Autor: Teresa Fazan

19.02.2018 Teresa Fazan

Ciesząc się wysiłkiem – z Adi Weinberg-Prejną o GaGa rozmawia Teresa Fazan

Z mojego doświadczenia wynika, że każdy nauczyciel GaGa prowadzi zajęcia trochę inaczej. Oczywiście, idea pozostaje ta sama, ale ostateczne warsztaty wyraźnie różnią się od siebie. Z czego to wynika? Język metody GaGa jest czymś, co łączy warsztat wszystkich nauczycieli – mamy wspólną bazę, posługujemy się tym samymi terminami – ale różnimy się między sobą jako ludzie, co w nieunikniony sposób wpływa na naszą praktykę. Moim zdaniem w tym tkwi piękno tej metody: możliwe jest indywidualne podejście, różne posługiwanie się tymi samymi narzędziami. To istotne, bo przecież sens lekcji GaGa polega na dzieleniu się doświadczeniami, na wspólnym przeżywaniu. Mimo że każdy...

12.02.2018 Teresa Fazan

Ucieleśnianie autobiografii – recenzja książki „Sobątańczenie. Między choreografią a narracją” Alicji Müller

W ubiegłym roku w ramach prowadzonej przez Uniwersytet Jagielloński serii wydawniczej Teatr. Konstelacje opublikowana została praca badawcza Alicji Müller zatytułowana Sobątańczenie. Między choreografią a narracją. Podstawową intencją autorki stało się rozszerzenie teorii tożsamości narracyjnej – ograniczanej zazwyczaj do tekstów literackich – na pole tańca współczesnego. Pozornie arbitralny dobór trzech głównych bohaterów pracy – Wacława Niżyńskiego, Mikołaja Mikołajczyka i Rafała Urbackiego – Müller uzasadnia przede wszystkim ich usytuowaniem na marginesie normatywności i jego wpływem na praktykę zawodową tych trzech tancerzy.

21.11.2017 Teresa Fazan

Kim jest patrzący? – o spektaklach Eisy Jocson na XXII Konfrontacjach Teatralnych

Na tegorocznych Konfrontacjach Teatralnych w programie kuratorskim Marty Keil i Grzegorza Reske pojawiło się kilka ważnych spektakli tanecznych. Jednym z nich był zestaw dwóch performansów Eisy Jocson: Death of the Pole Dancer (2011) i Macho Dancer (2013). Jocson jest filipińską tancerką, wykształconą zarówno w balecie klasycznym, jak i technikach rozrywkowych, takich jak tytułowe pole dance i macho dance. Oba pokazy łączy główne zainteresowanie choreografki, czyli badanie stereotypów dotyczących percepcji ciała realizującego określone układy choreograficzne i osadzonego w konkretnym kontekście społeczno-politycznym. Używając polityczności własnego ciała, Jocson stawia odważne i istotne pytania o to, kim jest tancerka i przede wszystkim kim jesteśmy my, widzowie...

24.07.2017 Teresa Fazan

Barwny korowód Pana Bela – o spektaklu „Gala” Jérôme’a Bela

W zamyśle Bela ruch, jako naturalna aktywność ludzkiego ciała, ma dać szansę na egalitarną ekspresję wszystkich wykonawców, na stworzenie sytuacji, w której wytworzy się między nimi – a w konsekwencji także między widzami – wspólnota demokratycznego przeżycia estetycznego. Bohaterowie Gali przez półtorej godziny tańczą solo, w parach i w grupie, obserwując się wzajemnie i naśladując,  i jak się wydaje – całkiem nieźle się bawiąc. Spektakl generuje bardzo intensywną sytuację emocjonalną, której nie sposób nie ulec: przez cały czas pozostajemy pod wpływem spontanicznych i prawdopodobnie autentycznych reakcji uczestników i widzów.

06.06.2017 Teresa Fazan

Niewidoczne, w pełnym świetle – o spektaklu Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa

Gdy wchodzę do sali teatralnej,  okazuje się, że wszystko się już zaczęło. Kiedy stopniowo zajmujemy miejsca na arbitralnie wyznaczonej widowni (obszerne półkole wyznaczone za pomocą krzeseł i poduszek), performerzy znajdują się już na sali. Hala Nowego Teatru  została wykorzystana minimalistycznie – wielka sala jest niemal pusta, a kulisy znajdują się na zewnątrz: widzimy pracowników technicznych, a tancerze obecni są nawet wtedy, kiedy nie występują, lecz w prywatnych pozach oczekują na swoją kolej. Dwa mocne reflektory krążą monotonnie po scenie, kreśląc zazębiające się okręgi. Przestrzeń skonstruowana jest tak, że nie ma miejsca na tytułowy blask – wszystko jest jasne i jawne....

