Ludzie tańca

Karol Urbański

  • choreograf
  • tancerz
  • pedagog
Zdjęcie: Karol Urbański

Na zdjęciu: Karol Urbański. Fotografia: Filip Błażejowski

Karol Urbański – baletmistrz, dyrektor baletu, choreograf, pedagog. W latach 2022-2023 Zastępca Dyrektora, kierujący Departamentem Tańca w Narodowym Instytucie Muzyki i Tańca.

Wersja do druku

Udostępnij

Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Łodzi (1984), a także studia na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego (2001, praca magisterska Taniec jako przedmiot filozofii) oraz podyplomowe studia zarządzania instytucjami kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Jeszcze podczas nauki związał się z Teatrem Wielkim w Łodzi, w którym pracował jako tancerz i solista przez dziewięć lat, z dwuletnią przerwą, podczas której odbywał służbę wojskową w Centralnym Zespole Artystycznym Ludowego Wojska Polskiego (obecnie: Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego). W 1991 roku przeniósł się do Warszawy i związał z baletem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W 1995 roku wyjechał na dwa lata do Norwegii, gdzie tańczył w Norweskim Balecie Narodowym. Po powrocie ponownie podjął pracę jako solista w balecie Opery Narodowej. W 2008 roku odbył staż w londyńskim centrum tańca współczesnego „The Place”. Po zakończeniu kariery tancerza, w latach 2010–2012, pracował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej jako specjalista do spraw reorientacji zawodowej tancerzy. Z kolei w latach 2012–2019 był dyrektorem baletu w Operze na Zamku w Szczecinie.

W swoim repertuarze miał m.in. następujące role: Książę Zygfryd w Jeziorze łabędzim, książę Albert w Giselle, Król Myszy w Dziadku do orzechów, Matka Simone w Córce źle strzeżonej, Mędrzec w Święcie wiosny (chor. Emil Wesołowski), Anioł śmierci w Czterech ostatnich pieśniach (chor. Rudi van Danzing), Stefanio w Burzy (chor. Glen Tetley), Petit Mort (chor. Jiří Kylián), Carmen (chor. Mats Ek), Coś jakby (chor. Mats Ek), Stabat Mater (chor. Ewa Wycichowska).

Jeszcze podczas pobytu w Oslo podjął pierwsze próby choreograficzne, które kontynuował po powrocie do kraju. Jako choreograf ma w swoim dorobku m.in. następujące spektakle: Aria z Wariacji Goldbergowskich (muz. Jan Sebastian Bach) – Oslo 1996, Passacalia (muz. Jan Sebastian Bach) – Gdańsk 1998, Pocztówki z życia (muz. Tom Waits) – Gdańsk 1998, Śmierć i dziewczyna (muz. Franz  Schubert) − Warszawa 1998, Tylko raz w życiu (z Elwirą Piorun) − Warszawa 2001, La spectre de la rose (muz. Hector Berlioz), Pas d’un (muz. Georg Friedrich Händel), Pożegnanie  (muz. Giuseppe Verdi). Ponadto przygotował choreografię do musicalu dziecięcego Koty, czyli koci miauzical, którego premiera odbyła się w Teatrze Guliwer w Warszawie, do Requiem Verdiego, upamiętniającego drugą rocznicę ataku na World Trade Center oraz Requiem dla wydrążonych ludzi na Scenie Kameralnej TW – ON. W roku 2011 dla zespołu baletu Opery Nova w Bydgoszczy zrealizował spektakl Sen nocy letniej.

Od końca lat 80. XX wieku prowadził również działalność pedagogiczną. Uczył tańca klasycznego i współczesnego w szkołach baletowych w Łodzi i Warszawie. Jako nauczyciel tańca klasycznego i współczesnego współpracował z wieloma grupami profesjonalnymi i nieprofesjonalnymi w kraju i za granicą, prowadząc warsztaty i projekty.

Ma w swoim dorobku także udział w realizacjach filmowych i telewizyjnych. Występował m.in. w filmach Krzysztofa Zanussiego Suplement i Serce na dłoni oraz przedstawieniach Teatru Telewizji: Casting (reż. Krzysztof Zanussi) i Gra trafu i miłości (reż. Gustaw Holoubek).

Jest menedżerem z kilkunastoletnim doświadczeniem w prowadzeniu instytucji kulturalnych oraz projektów artystycznych i edukacyjnych. W 2007 roku ze Zbigniewem Czapskim założył Fundację „Centrum Tańca Współczesnego”. Współprowadził ją do 2012 roku.

W 2001 roku był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2017 roku otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

Karol Urbański

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close