Ludzie tańca

Zdjęcie: Marta Fiedler

Fot. Ewa Krasucka.

Wersja do druku

Udostępnij

Marta Fiedler − pierwsza solistka Polskiego Baletu Narodowego. W 1999 roku ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu i została zatrudniona na stanowisku koryfejki w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie w roku 2000 otrzymała awans na stanowisko solistki, a w 2003 roku – stanowisko pierwszej solistki. Za wybitne osiągnięcia w nauce w roku szkolnym 1997/98 otrzymała stypendium Prezesa Rady Ministrów, a w roku 1998/99 stypendium artystyczne ministra kultury i sztuki. W roku 1999 otrzymała także nagrodę Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej, a w roku 2004 Medal Młodej Sztuki za kreacje w baletach klasycznych i współczesnych.

Na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu występowała m.in. w Jeziorze łabędzim, Lieder Richarda Straussa, Giselle, Sylfidach, Harnasiach, Balladzie g-moll i Scherzu Chopina, Greku Zorbie, Duchu Róży, Szeherezadzie, Czterech porach roku, Panu Twardowskim, Baletach Marka Różyckiego, III Symfonii Pendereckiego, Don Kichocie, Próbie i IX Symfonii Beethovena. We wrześniu 2004 r. została przyjęta na stanowisko solistki w zespole baletowym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. W maju 2005 r. zatańczyła gościnnie rolę Mercedes w premierze baletu Hrabia Monte Christo, zrekonstruowanym w Teatrze Wielkim w Poznaniu w choreografii i reżyserii Waldemara Wołka-Karaczewskiego. Z Polskim Baletem Narodowym stworzyła wybitne kreacje jako: Egina w Spartakusie, Tatiana w Onieginie, Anna w Annie Kareninie, Ozylda w Tristanie i George Sand w Chopinie.

Najważniejsze partie:

Pas de quatre i Taniec węgierski w Jeziorze łabędzim, Wiejskie Pas de deux w Giselle, Młoda w Harnasiach, Odaliska w Szeherezadzie, Krasawica w Panu Twardowskim, Kitri i Królowa Driad w Don Kichocie, Maria Magdalena w Próbie, Druga Solistka w Serenadzie, Trzecia Solistka w Musagète, Egina w Spartakusie, Gamzatti w Bajaderze, Tatiana w Onieginie, Przyjaciółka Lise w Córce źle strzeżonej, Diablica w Panu Twardowskim, Kotka i Wróżka Śmiałości w Śpiącej królewnie, Anna Karenina w Annie Kareninie, Ozylda w Tristanie, Tatiana w Onieginie, Wie lange noch? i inne partie w Kurcie Weillu, George Sand w Chopinie, Wróżka Jesieni w Kopciuszku, Nasza-Silna w I przejdą deszcze…, Solistka w Święcie wiosny, partie solowe w choreografiach Donna, For a While, Pocałunki

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close