Spektakle

Szczecin/Scena dla tańca 2017/ Nowa perspektywa: Polski Teatr Tańca „Percepcja”/„Nondescript” – chor. Urszula Bernat-Jałocha

Zdjęcie: Szczecin/Scena dla tańca 2017/ Nowa perspektywa: Polski Teatr Tańca „Percepcja”/„Nondescript” – chor. Urszula Bernat-Jałocha

„Percepcja”. Fot. Maciej Zakrzewski.

Wersja do druku

Udostępnij

Polski Teatr Tańca oraz Teatr Współczesny w Szczecinie zapraszają na wieczór zespektaklami teatru tańca. Autorski wieczór choreograficzny Urszuli Bernat-Jałochy złożony ze spektakli Nondescript (2014) oraz Percepcja (2015) zostanie zaprezentowany w jako część projektu Nowa perspektywa, realizowanego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2017. Oba spektakle prezentują polemiczną, ale jednocześnie wnikliwą i wieloaspektową analizę społecznych mechanizmów – przyglądają się napięciom między unifikacją a indywidualizmem, sferami kulturowej i fizycznej cielesności.

O spektaklach:

Percepcja

Spektakl Percepcja porusza temat mechanizmów rządzących współczesnym społeczeństwem i determinujących zachowanie jednostki.

Autorka zgłębia problem wszechobecnego w europejskiej kulturze indywidualizmu. Korporacje i media kreują sztuczne potrzeby i nakaz powierzchownego wyróżniania się z tłumu, zmuszając jednostki do przyporządkowania i ciągłej reinterpretacji własnej tożsamości. W skali makro zjawisko jest nie do objęcia, jednak Urszula Bernat-Jałocha proponuje spojrzeć na nie z perspektywy grupy – kilku osób zgromadzonych w klubie – w której jak w soczewce skupia się obraz relacji międzyludzkich.

Tworząc przedstawienie, artyści skupili się na odsłanianiu mechanizmów autokreacji. Przedstawiają je poprzez projekcje wizualne z kilku perspektyw, dając widzowi możliwość zobaczenia tylko pozornie nieistotnych detali spektaklu, których nie mógłby dostrzec z miejsca na widowni:
[…] drobne ruchy dłoni, mimika twarzy, podkreślony czarną kredką do oczu ciemny makijaż pozwalają dokładniej przyjrzeć się dyskusji przy barze, która odbywa się niemal wyłącznie za pomocą dłoni. Wyraża się w niej zarówno chęć i uciekanie przed dotykiem drugiej osoby, zaproszenie i negacja. (Katarzyna Prus-Zajączkowska, kulturapoznan.pl)

Jest to możliwe dzięki oprawie wizualnej autorstwa Jago Chalcińskiej – producentki wideo, VJ-ki, realizatorki projektów multidyscyplinarnych z pogranicza video-artu, VJ-ingu i performansu audiowizualnego. Warstwę muzyczną stworzył Paul Tinsley, założyciel grupy muzycznej Violent Yoga, kompozytor muzyki do wielu filmów i spektakli tanecznych. Autorką scenografii i kostiumów jest Adriana Cygankiewicz, której prace można było podziwiać m.in. w przedstawieniach takich artystów, jak Susane Jaresand, Jacek Przybyłowicz czy Ewa Wycichowska.

Spektakl Percepcja został zrealizowany w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.

 

Choreografia: Urszula Bernat-Jałocha

Muzyka: Paul Tinsley

Video: Jagoda Chalcińska

Reżyseria świateł: Ewa Garniec

Kostiumy i scenografia:  Adriana Cygankiewicz

Obsada: Urszula Bernat-Jałocha, Zbigniew Kocięba, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek

Premiera: 25 września 2015, MP2 na Międzynarodowych Targach Poznańskich

Czas trwania: 45 minut

Nondescript

Kim jest mężczyzna? Kim jest kobieta? Jak wyglądają? Co robią? Gdzie pracują? Jak się ubierają? A gdyby tak przestać określać i spróbować zobaczyć człowieka wolnego od znaczeń nadawanych mu przez kulturę?

Spektakl „Nondescript” Urszuli Bernat-Jałochy, która szkoliła się pod okiem fachowców ze Scottish School of Contemporary Dance, jest taneczną refleksją nad płcią kulturową. Artystka, niczym genialny chirurg, przeprowadza – przy muzyce Michela Legranda, Sakamoto czy Biosphere – wiwisekcję na ciągle żywym stereotypie, traktującym o płci kulturowej (z recenzji Moniki Nawrockiej-Leśnik, kulturapozna.pl).

Choreografka pozbywa tancerzy tak „naturalnych” przymiotów, jak określony strój czy fryzura, ubierając ich w jednakowe kostiumy. Daje tym samym pole na zastanowienie się, czym są stereotypy wytwarzające płciowe postrzeganie mężczyzn i kobiet. Redukując człowieka do samego ciała, stawia wizualne pytanie, czy jest on nadal człowiekiem, czy może bezosobowym, androgynicznym materiałem?

Choreografia: Urszula Bernat-Jałocha

Kostiumy: Adriana Cygankiewicz

Muzyka: Michel Legrand, Ben Frost, Andy Stott, Alva Noto & Ryuichi Sakamoto, Biosphere

Aranżacja muzyczna: Zuzanna Majewska

Światła: Przemysław Gapczyński, Mariusz Porada

Obsada: Urszula Bernat-Jałocha, Zbigniew Kocięba, Marcin Motyl, Katarzyna Rzetelska, Dominik Więcek

Premiera: 26 kwietnia 2014

Czas trwania: 38 minut

***

Projekt Nowa perspektywa realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla Tańca 2017.

Scena dla tańca 2017 (miniaturka)IMIT (miniaturka)

Projekt Nowa perspektywa stwarza możliwość zaprezentowania szerokiej publiczności dorobku choreograficznego dwojga młodych, będących przed 35. rokiem życia, tancerzy Polskiego Teatru Tańca. Paweł Malicki konsekwentnie na przestrzeni kolejnych trzech lat, począwszy od roku 2013, realizował spójny tryptyk choreograficzny, złożony ze spektakli: „Hello, Stranger!” (zrealizowany dzięki stypendium „Młoda Polska”), Hello, My Friend! oraz Hello. And Goodbye. Urszula Bernat-Jałocha rok po udanym debiucie choreograficznym „Nondescript” (2014) zrealizowała (również w ramach stypendium „Młoda Polska”) swój kolejny spektakl: Percepcję. Dwoje twórców mierzy się w swoich spektaklach z aktualnymi tematami przewartościowań społecznych za pomocą wyrazistych środków, zarówno ruchowych, jak i muzycznych, plastycznych czy multimedialnych.

Utrzymane w skrajnie odmiennej estetyce spektakle: Nondescript (2014) i Percepcja (2015), razem prezentują polemiczną, ale jednocześnie wnikliwą i wieloaspektową analizę społecznych mechanizmów – przyglądają się napięciom między unifikacją a indywidualizmem, sferami kulturowej i fizycznej cielesności.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close