
Ruth Childs „Pastime”. Fot. Materiały Festiwalu Ciało/Umysł.
Ruth Childs „Pastime”. Fot. Materiały Festiwalu Ciało/Umysł.
Amerykańsko-brytyjska tancerka i performerka Ruth Childs składa hołd swojej ciotce Lucindzie Childs, legendarnej choreografce Judson Dance Theater w Nowym Jorku. Trzy solowe prace Lucindy z lat 60.XX wieku zyskują nowe sceniczne życie w wykonaniu Ruth.
Aż do lat 90. Europa powoli odkrywała dokonania amerykańskiego tańca eksperymentalnego z lat 50. i 60., którego ważną postacią była m.in. Lucinda Childs. Po zakończeniu bogatej kariery ta innowacyjna choreografka i tancerka przekazała „w spadku” swojej siostrzenicy Ruth Childs – także tancerce, trzy ze swoich wczesnych solowych choreografii, które powstały w czasach, kiedy Nowy Jork buzował twórczą energią. W 2015 roku Lucinda i Ruth rozpoczęły wspólną pracę nad rekonstrukcją tych solówek tanecznych.
W Pastime (1963) tancerka, wykorzystując elastyczną tkaninę, którą jest owinięta, imituje i przetwarza rozmaite przestrzenne efekty zainspirowane… kąpielą w wannie. Z kolei w Carnation (1964) wykonawczyni krok po kroku dekonstruuje obraz samej siebie, używając do tego przedmiotów codziennego użytku, takich jak kuchenne myjki, wałki do włosów, metalowy koszyk czy worek na śmieci. I wreszcie w Museum Piece (1965) performerka wchodzi niejako „do środka” obrazu (jest to Cyrk autorstwa francuskiego malarza Georges’a Seurata) i używa swojego ciała, słów, ale i poczucia humoru, by możliwie najpełniej opisać to dzieło.
Jak mówi Ruth Childs: Starałyśmy się być tak blisko oryginalnych wersji, jak tylko się da, wiedząc, że nie ma dokumentacji filmowej jej prac z Judson Dance Theater. Lucinda dała mi bardzo dokładne wskazówki choreograficzne. Podzieliła się anegdotami i archiwaliami z tamtych czasów. A potem zostawiła mi przestrzeń do znalezienia mojego własnego sposobu na te solówki.
Przedstawiając je na nowo, Ruth Childs nie tylko składa hołd wybitnej krewnej dzieląc się rodzinnym i artystycznym dziedzictwem, ale przede wszystkim sięga do przeszłości, by dać historycznym przedstawieniom nowe życie. Childs bada, jak czas obchodzi się z materią tak ulotną jak taniec. Czy rewolucyjna choreografia sprzed pół wieku, zrywająca z ówczesnymi tanecznymi konwencjami, nadal działa? I czy skrupulatnie ją odtwarzając, można „zatrzymać czas”? Sądząc po odbiorze przez współczesną publiczność, eksperymenty taneczne Lucindy Childs nadal zachowują zaskakującą świeżość, wciąż zachwycając dadaistycznym humorem i nawiązaniami do sztuki Marcela Duchampa.
Po spektaklu spotkanie z artystką, prowadzenie: Joanna Szymajda.
choreografia: Lucinda Childs
wykonanie: Ruth Childs
światło: Eric Wurtz
kierownictwo techniczne: Marie Predour
asystentka: Anja Schmidt
produkcja: SCARLETT’S
koprodukcja: ADC – Association pour la danse contemporaine
finnasowanie: Miasto Genewa, Fundacja Stanley Johnson, Loterie Romande, Fundacja Nestlé dla sztuki (the Nestlé Foundation for Art.), Fundacja L. Vuitton foundation, Corodis,
The State of Geneva.
premiera: ADC, Genewa: 4 lutego 2016
Ruth Childs – urodzona w 1984 roku w Londynie amerykańsko-brytyjska tancerka, performerka i piosenkarka mieszkająca w Genewie. Studiowała taniec klasyczny i muzykę w Stanach Zjednoczonych. W 2003 roku przyłączyła się do Ballet Junior w Genewie i pracowała tam z wieloma twórcami wykorzystującymi różne metody tańca. Wśród nich byli m.in: Jean-Marc Heim, Foofwa d’Imobilité, Jozsef Trefeli, Massimo Furlan, Gilles Jobin i La Ribot. W 2014 zaczęła rozwijać swoją autorską twórczość pod nazwą SCARLETT’S, łącząc performans, film i muzykę. Prowadzi również zespół muzyczny SCARLETT’S FALL w duecie ze Stéphanem Vecchione. W 2015 roku „odziedziczyła” zestaw tanecznych solowych choreografii po swojej ciotce, Lucindzie Childs, legendarnej artystce Judson Dance Theater w Nowym Jorku, które z sukcesem wykonuje do dziś.
Lucinda Childs (ur. 1940) – amerykańska tancerka i choreografka, zaliczana do nurtu postmodernizmu w tańcu współczesnym. Nieustannie eksperymentując stworzyła niepowtarzalny styl, w ramach którego z najprostszych ruchów ciała kreowała skomplikowane choreograficzne arcydzieła. Karierę rozpoczęła w 1963 roku w Judson Dance Theater w Nowym Jorku, a w 1973 roku założyła własną grupę taneczną, z którą stworzyła ponad 50 prac, solo i w zespole. Wielokrotnie pracowała dla teatru i opery, m.in. z Robertem Wilsonem i Philipem Glassem. Laureatka Bessie Award for Sustained Achievement (2001) oraz NEA/NEFA American Masterpiece Award. (2009). W 2016 roku Narodowe Centrum Tańca w Paryżu zorganizowało wystawę retrospektywną dedykowaną jej twórczości.
***
Bilety: 50/30 zł.
Festiwal Ciało/Umysł
Organizator: Fundacja Ciało/Umysł
Współorganizator: Nowy Teatr w Warszawie, STUDIO teatrgaleria
Partnerzy: Network APAP – Advancing Performing Arts Project, Węgierski Instytut Kultury w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Partner festiwalu i konferencji ,,Today Tomorrow”: Goethe-Institut
Patronat medialny: Aktivist, Didaskalia, E-teatr.pl, Notes na 6 Tygodni, Radio Dla Ciebie, taniecPOLSKA.pl, Teatrdlawas.pl, TVP Kultura, Uroda Życia.
Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków m.st. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.
Więcej informacji o wydarzeniach na: www.cialoumysl.pl