18.12.2024 Katarzyna Rochowicz
Światło i mrok ramię w ramię – recenzja spektaklu „Hate Haus” kolektywu Hertz Haus prezentowanego w ramach programu „Zamówienia Choreograficzne”
Praca w kolektywie to nie tylko siostrzeństwo, braterstwo i owacje na stojąco – to również cała strefa mroku, gdzie rodzą się konflikty interesów, doskwiera niemożność realizacji indywidualnych celów i frustracja, która narasta wraz z upływem czasu, aż do chwili, gdy można westchnąć z ulgą: „Mamy to!”. Owe światło i mrok przybliża trójmiejski kolektyw Hertz Haus w składzie: Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna oraz Anna Zglenicka w najnowszym spektaklu Hate Haus. Do współpracy zaproszono choreografkę Ramonę Nagabczyńską, a premiera wyprodukowana przez Stowarzyszenie Córy Kultury miała miejsce 17 listopada 2024 roku w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku.
13.10.2021 Katarzyna Rochowicz
Oświetlić mroczne miejsca, błyszczeć – relacja z 25. Festiwalu Rozdroże (2021)
Po kilkuletniej przerwie na warszawską scenę powrócił organizowany od 1994 roku Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych Rozdroże. 25. edycja tego wydarzenia odbyła się w dniach 21-29 września 2021 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski pod hasłem przewodnim „Na styku światów”. Poza spektaklami na żywo widzowie mogli zapoznać się z twórczością choreografki Carolyn Carslon poprzez poświęcony jej wieczór prezentacji filmowych. Zaprezentowane spektakle wyraźnie zaznaczyły rolę i wpływ scenografii na ich koncepcję i przebieg, jednocześnie rozszerzając i zawężając przestrzeń, w jakiej się odbywały. Postawiły widzów z ich cielesnością i intelektem pomiędzy tym, co jest od człowieka większe, z uniwersalną próżnią, w jakiej...
06.11.2019 Katarzyna Rochowicz
„Widzowie, widzimy Was!” – relacja z premier prezentowanych podczas konferencji CST 2019
„Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku” – pod takim hasłem w dniach 19-21 września 2019 roku odbyła się druga konferencja Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Poza częścią naukową i praktyczną, znalazł się również czas na część artystyczną, która skupiona były wokół tematu tańca w Warszawie, ale od mniej oczywistej strony – strony publiczności. Eksperymentalna forma oraz liczne próby nawiązania przez artystów interakcji były swego rodzaju egzaminem dla warszawskich widzów. Czy my, obserwatorzy tańca w Warszawie w 2019 roku, jesteśmy otwarci? Śmiali? Czy uczestniczymy w spektaklach z otwartymi umysłami, gotowi odpowiedzieć na stawiane przez artystów...
06.12.2018 Katarzyna Rochowicz
Piętrowy tort urodzinowy – o wieczorze „44 powody, dziś są moje urodziny” Anny Piotrowskiej
Jak głosi powiedzenie – każda okazja do świętowania jest dobra. Swoje 44. urodziny postanowiła hucznie obejść Anna Piotrowska, organizując 24 września 2018 roku w Centrum Sztuki Tańca wieczór pod nazwą 44 powody, dziś są moje urodziny. Program obejmował cztery spektakle w choreografii tej artystki. Rozpoczął go spektakl just&jump w wykonaniu kolektywu performatywnego SzurSure. Jego tematyką był proces budowania pamięci zbiorowej oraz chęć ukazania mechanizmów adaptacyjnych zachodzących w społeczeństwie. Jednak najważniejszym wydarzeniem jubileuszowego wieczoru okazał się tryptyk fascynat odśrodkowy – dwatrzycztery, w całości zatańczony przez Piotrowską i wybranych przez nią tancerzy. Choreografka do współpracy przy spektaklach zaprosiła swoje córki Aleksandrę i...
03.12.2018 Katarzyna Rochowicz
Więcej więzi, więcej wolności – relacja z jesiennej odsłony XIV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania
Tegoroczny XIV Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Zawirowania miał dwie odsłony, letnią i jesienną, odbywające się pod wspólnym hasłem „From Dance with Love”. Druga z nich zorganizowana została w dniach 25-30 września 2018 roku w Ośrodku Zawirowania w Warszawie. Jesienna odsłona zgromadziła spektakle przesycone symbolami charakterystycznymi dla kultur, z jakich wywodzą się twórcy, dając widzom okazję do refleksji nad uniwersalnością tańca jako środka ekspresji. Podczas festiwalu organizatorzy postanowili przypomnieć dwa spektakle powstałe we współpracy z Teatrem Tańca Zawirowania i prezentowane już wcześniej w Warszawie: Black Out Bartosza Woszczyńskiego oraz Real Love w choreografii Daniela Abreu. Pozostałe propozycje pojawiły się w Polsce...
27.06.2018 Katarzyna Rochowicz
W krainie tańca, w krainie twórczości – o I odsłonie Sceny Studio Tańca 2018
Tegoroczna edycja projektu Scena Studio Tańca 2018 rozpoczęła się 11 maja prezentacją dwóch spektakli – Alicji w Krainie Czarów Kieleckiego Teatru Tańca oraz Where should we go? Teatru Tańca Zawirowania. Kuratorem kilku najbliższych odsłon przeglądu jest Włodzimierz Kaczkowski, który w maju za hasła przewodnie przyjął „edukację” oraz „egzamplifikację”. Aspekt edukacyjny miał swoje odbicie między innymi w wyborze opartego na klasyce literatury spektaklu dla dzieci. Natomiast przedstawienie Teatru Tańca Zawirowania odniosło się do drugiego hasła wywoławczego, egzemplifikacji, nie tylko prezentując na konkretnych przykładach tendencje obecne w tańcu współczesnym, ale również ukazując realia zawodu tancerza.