26.07.2024 Marta Seredyńska
Historia bliskości i budowania relacji. 15-lecie Międzynarodowego Festiwalu Tańca Warsaw CI FLOW
W Polsce improwizacja kontaktowa rozwijała się głównie dzięki warsztatom oraz spotkaniom z zagranicznymi pedagogami i twórcami tego nurtu[1]. Dziś w wielu miastach znaleźć możemy ofertę warsztatów tej techniki, mamy też rodzimych nauczycieli, którzy opierają swoje lekcje na założeniach jej prekursorów, a także wydarzenia promujące ten nurt. Do jednych z najważniejszych w Polsce zaliczymy z pewnością Międzynarodowy Festiwal Tańca Warsaw CI Flow, którego jubileuszowa, 15. edycja odbyła się w tym roku.
21.08.2023 Marta Seredyńska
50 lat specjalności pedagogika baletowa na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
W 2023 roku Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina obchodzi niemały jubileusz – już od 50 lat na tej uczelni istnieje bowiem możliwość podejmowania studiów związanych z tańcem. Najstarszą w polskim szkolnictwie wyższym specjalnością w zakresie tej dziedziny jest pedagogika baletowa.
07.08.2023 Marta Seredyńska
Różnorodne ścieżki rozwoju. O 14. Międzynarodowym Festiwalu Tańca Warsaw CI Flow
Już od czternastu lat co roku w Warszawie odbywa się święto improwizacji kontaktowej[1]. Organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Tańca Warsaw CI Flow po raz kolejny zaprosili do stolicy nauczycieli o różnorodnym spojrzeniu na ciało i pracę z nim. Niektóre punkty programu jednak zaskoczyły i pokazały, że festiwal nieustannie się rozwija.
20.01.2023 Marta Seredyńska
Taniec w centrum Warszawy – całoroczny program w Mazowieckim Instytucie Kultury
W 2022 roku Fundacja Artystyczna PERFORM zrealizowała kolejną, trzecią już, edycję projektu Centralna Scena Tańca. To projekt, który realizowany jest we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury i złożony jest z kilku działów. W ramach kolejnej edycji powstały dwa nowe programy kuratorskie, dzięki czemu łącznie zrealizowano ich aż sześć. Były to: Kino Tańca, Scena CST, Site-specific, Krytyka i teoria tańca, Portrety choreograficzne oraz Laboratoria ruchowe. Poszczególne działania, przypisane do danego działu, zazębiały się ze sobą, dzięki czemu całoroczny program wydaje się bardzo kompletny i przemyślany.
26.07.2022 Marta Seredyńska
Doświadczenie przepływu energii. O 13. Międzynarodowym Festiwalu Tańca Warsaw CI Flow
Tegoroczna, 13. edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Warsaw CI Flow (8-13 lipca 2022) była wyjątkową, bo podwójnie jubileuszową, okazją do spotkania uczestników i nauczycieli z różnych stron świata. W bliskiej relacji, podczas wielu godzin treningów, jamów, spotkań stworzyli wspólnotę, opartą na wzajemnym zrozumieniu. Wszystko to dzięki improwizacji kontaktowej[1]. Jadwiga Majewska zauważyła, że w polskiej terminologii funkcjonuje kilka nazw tłumaczenia określenia Contact Improvisation. Praktycy najczęściej posługują się nazwą przejętą z angielskiego – czyli „kontakt improwizacja”. Z kolei krytycy i teoretycy skłaniają się ku polskiej nazwie „improwizacja kontaktowa”, istnieje również określenie „improwizacja w kontakcie”. W niniejszym tekście używać będę określenia improwizacja kontaktowa. Zob. Świadomość...
