Ludzie tańca

Zdjęcie: Aleksandra Liashenko

Fot. Justyna Mielniczuk.

Wersja do druku

Udostępnij

Aleksandra Liashenko − pierwsza solistka Polskiego Baletu Narodowego. Urodziła się w Charkowie na Ukrainie, tam też ukończyła Państwową Szkolę Baletową oraz Państwowy Instytut Kultury.  W 2002 roku Zdobyła I nagrodę oraz nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Baletowym „Fouette Arteku” na Krymie, a w 2004 roku − I nagrodę Międzynarodowego Konkursu Baletowego „Kryształowa Puenta” w Charkowie. W latach 2002- 2007 występowała na scenie Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu w Charkowie.  W 2007 roku przez kilka miesięcy była tancerką Baletu Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku. W 2009 roku zdobyła I nagrodę w kategorii seniorów XVI Konkursu Tańca w Gdańsku. W sezonie 2008-2009 tańczyła jako solistka w Balecie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Na tamtejszej scenie wykonała m.in. partię Julii w balecie Romeo i Julia oraz partię Swanildy w Coppelii. Od 2009 r. jest solistką Polskiego Baletu Narodowego, a od 2010 roku − pierwszą solistką.

W Charkowie tańczyła m.in.: Klarę i lalkę w Dziadku do orzechów, tytułowego Kopciuszka, Kupidyna i przyjaciółkę Kitri w Don Kichocie, Wiejskie pas de deux w Giselle, Pas de quatre i Taniec neapolitański w Jeziorze łabędzim, Wróżkę Brylantów i Wróżkę Kanarków w Śpiącej królewnie, Grand Pas z baletu Paquita.

Na scenie warszawskiej z powodzeniem wykonywała m.in. role: Julia w Romeo i Julii, Izolda w Tristanie, Requiem berlińskie i Wie lange noch? w Kurcie Weillu, Aurora i Florina w Śpiącej królewnie, Kopciuszek i Wróżka Jesieni w Kopciuszku, Nikija, Cień Pas d’action w Bajaderze, Przyjaciółka Księcia w Jeziorze łabędzim, Gawot w In Light and Shadow, Kitty w Annie Kareninie, solistka w Pocałunkach, Para Naszych w I przejdą deszcze… Pastora, Solistka w Święcie wiosny Gata, Klara w Dziadku do orzechów, Ona w Personie Bondary, Serafin w Sześciu skrzydłach aniołów Przybyłowicza(w ramach wieczoru Opowieści biblijne), partia solowa w 6m68 a także partie solowe w baletach: W malinowym chruśniaku, W poszukiwaniu kolorów, Butterflies In stomach i Temat strachach, prezentowanych w ramach warsztatów choreograficznych. W 2011 roku  była nominowana do nagrody tanecznej „Benois de la Danse”.

W 2013 wykreowała nowe partie solowe w PBN, tj. Helena w Śnie nocy letniej Johna Neumeiera  i Ofielia w Hamlecie Jacka Tyskiego, a w 2014  tańczyła partię Kitri-Dulcynei w Don Kichocie Alexeia Fadeyecheva.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close