Autor: Marcin Miętus

05.03.2019 Marcin Miętus

Epicka delikatność – o spektaklu „Requiem pour L.” Alaina Platela i Fabrizia Cassola na Festiwalu Materia Prima 2019

Muzyka pełni w spektaklach belgijskiego choreografa i reżysera Alaina Platela bardzo ważną rolę. Niekiedy stanowi punkt wyjścia do rozpoczęcia pracy nad przedstawieniem, inspirując działania ruchowe. W myśl zapewniającej samorozwój idei współdziałania z różnorodnymi osobowościami artystycznymi, założyciel kolektywu les ballets C de la B współpracuje także z kompozytorami. Nad Requiem pour L. pracował z Fabrizio Cassolem, po raz kolejny tworząc rozbudowaną, polifoniczną kompozycję. Oprócz charakterystycznej muzyki związanej z regionem położonym w Afryce Środkowej, twórcy wykorzystali niedokończone arcydzieło Wolfganga Amadeusa Mozarta Requiem. Słynna msza żałobna, opus magnum austriackiego twórcy, posłużyła Platelowi do stworzenia przejmującego widowiska o przemijaniu i śmierci.

08.02.2019 Marcin Miętus

Kolory przyszłości – o spektaklach „Black is the colour” i „D3US/XM4CHIN4” na BalletOFFFestival 2018

„Transformacja” – hasło V edycji organizowanego w Krakowie BalletOFFFestival – stanowiło jednocześnie klucz wyboru spektakli gościnnych i punkt wyjścia dla pracy artystów działających pod opieką Krakowskiego Centrum Choreograficznego. Piąta edycja imprezy wzbogacona została o spektakle z zagranicy, wybrane przez współkuratorkę Katarzynę Bester. Pokazy gościnne umocniły międzynarodowy charakter festiwalu, dopełniany również poprzez odbywające się co roku rezydencje w Nowohuckim Centrum Kultury. Ich efekty, do których należy między innymi Black is the colour, zaprezentowano na festiwalu premierowo. W swojej choreografii Quan Bui Ngoc ściśle łączy kategorię transformacji z przemianą człowieka, zadając między innymi pytania o jego ewolucję oraz relacje łączące i dzielące...

14.12.2018 Marcin Miętus

Duety (nie)istniejące – o spektaklach „zeSTROjeNIE”, „Kuru”, „walkie_talkie”, „The Boy and Death” i „Open Door” na listopadowej Scenie Tańca Studio 2018

Spektakle zaprezentowane podczas listopadowej Sceny Tańca Studio, będącej częścia projektu kuratorskiego Anny Królicy i Adama Kamińskiego Piąta strona świata oprócz międzynarodowego charakteru łączy temat międzyludzkich relacji oraz problemów komunikacyjnych, wynikających m.in. z potrzeby dominacji i ustanawiania hierarchii czy z barier spowodowanych przeniesieniem wzajemnych kontaktów w przestrzeń internetu. Duety zeSTROjeNIE Pracowni Tańca Pryzmat i Kuru Anny Piotrowskiej odsłaniają dwoistość natury ludzkiej, wyrażającą się zarówno w przemocy (fizycznej i psychicznej), jak i czułości. Bohaterowie walkie_talkie Bartosza Ostrowskiego i The Boy and Death kolektywu Pink Mama Theatre porozumiewają się za pośrednictwem Skype’a i czatu – stanowiących nieodłączne elementy współczesności. Z tematów skupionych wokół...

12.12.2018 Marcin Miętus

Synowie konfliktu – o spektaklach „Sons of Sissy”, „#minaret” i „Face à la mer, pour que les larmes deviennent des éclats de rire” na Festiwalu Ciało/Umysł 2018

Problematykę większości spektakli pokazywanych podczas XVII Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł można zawęzić do dwóch kwestii: męskości i kultury Bliskiego Wschodu. W spektaklu austriackiego choreografa Simona Mayera Sons of Sissy kulturowa definicja męskości została potraktowana krytycznie i wzięta w queerowy nawias. Bohaterowie przedstawienia to czterech mężczyzn, którzy zdecydowanie odbiegają od stereotypu macho. Czułe relacje, zachodzące między nimi na scenie, opowiadane są poprzez nagie ciało i zdecydowaniewyłamują się z płciowych stereotypów. Wojna i kryzys migracyjny w Syrii stanowią główną oś działań widowiskowego spektaklu #minaret w choreografii Omara Rajeha, który za pomocą gestów wykonawczyń i wykonawców ucieleśnia urazy i lęki,...

28.11.2018 Marcin Miętus

Poszerzanie pola walki – o „Wieczorze młodych arabskich artystów” na Festiwalu Ciało/Umysł 2018

XVII edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł obfitowała w różnorodne formy ruchowych wypowiedzi artystycznych, składające się na bogaty obraz współczesnego tańca z Europy Środkowej i Bliskiego Wschodu. Na otwarcie festiwalu organizatorzy zaproponowali wyjątkowe widowisko – wielokulturową Taneczną walkę, luźno inspirowaną ulicznymi starciami breakdance’owców. Na ringu zmierzyło się ze sobą sześcioro tancerzy  tancerzy (sześciu mężczyzn i dwie kobiety) z różnych krajów, walczących o tytuł najlepszego/najlepszej zawodnika/zawodniczki. W bezkrwawej – i momentami bardzo zabawnej – walce wzięli również udział Hamdi Dridi, Bassam Abou Diab oraz Yara Boustany, bohaterowie „Wieczoru młodych arabskich artystów” zapowiedzianego na kolejny dzień Festiwalu. Publiczność mogła więc...

