Warszawa/VII Dni Sztuki Tańca – Festiwal Szekspirowski PBN: Polski Balet Narodowy „Poskromienie złośnicy” – chor. John Cranko

Zdjęcie: Warszawa/VII Dni Sztuki Tańca – Festiwal Szekspirowski PBN: Polski Balet Narodowy „Poskromienie złośnicy” – chor. John Cranko

Fot. Ewa Krasucka/TWON

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach VII Dni Sztuki Tańca – Festiwal Szekspirowski Polskiego Baletu Narodowego Teatr Wielki zaprasza na spektakl Poskromienie złośnicy w choreografii Johna Cranko. Pełna humoru i wdzięku sztuka Williama Szekspira Poskromienie złośnicy doczekała się wspaniałej wersji baletowej, której twórcą był słynny brytyjski choreograf John Cranko (1927-1973). Stworzył ją w 1969 roku dla Baletu Stuttgarckiego, a jego przedstawienie zyskało opinię jednej z najlepszych komedii choreograficznych XX wieku i weszło do kanonu światowego repertuaru baletowego.

Przywołuje błyskotliwą historię niepokornej Katarzyny, od której stroni całe otoczenie oprócz przekornego Petruchia. Dopiero jego przewrotny upór prowadzi do poskromienia nieznośnej złośnicy. Cranko był mistrzem charakterów, uwielbianych w balecie przez publiczność i tancerzy za to, że stwarzają okazję do wybitnych kreacji scenicznych. Katarzyna przechodzi na naszych oczach prawdziwą metamorfozę: od nieposkromionej jędzy do pokornej żony Petruchia. On z kolei może się popisać męskim sprytem, poczuciem humoru i brawurowym tańcem. A poza nimi jest tu jeszcze cała galeria figur scenicznych rodem z włoskiej komedii dell’arte.

Muzykę do baletu Johna Cranko zaaranżował na orkiestrę według jego scenariusza niemiecki kompozytor Kurt-Heinz Stolze na motywach wybranych utworów Domenico Scarlattiego. Choreografię zrealizowała z zespołem Polskiego Baletu Narodowego upoważniona do tego brytyjska choreolog Jane Bourne we współpracy z wybitnym polskim tancerzem Filipem Barankiewiczem, który przez wiele lat był w Balecie Stuttgarckim wykonawcą głównej roli Petruchia. Przedstawienie w Teatrze Wielkim odtwarza oryginalną scenografię Elisabeth Dalton, jaka  towarzyszy temu baletowi od zarania. Dyrygentem przedstawienia jest kanadyjska artystka Judith Yan, wyspecjalizowana w prowadzeniu tego przedstawienia na scenach świata. Nad odtworzeniem kostiumów i dekoracji pracowali z kolei Diana Eckmann i Steen Bjarke, który jest zarazem reżyserem świateł tej produkcji. W przedstawieniu wystapią wszyscy czołowi soliści Polskiego Baletu Narodowego.

Polskie prawykonanie Poskromienia złośnicy Johna Cranko odbyło się się 27 listopada 2015.

Balet w dwóch aktach
Libretto: John Cranko wg Williama Shakespeare’a
Muzyka: Kurt-Heinz Stolze wg Domenico Scarlattiego
Prapremiera: 16.03.1969, Wuerttemberg Opera House, Stuttgart
Premiera polska: 27.11.2015, Teatr Wielki  – Opera Narodowa

Realizatorzy:

Choreografia: John Cranko

Dyrygent: Judith Yan

Scenografia i kostiumy: Elisabeth Dalton

Realizacja baletu: Jane Bourne, Filip Barankiewicz

Światła: Steen Bjarke

Polski Balet Narodowy
Orkiestra  – Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

Obsada

Więcej o Festiwalu Szekspirowskim Polskiego Baletu Narodowego

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Aktualności

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close