17.12.2018 Hanna Raszewska-Kursa
Strategie emancypacji – II relacja z listopadowej odsłony Sceny Tańca Studio 2018
13 listopada 2018, ostatniego dnia 31. odsłony Sceny Tańca Studio 2018, zaprezentowano trzy prace: solo Too Beautiful Marzeny Krzemińskiej (Propagande C), duet No Sugar, No Candy Marii Mavridou i Małgorzaty Haduch oraz Priv Izy Szostak i Anki Herbut, zrealizowany z zespołem Teatru im. Aleksandry w Gnieźnie oraz trojgiem gościnnie zaproszonych artystów. Każdy z punktów programu rządził się własnymi prawami estetycznymi i dramaturgicznymi; różniły się także od siebie stopniem teatralności tańca. Mimo to stworzyły spójną, choć złożoną, całość, mówiąc różnymi głosami na podobne tematy.
31.08.2018 Hanna Raszewska-Kursa
Poszerzanie – relacja z IV odsłony Sceny Tańca Studio 2018
IV odsłona Sceny Tańca Studio 2018 odbywała się pod hasłem Emocje i ekstensyfikacja. Właściwie każdy zaprezentowany tytuł można rozpatrywać w obu aspektach. Darklena zestawia emocjonalność dzieci i dorosłych, zachęcając do poszerzenia relacji o aspekt partnerstwa. Melancolia mierzy się z tematem zadumy graniczącej ze stanami apatycznymi, jednocześnie sugerując, że mogą one być twórcze i nie należy zawężać ich postrzegania do kategorii wad. Performance międzygatunkowy pyta o możliwość więzi emocjonalnej z bytami nieożywionymi i wnosi do dyskusji argumenty z obszaru seksualności. Ogrody opuściły swoje drzewa (wersja kobaltowa) przygląda się emocjom związanym ze stratą i poszerza doświadczenie żałoby o wymiar ponadjednostkowy. Sci-Fi Ceremonials...
06.08.2018 Hanna Raszewska-Kursa
From Dance with Questions – relacja z letniej odsłony XIV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania
Letnia odsłona XIV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania odbyła się w dniach 18-27 czerwca 2018 pod hasłem „From Dance with Love”, co w intencji organizatorów ma podkreślać międzynarodowy charakter projektu i jego pozytywne założenia]. Gdyby każdy spektakl rozpatrywać jako pocztówkę wysłaną do publiczności, to nie da się ukryć, że nie wszystkie niosą optymistyczny przekaz, niemniej poziom festiwalowych propozycji był w tym roku w większości wysoki, co sprawia, że pocztówki takie chętnie się „czyta”. Najmocniejszymi punktami programu były dwa duety: Ewa i On Iwony Olszowskiej z Pawłem Koniorem oraz Morgan and Freeman Ferenca Fehéra z nieorganicznym partnerem – lalką.
23.07.2018 Hanna Raszewska-Kursa
Raz dokoła – I relacja z X Gdańskiego Festiwalu Tańca
Gdański Festiwal Tańca korzeniami sięga do Gdańskiej Korporacji Tańca, która odbywała się w latach 2002-2008, co skrupulatnie odnotowują organizatorzy Festiwalu w materiałach promocyjnych. Można w nich przeczytać również o trójmiejskiej tradycji tanecznej zarysowanej od lat powojennych: od początku działalności Janiny Jarzynównej-Sobczak, przez Teatr Ekspresji Wojciecha Misiury, po taneczną eksplozję lat 90., której dojrzałe owoce publiczność zbiera do dziś. Jubileuszowa, X edycja festiwalu skłania do podsumowań. Stąd hasło „powroty”, którym opatrzono pierwszy dzień prezentacji, stąd też zaproszenie do krojenia jubileuszowego tortu kuratorek wcześniejszych edycji GFT: Katarzyny Pastuszak i Joanny Czajkowskiej. Rocznice to równocześnie wyzwanie, bo oczekiwania są wtedy wyjątkowo duże. Szczególnie...
21.02.2018 Hanna Raszewska-Kursa
Zderzenia kontekstów – III relacja z XXI Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie
Na program XXI Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca złożyło się blisko trzydzieści spektakli zaprezentowanych w ciągu zaledwie tygodnia. Tak intensywny program sprawia, że bardzo trudno jest oglądać każdy z nich jako całkowicie odrębne dzieło. Poszczególne wypowiedzi artystyczne wchodzą ze sobą w dialog; jedne wpływają na to, jak są odbierane inne. Powstają innowacyjne zderzenia i zestawienia prowadzące do niecodziennych wniosków. W efekcie spektakle sytuują się wzajemnie w kontekstach, które mogą być zaskoczeniem dla samych twórców i twórczyń. Dzięki temu powstaje fascynująca – mimo że niekoniecznie zamierzona – sieć powiązań.