07.12.2021 Marta Seredyńska
Kobiecy dyptyk baletowy – o wieczorze „Exodus/Bieguni-Harnasie”
W sezonie 2021/2022 Teatr Wielki – Opera Narodowa postawił na siłę kobiet. Po raz pierwszy w historii tej instytucji powstał wieczór baletowy składający się z części stworzonych przez choreografki. Zarówno Anna Hop, jak i Izadora Weiss przygotowywały już wcześniej spektakle na zaproszenie Polskiego Baletu Narodowego. Tym razem, wsparte znakomitą dyrygenturą Łukasza Borowicza, opracowały autorskie realizacje, utrzymane w zupełnie innych stylistykach.
03.09.2021 Marta Seredyńska
Ciało w symbiozie z naturą
Współcześnie bardziej niż dotychczas zwraca się uwagę na zmiany zachodzące w środowisku naturalnym. Człowiek jest coraz bardziej świadomy swojej zależności od nich. Dziś, w dobie kryzysu klimatycznego i środowiskowego, bardzo ważne jest, by zwrócić się w stronę paradygmatu, opierającego się na zdrowej relacji człowieka z samym sobą i z przyrodą. Tak zarysowaną problematykę podjęły artystki, zaproszone do udziału w cyklu site-specific, realizowanym w ramach drugiej edycji projektu Centralna Scena Tańca w Warszawie.
12.01.2016 Marta Seredyńska
Przegląd tańca europejskiego – XIX Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie
Tegoroczna edycja Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie odwoływała się przede wszystkim do ruchu w różnych przestrzeniach miasta – poszczególne prace wykonywane były w miejscach zdecydowanie do tego nie przeznaczonych (galeria handlowa, kuźnia matrycowa, Garnizonowy Klub Oficerski). Jednakże oprócz nich, lubelska publiczność mogła – jak zazwyczaj – podziwiać twórców z różnych krajów w Sali Widowiskowej Centrum Kultury. Podczas festiwalu mogliśmy zobaczyć artystów z różnych stron Europy, odmiennych od siebie, różnorodnych – prezentujących się solo, w duecie, w małej grupie.
23.12.2015 Marta Seredyńska
Taniec, którego sceną jest miasto – o związkach przestrzeni z ruchem podczas XIX Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Tańca w Lublinie
Kilkanaście lat temu Jacek Głomb realizował w Legnicy hasło „teatru, którego sceną jest miasto”. Pokazywał wtedy spektakle w miejscach niekojarzących się ze sztuką, przystosowywanych specjalnie na potrzeby teatru, a jednocześnie na nowo ożywianych izagospodarowywanych, ponieważ cześć z nich nie była od pewnego czasu użytkowana). W tańcu charakterystyczne jest to dla nurtu postmodern dance, zainicjowanego w Stanach Zjednoczonych w latach 60. Jego przedstawiciele występowali w przestrzeni publicznej, jednocześnie za taniec uznając wszystko – nie tylko skodyfikowaną choreografię, ale też codzienne działania fizyczne, jak bieganie czy chodzenie. Hold oraz ONtoME to performanse w wykonaniu austriackiej grupy Silk Fluegge. W galerii handlowej Tarasy Zamkowe...
10.12.2015 Marta Seredyńska
Różne oblicza zwierzęcości – o wiosennej edycji projektu „Z perspektywy żaby”
Animal studies to w Polsce dziedzina dopiero rozwijająca się, badająca relacje człowieka i zwierząt, ich wspólnych zależności, a także znaczenie problematyki animalistycznej we współczesnej kulturze czy humanistyce. Jak wiele łączy nas ze zwierzętami? Czy rzeczywiście uprawniona jest jedynie ludzka perspektywa patrzenia na świat ? Pytania te stawia Anna Królica w projekcie Z perspektywy żaby, realizowanym w 2015 roku w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu. Istotne, że publiczność miała okazję oglądać różnorodne propozycje poruszające problematykę zwierzęcą – istnieje ona zarówno w relacjach między ludźmi, jak i na płaszczyźnie człowiek-zwierzę; zderza ze sobą cechy ludzkie i zwierzęce, pojawiające się w jednej przestrzeni, a nierzadko też w...