13.11.2018 Marcin Miętus

Cielesne dystopie – o premierowych spektaklach Tomasza Bazana i Anity Wach na Festiwalu Ciało/Umysł 2018

Podczas XVII  edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł oprócz spektakli z obszaru świata arabskiego (Tunezji, Libanu) oraz z Austrii  zaprezentowano dwie premiery polskich artystów – Tomasza Bazana i Anity Wach. W spektaklu Manfred Macx odpowiedzialny za choreografię i reżyserię Bazan testuje granice cielesności, czyniąc ciało tancerza narzędziem poszukiwań artystycznych oraz kładąc  naciskna doświadczenie i proces. Anita Wach we współpracy z kolektywem Via Negativa nadała z kolei ciałom performerów konkretne funkcje – pasożyta i żywiciela, skupiając się w swoim Sorry na problemach nierówności, hierarchizacji, konsumpcji i podporządkowaniu jednostce, obecnych we współczesnym świecie. Używając zupełnie różnych środków wyrazu, twórcy obydwu...

26.10.2018 Marcin Miętus

Uwaga widza – o spektaklach „Uważnie się przyglądam”, „Zdarzenia”, „Melancholia” i „Czekając trawnika” na wrześniowej Scenie Tańca Studio 2018

Hasło przewodnie wrześniowej odsłony Sceny Tańca Studio – Ruch w samym centrum uwagi – poza przesunięciem optyki w kierunku tancerza i tancerki oraz języka ruchu, którym się posługują, wbrew pozorom zwraca się również ku pozycji widza. W perspektywie zaproponowanej przez kuratorki STS, Joannę Chitruszko i Sonię Nieśpiałowską-Owczarek, widz/widzka staje się nieodłączoną częścią spektaklu, bowiem to do niego/niej należy funkcja patrzenia i – jak pisał Jacques Rancière – produkowanie znaczeń. To w jego/jej spojrzeniu koncentruje się uwaga, dystansująca go/ją od roli biernego obserwatora. W zależności od spektaklu widz/widzka może stać się wyemancypowanym uczestnikiem zdarzenia teatralnego, obserwatorem, a nawet podglądaczem.

03.10.2018 Marcin Miętus

Dystans i tradycja. Powidoki z Izraela – o przeglądzie w Nowym Teatrze

Taniec izraelski, posiadający bogatą historię i silne podłoże kulturowe, to fenomen doceniany na całym świecie. Fascynacja ruchem, stanowiącym istotny element tradycji i folkloru, stała się wręcz spoiwem wielokulturowego państwa oraz współczesnych działań choreograficznych. Współpraca ze słynnymi zespołami tanecznymi z Izraela, jak Batsheva Dance, Bat Dor czy Kibbutz Contemporary Dance, powstałymi w latach 60. i 70., zainspirowała wielu młodych artystów do samodzielnych poszukiwań w dziedzinie choreografii i nowego tańca, kontynuowanych również poza granicami kraju – w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Duży wpływ na kształt tanecznej sceny ma wciąż tworzący Ohad Naharin oraz jego uczniowie, posługujący się metodą pracy z ciałem...

03.08.2018 Marcin Miętus

Ciało/przestrzeń – o spektaklach „Tabula” i „spectral layers of movement” na KRokach

VI edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki odbyła się pod hasłem „Dialogujący”, które pozwoliło kuratorce Jadwidze Majewskiej na dobór szerokiego wachlarzu tematów i form prezentowanych przedstawień, skupionych wokół idei spotkania, wymiany myśli i dialogu. Każdy z zespołów i artystów inaczej organizował przestrzeń spektaklu – wykorzystując proste, lecz znaczące rekwizyty lub projektując scenografię przy pomocy komputera. Na takiej zasadzie opierał się spectral layers of movement Grupy Wokół Centrum, krakowskiego zespołu poszukującego nowych środków wyrazu: interaktywnych  multimediów. Na otwarcie festiwalu pokazano natomiast Tabulę w wykonaniu szwajcarskiego zespołu Compagnie Linga, według koncepcji i choreografii Katarzyny Gdaniec i Marco Cantalupo. W obydwu tych spektaklach...

22.12.2017 Marcin Miętus

Okrutny optymizm – o „nicht schlafen” Alaina Platela na MFT „Dialog – Wrocław”

W centrum sceny umieszczono stertę syntetycznych martwych koni, stanowiącą figurę naturalnych ruin. To trop wizualny posiadający długą tradycję. Krajobraz po bitwie, śmietnisko rzeczywistości, materialnie wyrażony brak bądź nieobecność. Jean Starobinski pisał o emblemacie ruiny jako wzbogaceniu przestrzennej głębi obrazu o głębię czasową: „utrwaloną na obrazie chwilę podbudowywała wciąż obecna, choć leżąca na gruzach przeszłość”. Tak właśnie działa teatralny obraz zaproponowany przez Platela i scenografkę Berlinde De Bruyckere, artystkę sztuk wizualnych, tworzącą rzeźby z naturalnych tworzyw, jak wosk, wełna, skóra czy włosy. Obraz martwego konia uporczywie powraca w jej pracach, które przez epatowanie brzydotą i turpizmem oddziałują na odbiorcę bardzo afektywnie.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close