Warszawa/Teatr Wielki: Polski Balet Narodowy – Wolfgang Amadeusz Mozart „Casanova w Warszawie” – chor. Krzysztof Pastor

Zdjęcie: Warszawa/Teatr Wielki: Polski Balet Narodowy – Wolfgang Amadeusz Mozart „Casanova w Warszawie” – chor. Krzysztof Pastor

Fot.materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Nowa kreacja choreograficzna Krzysztofa Pastora. Przedstawienie powstające z inicjatywy Polskiego Baletu Narodowego na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Librecista Paweł Chynowski i choreograf Krzysztof Pastor oparli się na historii pobytu Giacomo Casanovy w Warszawie 250 lat temu, w pierwszych miesiącach istnienia królewskiego teatru publicznego Stanisława Augusta Poniatowskiego. Sięgnęli przy tym do mniej znanych utworów wokalnych i orkiestrowych Wolfganga Amadeusa Mozarta, którego muzyka dominowała w tamtej epoce. Partyturę zestawił dla potrzeb przedstawienia Jakub Chrenowicz, obejmując zarazem kierownictwo muzyczne prapremiery. Scenografem przedstawienia jest wybitny włoski artysta Gianni Quaranta, znany ze swych prac dla czołowych teatrów świata oraz głośnych produkcji filmowych, jak np. Farinelli, ostatni kastrat, laureat Oscara, Cesara i wielu innych prestiżowych nagród.

Casanova spędził w Warszawie kilka miesięcy na przełomie lat 1765-66. Obracał się w kręgu Stanisława Augusta, jego dworu i teatru. Ze szczególnym upodobaniem przebywał w gronie artystów baletu królewskiego. Był świadkiem wydarzeń pierwszego sezonu polskiej sceny publicznej w Operalni Saskiej. Adorował u nas konkurujące ze sobą włoskie primabaleriny: Annę Binetti, Caterinę Gattai i Teresę Casacci, oklaskiwał też występy legendarnego tancerza Charlesa Le Picqa, zwanego „Apollem Tańca” europejskiej sceny baletowej. Na koniec wdał się w konflikt i pojedynek z faworytem króla, hrabią Franciszkiem Ksawerym Branickim. A wszystko to opisał barwnie w swoich kultowych pamiętnikach. Balet Casanova w Warszawie nawiązuje do tych wydarzeń, tworząc malowniczą wizję inscenizacyjną tamtej epoki, teatru i baletu oraz ludzi, których znamy dobrze z kart polskiej historii.

 

Balet w dwóch aktach

Libretto: Paweł Chynowski

Choreografia i reżyseria: Krzysztof Pastor

Dyrygent i koncepcja muzyczna: Jakub Chrenowicz

Scenografia i kostiumy: Gianni Quaranta

Światła: Daniele Nannuzzi

Obsada:

Soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego

Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Teatr Wielki – Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, Sala Moniuszki

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close