyna Rott, a projektantem świateł Maciej Igielski. Balet w jednym akcie Libretto: Klara Syrewicz na motywach Ferdydurke Witolda Gombrowicza Prapremiera: 14/02/2015 Polski Balet Narodowy Muzyka z nagrania (muzyka elektroniczna, dodatkowe aranżacje: Dariusz Kaliński; mastering: Marcin Bociński; w utworach Forma, Dojrzałość i Słowacki wykorzystano nagrania w orkiestracji i pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego) Choreografia: Anna Hop Muzyka: Stanisław Syrewicz Scenografia i projekcje: Małgorzata Szabłowska Kostiumy: Katarzyna Rott obsada: Tańczą: Yuka Ebihara, Mai Kageyama, Ana Kipshidze, Roseanna Leney, Aleksandra Liashenko, Daria Majewska, Anna Mendakiewicz, Ewa Nowak, Palina Rusetskaya, Karolina Sapun, Lynsey Sutherland, Eliza Walaszczyk; Bartosz Anczykowski, Viktor Banka, Kenneth Dwigans, Robin Kent, Vadzim Kezik, Adam Kozal, Carlos Martín Pérez, Shunsuke Mizui, Adam Myśliński, Lachlan Phillips, Plakat: Adam Żebrowski

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close