16.02.2018 Hanna Raszewska-Kursa
Nieciągłość zdarzeń – re-premiera „Archipelagu” Teatru Tańca Caro
Gdy widownia zajmuje miejsca, pierwsza scena spektaklu już trwa. W półmroku na tle białej podłogi i białego horyzontu widać przytulną wysepkę umeblowanego mikroświata: stolik, szklanka z gorącym napojem (zwraca uwagę unosząca się para), stojący wieszak na ubrania. Na krześle obok, tyłem do widowni siedzi kobieta. Nie widać jej twarzy, a żadne cechy charakterystyczne nie pozwalają jej zidentyfikować, ani określić. Archipelag Teatru Tańca Caro w choreografii Macieja Kuźmińskiego (dramaturgia, prowadzenie aktorskie: Adam Hypki) to spektakl niejednoznaczny i otwarty na wiele interpretacji. Od początku do końca towarzyszy mu atmosfera niedopowiedzenia. Widownia może kontemplować melancholię i swoisty bezczas, w którym zanurza ją przedstawienie...
31.01.2018 Hanna Raszewska-Kursa
Pytania o polskość – II relacja z IX Maat Festival „Ciało narodowe”
IX Maat Festival „Ciało narodowe” odbył się w dniach 7-10 grudnia 2017. W Centrum Kultury i w Galerii Labirynt w Lublinie można było zobaczyć osiem spektakli, w tym trzy premiery i jedną przedpremierę. Zgodnie z hasłem przewodnim festiwalu tematyka prac krążyła głównie wokół cielesności – zarówno rozumianej dosłownie, jak i konceptualizowanej – i wokół tego, co narodowe, czyli „nasze”, „wspólne” lub też po prostu „polskie”. Sztuka krytyczna z założenia przygląda się rzeczywistości z uwagą nieco podejrzliwą i zadaje trudne pytania. Wbrew afirmacji towarzyszącej zwykle przymiotnikowi „narodowe”, artyści i artystki IX Maat Festival dzielili się z publicznością tym, co we współczesnej...
26.01.2018 Hanna Raszewska-Kursa
Pytania o cielesność na scenie i na widowni – I relacja z IX Maat Festival „Ciało narodowe”
Nazwa IX Maat Festival (7-10 grudnia 2017) została uzupełniona podtytułem: „Ciało narodowe”. W tekście zapowiadającym wydarzenie jego kurator Tomasz Bazan jako główne kierunki tegorocznej koncepcji programowej wyznacza: przekonanie o potrzebie budowania wspólnoty, rolę ciała jako pola międzyludzkiego porozumienia oraz propozycję uznania ciała scenicznego (performera/rki, tancerza/rki) za punkt wyjścia do poszukiwań tego, co narodowe (być może także: wspólnotowe) i do rozważań nad statusem artysty. W Centrum Kultury i w Galerii Labirynt w Lublinie zaprezentowano osiem spektakli.
17.01.2018 Hanna Raszewska-Kursa
Batsheva Dance Company w Lublinie – II relacja z XXI Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca
Niewątpliwie gwoździem programu XXI Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca była wizyta Batsheva Dance Company. Niezależnie od światowej sławy tego zespołu w profesjonalnym środowisku tańca, zainteresowanie grupą Ohada Naharina ostatnio znacząco wzmogło się wśród widowni prywatnej – mowa i o popularności zajęć tanecznych GaGa, języka ruchowego opracowanego przez izraelskiego choreografa, i o zainteresowaniu jego twórczością sceniczną. Zmiana ta jest efektem szeroko dystrybuowanego, poetyckiego paradokumentu filmowego Mr. Gaga w reżyserii Tomera Heymanna. Spektakle Last work (17-18 listopada 2017) i Venezuela (19-20 listopada 2017) przyciągnęły ogromną publiczność z całej Polski. Przez cztery dni wielka widownia Centrum Spotkania Kultur była zapełniona w stu procentach. Czy...
11.12.2017 Hanna Raszewska-Kursa
Czas pod lupą – III relacja z XVI Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł
Na zakończenie XVI Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł publiczność została zaproszona do udziału w wydarzeniu towarzyszącym, Today Tomorrow. 24-godzinnej konferencji o performansie i chronopolityce (organizator: Goethe-Institut). W programie znalazły się spektakl i wykład performatywny zaprezentowane w Teatrze Studio oraz wykłady i dyskusje, które odbyły się w siedzibie Goethe-Institut. Jeśli policzyć upływ czasu, to konferencja trwała tak naprawdę 22 godziny: od 19.00 w piątek 6 października do 17.00 następnego dnia, z nocną przerwą. Brakujące dwie godziny zostały dopełnione przez pokazy filmowe w dniach 9 i 10 października.