Ludzie tańca

Bożena Kociołkowska

  • tancerka
  • choreografka
  • pedagog
Zdjęcie: Bożena Kociołkowska

Anna Steller. Portret. Fot. Jakub Wittchen

Wersja do druku

Udostępnij

Bożena Kociołkowska – tancerka, pedagog, choreografka. Absolwentka Państwowej Średniej Szkoły Baletowej w Warszawie, którą ukończyła 1960 roku. W 1961 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie partią Odetty-Odylii w Jeziorze łabędzim.

Na scenie Teatru Wielkiego występowała do 1986 roku, kreując wiele wybitnych ról w repertuarze klasycznym i współczesnym. W latach 1964–1983 tańczyła prawie we wszystkich krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych i na Kubie. Wielokrotnie brała udział w filmach oraz programach i spektaklach telewizyjnych, m.in. w Święcie wiosnyOrfeuszu EurydyceSalmo gioiosoClaire de Lune. Otrzymała liczne stypendia zagraniczne, m.in.: Centre Intemational d’Art Choreographique w Paryżu, Polucca Schule w Dreźnie, Inter-Balet w Budapeszcie, International Ballet w Hawanie, Ruth Page Foundation w School of Dance w Chicago, Centro di Danza w Rzymie, Giordano Jazz Dance w Chicago. Współpracowała z wieloma najwybitniejszymi choreografami i pedagogami na świecie, takimi jak: Natalia Konius, Aleksiej Cziczinadze, Alicia Alonso, Serge Lifar, Birgit Cullberg, Asaf Messerer, Maja Plisiecka, Pierre Lacotte, Alberto Mendez, Alfred Rodrigues, Anton Dolin, Leon Wójcikowski i inni. W 1979 roku ukończyła warszawską Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną (Wydział Wychowania Muzycznego) w zakresie Pedagogiki Tańca, a w 1991 roku Podyplomowe Studium Obrotu Dziełami Sztuki Profesjonalnej na wydziale Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W latach 1981–1996 opracowała choreografię do 35 spektakli muzycznych i dramatycznych, a także do baletów: Straussiada, Miscelanea, Czerwony Kapturek.

W latach 1992–1993 pełniła funkcję dyrektora artystycznego Baletu Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej, w latach 1993–1994 była dyrektorem artystycznym Baletu Teatru Wielkiego w Łodzi, a w latach 1994–1995 dyrektorem artystycznym Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie. Od 1998 roku jest dyrektorem artystycznym Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Bytomiu. Sprawowała także funkcję dyrektora artystycznego i organizacyjnego I i II Festiwalu „Dance of the World” (Gdańsk,1991 i Warszawa, 1996) oraz dyrektora artystycznego i organizacyjnego I Polsko-Niemieckich Warsztatów Tańca Współczesnego „Taniec dla tolerancji” w Łodzi (1994). W 2003 roku była jurorem Międzynarodowego Konkursu Tańca w Brnie.

Była pedagogiem w Akademii Muzycznej w Warszawie (1980), nauczycielem w Państwowej Średniej Szkoły Baletowej w Warszawie (1993), baletmistrzem w Teatro dell’ Opera w Rzymie (1981–1982), pedagogiem szkół baletowych we Włoszech, Niemczech, Francji, pedagogiem Internationales Tanzprojekt w Aachen, Bielefeld i Bonn (1992), Internationale Tanzwerkstatt w Bonn (1993), podczas I Światowego Kongresu Tańca w San Francisco. Zajmuje się również działalnością społeczną. W latach 1991–1994 była przewodniczącą Sekcji Baletu ZASP, w latach 1992–1998 członkiem Międzynarodowego Komitetu Sieci Tańca Artystycznego w Bonn, a w latach 1995–1999 przewodniczącą Sekcji Choreografii ZAiKS.

W 2005 roku zainicjowała Międzynarodowy Konkurs Choreograficzny Uczniów Szkół Baletowych w Bytomiu, a w 2018 roku została jego patronką. W 2008 roku założyła Fundację na rzecz Sztuki Tańca (FST), z którą zrealizowała m.in. projekty: Zatańcz i Ty – pierwszy krok w tańcu, pierwszy krok w kulturę (2003, 2007), Od baletu do street dance’u (2011),  rzeźba W hołdzie polskim artystom baletu przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (2016), polskie orędzie z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca (od 2017). Pomysłodawczyni i współorganizatorka, wspólnie z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca,  I Ogólnopolskiego Konkursu „Perły Tańca”, a także Nagrody FST „Perły tańca” dla artystów sztuki tańca za wybitną działalność w kraju i za granicą.

Publikuje teksty o  sztuce tańca w czasopismach: „Twoja Muza”, „Biuletyn ZASP”, „Bez Wierszówki”, „Ostoja”.

Najważniejsze partie:

Odetta-Odylia (Jezioro łabędzie, 1961, 1966, 1973), Królowa Miedzianej Góry (Kamienny kwiat,1961), Dziewczyna (Cztery temperamenty, 1962), Młynarka (Trójkątny kapelusz, 1962), Dziewczyna (Zaczarowana oberża, 1962), Eurydyka (Orfeusz, 1963), Solistka (Święto wiosny, 1965), Panna młoda (Harnasie, 1966), Kitri (Don Kichot, 1967), Aegina (Spartakus, 1968), Francesca (Francesca da Rimini, 1968), Wróżka (Kopciuszek, 1969), Liza Woka (Salmo gioioso, 1972), Balerina (Pietruszka, 1973), Julia (Romeo i Julia, 1975), rola tytułowa w Pannie Julii (1975), Primabalerina (Sylfidy, 1975), Mirta (Giselle, 1976), rola tytułowa w Fedrze (1978), M-lle Cerrito (Grand pas de quatre, 1980).

Najważniejsze nagrody:

Złoty Krzyż Zasługi (1979), Złota Odznaka Honorową „Za zasługi dla Warszawy” (1979, 1980), Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1986), odznaka Zasłużonego Działacza Kultury (1989), Nagroda indywidualna I Stopnia Centrum Edukacji Artystycznej (2001), Statuetka Terpsychory – nagroda specjalna Sekcji Tańca i Baletu ZASP (2006), Nagroda im. Witolda Hulewicza za działalność na rzecz sztuki tańca (2020), Złoty Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” (2021).

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close