12.07.2024 Marcin Miętus
Łysy ojciec, łysa matka, łysy sąsiad i sąsiadka – o spektaklu „Łys” w choreografii Any Szopy
W Łysie nie mówi twarz, a pośladki. Przeniesienie uwagi z tak silnie genderowo nacechowanej części ciała na miednicę stanowi próbę wyjścia poza binarność, nie tyle w sposób unifikujący, ile przekraczający kategorie reprezentacji. Spektakl Any Szopy i zaproszonej przez nią grupy osób twórczych to realizacja stanu chwiejności i bycia pomiędzy. Czerpanie siły z wymykania się normatywnemu porządkowi chyłkiem i afirmatywnego kwestionowania własnej tożsamości.
08.03.2023 Marcin Miętus
Od narracji do abstrakcji – o twórczości Sashy Waltz
W wielowymiarowym Kreatur, pokazywanym podczas 6. Festiwalu Materia Prima w Krakowie, na pierwszy plan wysuwa się elegancka forma i estetyczny obraz. Eksponowane w twórczości niemieckiej choreografki napięcia między indywidualną ekspresją a neutralnością, intymnością a widowiskowością, czy codziennością a teatralnością, pobrzmiewają tu zaledwie niczym echo. Od kilku lat można powiedzieć, że Sasha Waltz osiągnęła status klasyczki, a eksperyment w jej wydaniu polega przede wszystkim na poszukiwaniu spójnej formy dla widowiska, w którym ciało – niegdyś stanowiące jego centrum – współgra (na równych prawach) z dźwiękiem, kostiumem i przestrzenią.
17.11.2022 Marcin Miętus
Tańczę i to jest polityczne – o 21. Festiwalu Ciało/Umysł
W odbiorze spektakli 21. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł trudno pominąć kwestię związku sztuki i polityki. Trawiona kryzysami rzeczywistość wpływa nie tylko na procesy powstawania spektakli, ale także znacząco odbija się na perspektywie widzek i widzów. Ogniskuje dyskusję oraz podejmowane na scenie tematy, nawet te z pozoru odległe. Znaczenia pewnych gestów i symboli się (dez)aktualizują, inne transformują w zależności od kontekstu. Niektóre artystki i artyści odnoszą się do bieżącej sytuacji bezpośrednio – komentując własne działania słowem lub kostiumem, sięgając do baśni, czy rytuału lub tworząc fanfiction, czyli tworzonej przez fanów – zwykle literatury – wariacji na temat...
13.06.2022 Marcin Miętus
O słuchaniu
Mówi się, że głównym narzędziem pracy dramaturga są słowa. Nie tylko te zapisane, ale też wypowiadane. Dramaturg posiada bowiem umiejętność nazywania tego, co widzi – w spontanicznie powstałym materiale ruchowym, w przekształcającym się geście, w relacji między tancerzem/tancerką a potencjalnym widzem/widzką. Ale żeby trafnie nazwać, musi też uważnie słuchać.
16.05.2022 Marcin Miętus
Ciało uczestniczące
Trzecie oko, kompas, ciało zewnętrzne. Istnieje tyle określeń dramaturga, że można się pogubić. Kim jest ta wciąż nieco mglista – przynajmniej w polskim tańcu – postać? I czy stereotyp dramaturga jako chłodnego i niezaangażowanego emocjonalnie intelektualisty można wreszcie wyrzucić do kosza?
11.04.2022 Marcin Miętus
Dramaturg na scenie
Co sprawiło, że zacząłem występować? Jak to często bywa w życiu – przypadek. Szybko okazało się, że bycie na scenie daje poczucie, które ciężko porównać z czymś innym.
14.03.2022 Marcin Miętus
Stojak na głowę
Przeskok z teorii do praktyki niesie ze sobą wiele konsekwencji. Zakwasy to jedno. Zmienia się sposób patrzenia nie tylko na czyjś ruch, ale przede wszystkim na własne ciało, jego ograniczenia i przyzwyczajenia, motorykę, narośla kompleksów. W praktyce można znaleźć też wiele zaskoczeń i przyjemności, między innymi dlatego warto wziąć ją pod uwagę.
15.02.2022 Marcin Miętus
Ja i forma
Odwieczne pytanie – od czego zacząć? Co może zaciekawić odbiorców na tyle, że będą chcieli więcej? Pisać o sobie czy wymyślić siebie? Jak poradzić sobie ze specyficzną formą, jaką jest felieton? Ukryć się za nią czy poprzez nią – odsłonić?
30.08.2019 Marcin Miętus
Zagubione ciała – o spektaklach „TU MIA (You Mine)”, „The Station” i „Invisible Habitudes” na Festiwalu Zawirowania 2019
Podczas XV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania publiczność po raz kolejny miała możliwość obejrzenia spektakli nie tylko z obszaru Europy Środkowej, jak w pierwszych edycjach organizowanego w Warszawie wydarzenia, ale także z odległych od siebie krajów, reprezentujących różne kultury i style tańca współczesnego. Mimo że zwrócenie uwagi na sprawy społeczno-polityczne oraz organizacyjno-instytucjonalne zdominowały wiele dyskusji po spektaklach, w centrum podejmowanych na scenie tematów znalazł się przede wszystkim człowiek, reprezentowany przez zbiorowość lub jednostkę pozostającą w relacji z drugą osobą. W duetach TU MIA (You Mine) Compagni Atacama z Włoch i The Station Ferenca Fehéra z Węgier oraz spektaklu Invisible Habitudes...
29.03.2019 Marcin Miętus
Grzesznicy – o spektaklu „300 el x 50 el x 30 el” FC Bergman/Toneelhuis na Festiwalu Materia Prima 2019
Powracając do uniwersalnych tematów, takich jak przemoc, opresja i zło, belgijski zespół ubiera swoją opowieść o małej wiosce, zamieszkanej przez groteskowe ludzkie typy, w kostium nowoczesnej przypowieści. 300 el x 50 el x 30 el to moralitet na miarę naszych czasów – odwołujący się do Starego i Nowego Testamentu oraz kanonu malarstwa, lecz wykorzystujący jednocześnie nowatorskie rozwiązania teatralne i filmowe. Tworząc współczesny apokryf, FC Berman ostrzega przed metaforycznym potopem – pielęgnowaniem w sobie grzesznych instynktów prowadzących do klęski międzyludzkiej komunikacji. Cała ludzkość, zdaniem twórców, zdaje się stać nad niewidzialną przepaścią. Czy uda nam się z niej zawrócić, zależy tylko od...