Centrum Inicjatyw Artystycznych i Biuro Festiwalowe Impart 2016 zapraszają na polską premierę spektaklu Psittacus Erithacus Pink Mama Theatre.
O spektaklu:
Okręt głupców płynie do Ameryki. Na jego pokładzie wśród wielu podróżnych, wybitny filozof Immanuel Kant, podróżujący razem z Psittacus Erithacus oraz Tadziem, chłopcem do towarzystwa. Psittacus Erithacus – papuga szara jest powiernikiem Kanta i tym samym jego alter ego. Wszystkie jego teorie, myśli, ale również lęki i fobie znajdują się we wnętrzu głowy Psittacusa Erithacusa. Podczas rejsu Kant- człowiek ujawnia nieludzki sens swej filozofii i tak oto dochodzi do konfrontacji genialnego, acz pozbawionego poczucia rzeczywistości umysłu z banalnością i małostkowością innych postaci. Symbolika sztuki odsyła świat pokantowski ku archaicznym złogom wyobraźni zbiorowej, ku okulistycznym rytuałom. Lato i zima, biel i czerń, wiatr Westnord West, porcelanowe owce naturalnych wymiarów, sztuczny śnieg i piasek budują przestrzeń gry i atmosferę snu. W tym onirycznym świecie, zaludnionym przez niezdolne do komunikacji między sobą ludzkie manekiny, Kant staje się jedynie upiornym władcą kukiełek, a jego królestwo rozumu i woli rozpadło się w pył słów. Filozoficzne, religijne i moralne natchnienie myśliciela grzęźnie więc pod kopułą pustki, krąży ponad ciemnością wód, i nie słychać, by ktoś – chociażby ptak-przedrzeźniacz – wołał go po imieniu.
…to nie znaczy, że w teatrze należy pokazywać życie…
Antonin Artaud
Idea, koncept: Sławek Bendrat, Dominik Krawiecki
Choreografia: Sławek Bendrat
Reżyseria: Dominik Krawiecki
Obsada: Sławek Bendrat, Dominik Krawiecki, Giuliano Guerrini, Marek Wieczorek, Martin Knoll ,Tomek Pomersbach
Technika: Jonas Weber
Kierownik produkcji: Angelika Rohrer
Foto: Monika Chmielarz
Produkcja: Kultur Stadt Bern, Swisslos Kultur Kanton Bern, Ernst Göhner Stiftung, Migros-Kulturprozent, Burgergemeinde Bern
Pink Mama Theatre powstał w 2011 roku, wszyscy członkowie poznali się w Bernie i tam pracują. Pochodzą z różnych części Europy, jednak Szwajcarię wybrali na swoje miejsce. Kolejne spektakle Bendrata coraz wyraźniej przesuwają się w przestrzeń tematyki genderowej i queer. Członkowie grupy: Sławek Bendrat, Dominik Krawiecki, Simon Reimold, Marek Wieczorek, Angelika Rohrer. W repertuarze grupy: spektakl Escort, Ariel, solo Pinku Chirashi, które zrealizowane zostało w ramach rezydencji w Klubie Żak w Gdańsku, aktualnie w stałym repertuarze zespołu Pink Mama Theatre. W lutym 2012 roku odbyła się premiera spektaklu Afterparty. Przedstawienia zespołu są interdyscyplinarne, równorzędną rolę w nich stanowią: taniec, śpiew, tekst. Środki, którymi operują to wyolbrzymienie, groteska i parodia, która zaczyna się od obśmiania, pokazania w krzywym zwierciadle, języków tańca (szczególnie bliskiego Bendratowi – baletu), przez kostiumy, postacie popkultury aż po parodię płci.
Organizatorzy: Biuro Festiwalowe Impart 2016, Centrum Inicjatyw Artystycznych
Dyrektor Generalny Biura Festiwalowego Impart 2016: Krzysztof Maj
Kurator festiwalu: Adam Kamiński
Koordynacja: Ewa Staroń
Projekt dofinansowany przez Wydział Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.