W ramach VI odsłony Sceny Tańca Studio 2017 Polski Teatr Tańca spektakl Żniwa w reżyserii Igora Gorzkowskiego i choreografii Iwony Pasińskiej.
Żniwa są tegoroczną premierą Polskiego Teatru Tańca, inaugurującą zarówno nowy czteroletni program artystyczny teatru, jak i rok 2017 w Polskim Teatrze Tańca – „Rok Guślarzy”. Twórcy, czerpiąc z rodzimej tradycji i kultury, zapraszają do świata ludzkich namiętności. Obrazy zasiewów i zbiorów plonów stanowią klamrę spektaklu wypełnionego studium pożądanych i niepożądanych afektów. Surowa warstwa wizualna przedstawienia zderza się w nim z wyrazistą ekspresją i zmysłowością tancerzy. Współczesną muzykę Eugeniusza Rudnika (legendy Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, pioniera muzyki elektronicznej) uzupełniają tradycyjne pieśni wykonywane na żywo przez wybitnego artystę Adama Struga. Podstawa literacka przedstawienia, wywiedziona z dramatu Wyspiańskiego Powrót Odysa, tworzy ramę narracji, wokół której rozgrywają się sceniczne wydarzenia. Ponadto w kompozycji obrazów zasiewów twórcy przedstawienia wykorzystali teksty z Roku polskiego Zofii Kossak. Dodatkową wartość spektaklu stanowią jego detale, np.: unikatowe ręcznie tkane płaszcze wedle osiemnastowiecznych wzorów kontuszy.
Premiera Żniw: 21 stycznia.2017, CK Zamek, Poznań
Dramaturgia i reżyseria: Igor Gorzkowski
Muzyka: Eugeniusz Rudnik,
Pieśni tradycyjne, opracowanie i wykonanie: Adam Strug,
Choreografia: Iwona Pasińska oraz artyści Polskiego Teatru Tańca,
Kostiumy: Adrianna Cygankiewicz,
Światła: Przemysław Gapczyński,
Dźwięk: Zuzanna Majewska
Producent: Natalia Gorzelańczyk
Obsługa sceny: Grzegorz Potocki, Andrzej Przybyszewski
występują: Urszula Bernat-Jałocha, Fabian Fejdasz, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Zbigniew Kocięba, Jerzy Kaźmierczak, Katarzyna Kulmińska, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Michał Przybyła, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong
oraz gościnie: Adam Strug
Sceny Żniwa:
Prolog (Pieśń: Tam na polu – Adam Strug)
1. Zasiew (Eugeniusz Rudnik)
2. Zalotnicy (Eugeniusz Rudnik)
3. Matka i syn (Eugeniusz Rudnik)
4. Ojciec i syn (Pieśń: Bzicam konia bzicam– Adam Strug)
5. Powrót (Eugeniusz Rudnik)
6. Mąż i żona (Pieśń: Zarżyj że koniu – Adam Strug)
7. Żniwa (Eugeniusz Rudnik)
8. Dożynki (Stanisław Wyspiański)
Epilog (Pieśń: Zachodźże słoneczko – Adam Strug)
Recytatyw: Stanisław Wyspiański: Powrót Odysa, akt III
Idziesz przez świat i światu dajesz kształt przez twoje
czyny.
Spójrz w świat, we świata kształt, a ujrzysz twoje winy.
Kędyś ty posiał fałsz i fałszem zdobył sławę,
tam najdziesz kłamstwa cześć i imię w czci plugawe.
Polski Teatr Tańca istnieje od 1973 roku, jest profesjonalnym, autonomicznym zespołem, którego oblicze przeszło ewolucję od spektakli ukształtowanych formą teatru baletowego, do współczesnego teatru tańca. Gatunek ten charakteryzuje się przekraczaniem granic rodzajowych, technicznych i stylistycznych, wyzwalaniem z przypisanych tradycją środków wyrazu, interdyscyplinarnością, poszukiwaniem nowych przestrzeni teatralnych i opartym na kreatywnej improwizacji procesie tworzenia.
Blisko piętnastoletni okres kierownictwa Conrada Drzewieckiego charakteryzują prekursorskie przedsięwzięcia artystyczne, które usytuowały poznański zespół w gronie najlepszych kompanii europejskich, czego dowodem były m.in. liczne zaproszenia na międzynarodowe festiwale baletowe.
W latach 1988-2016 dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiego Teatru Tańca była prof. Ewa Wycichowska, wieloletnia primabalerina Teatru Wielkiego w Łodzi, choreografka i pedagog, profesor sztuk muzycznych, jedna z największych indywidualności artystycznych w historii polskiej sztuki tańca. Traktując modern i contemporary dance jako główne tworzywo ruchowe, Wycichowska rozwinęła oryginalną koncepcję inscenizacyjno-choreograficzną, zmierzającą do syntezy sztuk, gdzie warstwa choreograficzna, dramaturgiczna, muzyczna i plastyczna spotykają się i wzajemnie przenikają. Uzupełniła również pierwotną wizję teatru autorskiego, zapraszając do współpracy wybitnych twórców z całego świata, m.in. Birgit Cullberg, Matsa Eka, Ӧrjana Anderssona, Virpi Pahkinen, Karine Saportę, Ohada Naharina, Jo Strømgrena.
W latach 1999-2016 w Polskim Teatrze Tańca działało Atelier – scena poszukiwań i debiutów. Tworzyła je grupa tancerzy Polskiego Teatru Tańca, poszukująca nowych dróg aktywności artystycznej. Atelier wyłoniło nowe pokolenie twórców, którzy w znaczący sposób zaznaczają swoją obecność na współczesnej mapie sztuki tańca, m.in. Iwonę Pasińską, Paulinę Wycichowską, Andrzeja Adamczaka i Daniela Stryjeckiego.
Od 1 września 2016 funkcję dyrektora Teatru pełni dr Iwona Pasińska – tancerka, choreografka, pedagog, doktor teatrologii, wieloletnia pierwsza solistka PTT. Z Polskim Teatrem Tańca związana jest od 1989 roku. To tutaj rozpoczęła swoją karierę wykonawczą i po ukończeniu łódzkiej szkoły baletowej debiutowała jako choreografka. Obecnie dr Iwona Pasińska jest wykładowcą w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, realizuje liczne projekty jako choreografka i dramaturg ruchu – zarówno w stworzonej przez siebie fundacji Movements Factory Foundation, jak i we współpracy z teatrami dramatycznymi w całej Polsce.
***
Scena Tańca Studio to program regularnej prezentacji najciekawszych spektakli tanecznych z całej Polski, zrealizowanych przez polskich artystów i zespoły lub twórców działających na stałe w Polsce. Cyklicznie przez kilka dni w miesiącu Teatr Studio będzie przestrzenią dedykowaną wyłącznie wydarzeniom tanecznym – w programie znajdą się wydarzenia, pokazujące różnorodność form i stylów tańca współczesnego.
BILETY:
20 zł – spektakle w Teatrze Studio
10 zł – projekt Poruszenie
Bilety do nabycia w kasie Studio teatrgaleria oraz za pośrednictwem strony internetowej Studio teatrgaleria: www.teatrstudio.pl
Kuratorzy: Anna Królica, Adam Kamiński
Organizatorzy:
Studio teatrgaleria,
Instytut Muzyki i Tańca
Dofinansowano ze środków: