Klub Żak w Gdańsku zaprasza 20 i 21 listopada na 13. Gdański Festiwal Tańca. Na jesienną odsłonę Gdańskiego Festiwalu Tańca złożą się dwa wieczory. W sobotę organizatorzy zapraszają na najnowsze produkcje trójmiejskich tancerek: solo My hopelessness Joanny Woźnej oraz spektakl Mirroring, który powstał w ramach rezydencji, i we współpracy z mentorami Ulriqą Fernqvist i Peterem Svenzonem – założycielami szwedzkiego teatru Art Of Spectra. W niedzielę – na spektakl Mirror Évy Dudy z Węgier, która gościła w Klubie Żak jako opiekunka rezydencji w 2019 roku. Choreografia jest podsumowaniem dziesięciu lat twórczości artystki.

Wersja do druku

Udostępnij

Mirroring

Choreografia i wykonanie: Magdalena Kowala, Anna Zglenicka (Hertz Haus)
Współpraca artystyczna: Ulriqa Fernqvist, Peter Svenzon
Muzyka: Wojciech Wilk
Premiera: 20.08.2021, Klub Żak
Czas trwania: 40 min

Mirroring to kolejny duet trójmiejskiego zespołu Hertz Haus, który ma na swoim koncie kilka znaczących produkcji. Wśród nich wyróżniają się Solo na cztery kaski i stracony czas w choreografii Anny Piotrowskiej – jednej z najbardziej rozpoznawalnych artystek polskiej sceny tańca oraz 102,5 – duet nagrodzony na konkursie SzoloDuo w Budapeszcie (1. miejsce i nagroda publiczności), na tegorocznym 3,2,1.. taniec! w Krakowie i MyMove w Tarnowie.

Po premierze Mirroring na Gdańskim Festiwalu Tańca Łukasz Rudziński pisał:

„Mirroring” w całości organizuje wielka fizyczna bliskość pomiędzy Magdaleną Kowalą i Anną Zglenicką (wsparciem artystycznym również służyli Ulriqa Fernqvist i Peter Svenzon). (…) Ich ruch często jest lustrzanym odbiciem, którego granica przebiega pomiędzy ich dłońmi. Wiele też jest tu statycznych póz, wyłanianych na kilka sekund ze światła. Najwięcej jednak bliskości. Bardzo precyzyjnie wykonane są sekwencje podnoszeń w przysiadzie – dziewczyny co chwila zamieniają się w roli tej, która trzyma kilkanaście centymetrów nad ziemią tę drugą. Niemal każda z tych cielesnych ewolucji, niezależnie od tego, jak blisko fizycznie dziewczyny nie byłyby ze sobą, prezentowana jest na chłodno – z zimnym, wbitym w przestrzeń wzrokiem. Emocjonalny chłód między tancerkami bardzo mocno kontrastuje z pełnym, fizycznym zbliżeniem ocierającym się o perwersję, gdy jedna prowadzi drugą trzymając rękę na jej kroczu, podczas gdy ona wygięta tyłu opiera się o jej ramiona. Zglenicka i Kowala mają do siebie pełne zaufanie i znakomicie współpracują zarówno w parterze, jak i wtedy, gdy jedna nieoczekiwanie dla widzów wskakuje na drugą. W pierwszej części spektaklu ten ruch jest jednak spokojny i powolny. Zmienia się to w drugiej części, gdy nieoczekiwanie elementem inscenizacyjnym stają się dwumetrowe sztuczne warkocze tancerek.
facebook.com/GdanskiFestiwalTanca – opis albumu zdjęć z 20.08.2021

Anna Zglenicka – absolwentka Teatrologii UG, i Intermediów na gdańskiej ASP. Studiowała Taniec w kulturze fizycznej na AWF w Poznaniu. Zdobywa umiejętności i wiedzę na warsztatach tańca współczesnego w Polsce, Tel Awiwie i Londynie. W 2017 nagrodzona indywidualnym wyróżnieniem dla najlepszej tancerki na festiwalu „Otwórz Oczy” w Słupsku. Oprócz tańca zajmuje się sztukami wizualnymi.

Magdalena Kowala – rozpoczęła swoją drogę taneczną w Poznaniu, w Centrum Kultury Zamek w projektach łączących hip-hop z tańcem współczesnym. Po przeprowadzce do Gdańska brała udział w spektaklach realizowanych przez Sopocki Teatr Tańca oraz Teatr Znak. Interesuje się sceną taneczną Izraela, brała udział w warsztatach techniki ruchu Gaga w Tel Awiwie oraz w Londynie.

My Hopelessness

Choreografia i wykonanie: Joanna Woźna (Hertz Haus)
Premiera: 23.08.2021, Klub Żak
Czas trwania: 7 min 

My hopelessness Joanny Woźnej dosłownie z hukiem otworzyło wieczór pokazów. (…) Mocny początek tancerka kontynuowała wyrazistym i bardzo technicznym tańcem oraz śmiałym pomysłem zdzierania z siebie kolejnych warstw ubrania, pisała Natalia Szafrankiewicz po pokazie spektaklu na Solo Dance Contest.

Joanna Woźna, zawodowa programistka, której pasją jest taniec współczesny. W ramach zajęć w olsztyńskiej Pracowni Pryzmat brała udział w spektaklach w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, w teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie i na festiwalu Altofest w Neapolu. Obecnie współtworzy trójmiejski kolektyw Hertz Haus. Szczególnie interesuje ją floorwork, animal flow, kontakt improwizacja i praca z ciężarem.

Mirror
Éva Duda Dance Co

Wykonanie: Gabriella Bacsó, Márton Csuzi, Csongor Füzesi, Júlia Gaál, Gábor Ivanov, Levente Lukács/Dániel Dragos, Zsófia Temesvári, Anna Szilvási
Reżyseria i choreografia: Duda Éva
Muzyka: Péter Kunert, Ábris Gryllus, Astor Piazzola Musical
Editor: Jeromos Kovács
Światła: József Pető
Asystent choreografki: Beatrix Csák
Koordynacja: Ágnes Huszár
Współpraca artystyczna: Gregor Lustek, Rosana Hribar

Przy wsparciu: National Dance Theatre Budapest, EMMI (Ministry of Human Capacities), NKA (National Cultural Fund), Government Office of Capital City Budapest 11th District Újbuda, Summa Artium Private Cultural Fund, Workshop Foundation

Premiera: marzec 2020
Czas trwania: 40 min

Mirror to spektakl stworzony jako podsumowanie dziesięciolecia istnienia Éva Duda Dance Co. To jedna z najczystszych prac zespołu, wykonana przez niezwykle sprawnych tancerzy, którzy prezentują pełnię swoich możliwości. Następujące po sobie dynamiczne, intensywne sekwencje, impulsywne partnerowania i prawie całkowity bezruch, noszą piętno unikalnego stylu Évy Dudy, charakteryzującego się dużą dynamiką i fizycznością.

Język ruchowy jest oszałamiający, nie wydaje się nawet ludzki: jakby byli w stanie rozciągnąć ciała poza granice zdolności poruszania się człowieka… Praca Évy Dudy i jej zespołu jest nie do pominięcia na węgierskiej scenie tanecznej. MIRROR to szczery i estetyczny hołd dla całej twórczości zespołu, pisała po premierze Brigitta Bodza Korsós.

Éva Duda Dance Co jest jedną z najlepiej ugruntowanych niezależnych grup tańca współczesnego na Węgrzech. Ich spektakle to wizualnie ekspresyjne choreografie od progresywnych współczesnych dzieł po wysokiej jakości spektakle teatralne z muzyką na żywo i elementami nowego cyrku. Założycielka zespołu – Eva Duda ukończyła Węgierską Akademię Tańca w Budapeszcie i studia z reżyserii scenicznej na University of Arts in Targu-Mures. Jest zapraszana do tworzenia oper i musicali, jako pedagog i mentor przez instytucje i uczelnie m.in. na Węgrzech, w Niemczech Austrii i USA.

Éva Duda Dance Co „Mirror”. Fot. Gábor Dusa

Magdalena Kowala, Anna Zglenicka „Mirroring”. Fot. Paweł Wyszomirski

Éva Duda Dance Co „Mirror”. Fot. Dorottya Ódor

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close