27.03.2017 Teresa Fazan

Ruchome ciało polityczne – o lutowej Scenie Tańca Studio 2017

W poniedziałek 27 lutego, podczas pierwszej odsłony tegorocznej edycji Sceny Tańca Studio, pokazane zostały trzy spektakle, które na różne sposoby wpisywały się w myśl przewodnią lutowej STS. Tematyczną inspirację stanowił z jednej strony artystyczny postulat Madonny z początku lat 90., w którym artystka wskazywała na przestrzeń artystycznej ekspresji , także tańca, jako na miejsce wolnej ekspresji i emancypacji. Kurator tej odsłony, Mateusz Szymanówka, przywołuje słowa Silvii Federici, która podkreślała, że sposobem odzyskania własnej cielesności – anektowanej przez kulturowe konwencje – jest po prostu praca z ciałem, ruch, taniec. Dlatego w programie tej odsłony znalazło się miejsce na spektakle, których polityczność wyartykułowana...

25.01.2017 Teresa Fazan

Dla kogo jest taniec? – o cyklu „Ekspresje” Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Ekspresje to pilotażowy, 4-miesięczny program prezentacji warszawskich spektakli tanecznych, organizowany przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie od września do grudnia 2016 roku. Spektakle, warsztaty i spotkania z artystami odbywały się w Mazowieckim Instytucie Kultury, który był jednym z organizatorów wydarzeń. W ramach programu pokazanych zostało 16 spektakli i odbyło się kilkanaście warsztatów, prowadzonych przez warszawskich artystów, adresowanych do bardzo zróżnicowanych grup – młodzieży, amatorów, profesjonalistów, seniorów itd. Nie zamierzam omawiać każdego ze spektakli osobno, zwłaszcza że wiele z nich osoby aktywnie śledzące polską scenę tańca mogły zobaczyć w innych okolicznościach, a o kilku z nich powstały osobne teksty krytyczne. Bardziej...

25.01.2017 Teresa Fazan

Dla kogo jest taniec? – o cyklu „Ekspresje” Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Ekspresje to pilotażowy, 4-miesięczny program prezentacji warszawskich spektakli tanecznych, organizowany przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie od września do grudnia 2016 roku. Spektakle, warsztaty i spotkania z artystami odbywały się w Mazowieckim Instytucie Kultury, który był jednym z organizatorów wydarzeń. W ramach programu pokazanych zostało 16 spektakli i odbyło się kilkanaście warsztatów, prowadzonych przez warszawskich artystów, adresowanych do bardzo zróżnicowanych grup – młodzieży, amatorów, profesjonalistów, seniorów itd. Warto zwrócić uwagę na to, co odróżnia ten projekt od innych, organizowanych obecnie w Warszawie (a także w Polsce) programów poświęconych tańcowi współczesnemu.

12.12.2016 Teresa Fazan

Dramaturg jest od pamiętania – z Adamem Hypkim rozmawia Teresa Fazan

Jaka jest twoja rola jako dramaturga współtworzącego spektakl taneczny? Bardzo istotną częścią pracy dramaturga  tańca jest w moim przekonaniu  jest pamięć. Mam tu na myśli pamięć o różnych momentach pracy nad spektaklem, czyli na przykład świadomość, co powstawało i towarzyszyło pierwszym rozmowom o spektaklu, kiedy artyści nie umieli nawet powiedzieć, co właściwie chcą zrobić. Dramaturg powinien pamiętać o całym przebiegu danego procesu, to jest jego podstawowa rola, żeby później przypominać współpracownikom – choreografowi, reżyserowi, artystom – o czym była rozmowa na początku, o co wtedy chodziło.

28.11.2016 Teresa Fazan

O tańcu się tańczy – recenzja spektaklu „Po Krzyku”

W jaki sposób w martwych, nieruchomych zapisach – fotografiach, wywiadach, recenzjach – odnaleźć istotę tańca? Jak odtworzyć ruch, który kształtował choreografię zatrzymaną na zdjęciach w postaci nieruchomych póz? Taniec i choreografia nie kojarzą się raczej z pracą archiwistyczną, z przeglądaniem dokumentów, przesłuchiwaniem nagrań, próbami badania i odtwarzania przeszłości. Zdarzają się jednak sytuacje, które takiej pracy od artystów wymagają. Na przykład, gdy twórcze zainteresowanie przyciąga ich w stronę inspirujących, lecz zapomnianych biografii. Taką właśnie historyczną białą plamę stanowią biografia i twórczość jednej z najważniejszych polskich tancerek ubiegłego wieku – Poli Nireńskiej.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close