W ramach VII Dni Sztuki Tańca – Festiwal Szekspirowski Polskiego Baletu Narodowego Teatr Wielki zaprasza na spektakl Romeo i Julia w choreografii Jacka Tyskiego. „Hamlet jest jak gąbka” – pisał o Szekspirowskim pierwowzorze Jan Kott. A skoro „jak gąbka”, to nic nie stoi na przeszkodzie, by Hamlet przestał mówić i… zaczął tańczyć. Jeśli muzyka, śpiew, rodzą się tam, gdzie nie sięgają słowa, to tym bardziej dzieje się tak z tańcem. Tańcem, który na swój abstrakcyjny sposób jest w stanie poradzić sobie z Hamletowskimi największymi kwestiami: „to be or not to be”, „in my mind’s eye” czy „words, words, words”. „Oczy duszy” w tańcu są ciągle w ruchu, tym bardziej „słowa”. A każdy tancerz czy choreograf wie, że każdy następny krok na scenie to być albo nie być.
Co było ważne dla Jacka Tyskiego, kiedy na swój pełnospektaklowy debiut choreograficzny wybierał właśnie Szekspirowskiego Hamleta? „Starałem się wcielić w postać bohatera, zrozumieć, jak ciężko mu było walczyć ze sobą i z trudnościami losu. Próbowałem czytać dramat nieliteralnie, dostrzegać treści ukryte w milczeniu, pauzach, w momentach niedomówień. Między słowami. Interesowało mnie odczytanie klasyki przez pryzmat współczesnych lęków. Początek mojego przedstawienia to niemy krzyk rozpaczy — głos bohatera, który ma świadomość, że stracił wszystko, co było ważne. Tak naprawdę ten krzyk jest początkiem i końcem Hamleta, stanowi swoistą klamrę. Tytułowy bohater nie ewoluuje podczas spektaklu, od początku ma świadomość, ku czemu zmierza. Wie, że jest skazany na śmierć i że nie ucieknie przeznaczeniu…”.
Balet w dwóch aktach według Williama Szekspira
Współpraca dramaturgiczna: Kordian Piwowarski
Prapremiera: 3/10/2013
Choreografia: Jacek Tyski
Muzyka: Ludwig van Beethoven
Scenografia i wideo: Robert Majkut
Kostiumy: Tijana Jovanović
Światła: Olga Skumiał
Projekcje: Kordian Piwowarski
Stylizacja fryzur: Marek Bryczyński
Głosy aktorów (nagranie)
Jan Kowalewicz (monologi), Bogusław Suszka (Duch Ojca Hamleta)
Polski Balet Narodowy
Muzyka z nagrania
Projekt plakatu: Adam Żebrowski, zdjęcie: Łukasz Murgrabia
Więcej o Festiwalu Szekspirowskim Polskiego Baletu Narodowego