
Fot. P. Brzeziński
Fot. P. Brzeziński
Komuna// Warszawa zaprasza na premierowy spektakl ZRÓB SIEBIE w choreografii i według koncepcji Marty Ziółek, której towarzyszy pięciu performerów i performerek. Spektakl otwiera w sezonie 2016 kolejną odsłonę projektu Przyszłość – tym razem jest to cykl poświęcony «realnym utopiom».
ZRÓB SIEBIE zaczyna się od treningu, nakazu i cielesnej rzeźby. Obiektem eksperymentu jest grupa pięciu perfomerów i performerek, którzy na czas performansu przybierają imiona: High Speed, Coco, Lordi, Glow oraz Beauty. Moderatorką i przewodniczką po tym doświadczeniu jest Marta Ziółek jako Angel Dust. Znajdujemy się gdzieś między siłownią, imprezą techno a korporacyjnym kościołem mindfulness.
ZRÓB SIEBIE to utopia, wytwarzająca własny styl, język oraz seksualność. Proces ciągłego przekształcania tożsamości, która nigdy nie osiąga ostatecznego kształtu. To rodzaj tripu, który ciało zamienia w maszynę. Indywidualne cielesne monologi przenikają się tu z hybrydowym treningiem grupowym i transową praktyką złożoną z rave, jogi kundalini, latino flow i dancehallu.
ZRÓB SIEBIE to gang, który do muzyki Lutto Lento bezustannie stwarza się i transformuje.
Koncepcja i choreografia: Marta Ziółek
Kreacja i performance:
Agnieszka Kryst // Beauty
Ramona Nagabczyńska // Coco
Robert Wasiewicz // Glow
Paweł Sakowicz // High Speed
Katarzyna Sikora // Lordi
Marta Ziółek // Angel Dust
Dramaturgia: Anka Herbut
Muzyka: Lutto Lento
Zdjęcia: Witek Orski, Dawid Grzelak
Wideo i oprawa wizualna: Krzysztof Bagiński
Kostiumy: Marta Ziółek
Scenografia: Dominika Olszowy
Menadżer produkcji: Dominik Skrzypkowski
Produkcja: Komuna// Warszawa
Marta Ziółek choreografka i performerka. Studiowała na wydziale choreografii w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Dla Komuny// Warszawa zrealizowała wcześniej projekt Ciało Oko (w ramach programu RE//MIX w 2013 roku) inspirowany sztuką amerykańskiej artystki Carolee Schneemann. Stypendystka prestiżowego stypendium Dance Web na ImPulsTanz Festival w Wiedniu (2011), uczestniczka europejskiej platformie „Europe in Motion” przeznaczonej dla młodych choreografów (2012), 2013 stypendystka the Amsterdam Fund for the Arts (2013). Ostatnio zaprezentowała m.in. projekt Black on Black inspirowany serią czarnych obrazów Rodczenki, eksplorujący ideę Czarnej choreografii, w Teatr Hetveem w Amsterdamie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a także opracowała choreografię do spektaklu Ewelina płacze Anny Karasińskiej (TR Warszawa). Razem z Alexem Baczyńskim-Jenkinsem utworzyła w Warszawie ₭em – nową przestrzeń pracy twórczej. W swojej pracy Marta Ziółek testuje performatywne granice i skupia się poszerzaniu pola praktyki choreografii. Swym interdyscyplinarnym podejście bada granice pomiędzy sztukami wizualnymi, performansem i choreografią.
Realne utopie
Cykl Realne utopie” (2016) zamyka 3-letni projekt Przyszłość, za pomocą którego Komuna// Warszawa i zaproszeni artyści badali różne aspekty futurologii w sztuce. Idee, napięcia i procesy, które zadecydują o kształcie przyszłości, najprawdopodobniej już się narodziły – potrzeba tylko wizjonerskiego spojrzenia, by je zobaczyć, zbadać i nazwać. O taką refleksję zostali poproszeni artyści zaproszeni do programu Przyszłość. I tak, w ramach cyklu Przyszłość Europy (2014) powstały: Europa. Śledztwo w choreografii Magdy Jędry, Izy Szostak, Weroniki Pelczyńskiej, Bohaterowie przyszłości Markusa Öhrna, Terry Prattchett. Nauki społeczne K//W; w ramach cyklu Przyszłość ciała (2015): […,] Agaty Siniarskiej, Arystokraci grupy Chotkowski/ Hueckel/Śliwiński/Węgłowski i Diuna 1961. Opera mówiona. Fragmenty K//W. Rok 2016 poświęcony jest Realnym utopiom – opowiadaniu świata z roku na przykład 2089, kiedy to nie będzie już widzów i twórców tych spektakli. Czy utopie będą futurologicznymi bajkami, zapisem marzeń czy też odwróconym odbiciem współczesnego świata? Używając twórczej mocy, marginesu wolności i swobodnego kreowania, chcemy spojrzeć w przyszłość, której już nie zobaczymy.
ZRÓB SIEBIE otwiera Realne utopie. To gra z ideą utopii, koncentrująca się na tożsamości, która nigdy nie osiągnie ostatecznego kształtu. Jesienią 2016 roku swoje wizje utopii zaprezentują Wiktor Rubin i Jola Janiczak oraz Grzegorz Laszuk.
Komuna// Warszawa
Teatr niezależny, eksperymentujący w dziedzinie teatru, tańca i sztuk wizualnych i muzyki, a także miejsce produkcji i prezentacji najciekawszych współczesnych zjawisk performatywnych i interdyscyplinarnych
w kulturze, sytuujących się obok głównego obiegu.
Bilety
ulgowy 15 zł / normalny 25 zł (do kupienia przed spektaklem w dniach 21 i 22 maja)
Rezerwacje
rezerwacja@komuna.warszawa.pl (do odbioru pół godziny przed spektaklem w dn. 21 i 22 maja)
Projekt dofinansowany przez Urząd m.st. Warszawy oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.