Autor: Teresa Fazan

03.07.2014 Teresa Fazan

Nie ma sztuki bez miłości (Mikołaj Mikołajczyk Projekt: Tomaszewski)

Mikołajczyk sięga po postać Henryka Tomaszewskiego w nieprzypadkowym momencie – w 25-lecie rozpoczęcia z nim współpracy (rymująca się nam wszystkim rocznica roku ‘89 nie jest bez znaczenia, i nie chodzi mi o polityczną przeszłość Tomaszewskiego, ale o symboliczny charakter tego czasu, jako nowego początku, nie tylko w wymiarze narodowym, ale – dla Mikołajczyka – osobistym i artystycznym). Ich wspólną historię opowiada, jak się wydaje, w jedyny możliwy sposób: dzieląc się nią z widzami. A raczej: dzieląc ją z widzami. […] Tańczy sam, tańczy nago, tańczy z widzami, tańczy z zawiązanymi oczami. Mikołajczyk po raz kolejny udowadnia, że jest gotowy na ryzyko porażki, jakie...

25.04.2014 Teresa Fazan

Wędrując pomiędzy. Festiwal Tańca Współczesnego KRoki 2014

W tym roku kuratorki Jadwiga Majewska i Katarzyna Bester postanowiły pójść o krok dalej i skonfrontować polski taniec z jego zagraniczną – a niejednokrotnie wręcz egzotyczną – reprezentacją. Kuratorki równocześnie pragnęły ukazać, w jaki sposób polski taniec współczesny wpisuje się w kontekst międzynarodowy i jak w istocie płynne są granice państwowe w przypadku sztuki. Festiwalowym idiomem stało się szeroko rozumiane POMIĘDZY. Owe sfery inter wydają się kluczowe dla sztuki współczesnej: są nie tylko źródłem różnic i konfrontacji, ale także miejscem spotkania i syntezy w nowe jakości. Kategorie wyizolowanych, czystych genealogicznie sztuk zdają się dziś niemożliwe i przykład tańca współczesnego, który nieustannie poszukuje, podważa tradycję, wciąż...

15.11.2013 Teresa Fazan

Co ludzi porusza? – Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Scena Otwarta w Tarnowie

Źródłem inspiracji spektaklu Omega and the Deer norweskiej choreografki Ingun Bjørnsgaard były prace Edwarda Muncha. Artyści swoją pracę skupili wokół serii szkiców Alfa i Omega, związanych z opowiadaniem napisanym przez artystę. Teatr tańca jest więc tu równocześnie inspirowany tekstem i obrazem, co czyni go skomplikowanym znaczeniowo, wręcz intertekstualnym, a równocześnie intrygującym wizualnie. Choreografka bardzo ciekawie rozkrusza pozory normalności – buduje proste sceny, które stopniowo, poprzez interakcje postaci, stają się coraz bardziej hipnotyczne i surrealistyczne. Pod względem wizualnym spektakl jest bardzo intrygujący – każdy kadr mógłby być estetycznie złożonym dziełem sztuki. Wyraźnie widać tu nawiązania do estetyki Muncha  –  dziwnej, niesamowicie...

03.10.2013 Teresa Fazan

PORUSZONY PORUSZYCIEL. O wystawie „Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca”

Pierwszy element wystawy stanowi seria cytatów mniej lub bardziej bezpośrednio koncentrujących się wokół improwizacji tańca. Co ciekawe, część z nich brzmi dość abstrakcyjnie i dotyka pojęć znacznie szerszych – takich jak intymność czy decyzyjność, które dzięki wspólnemu kontekstowi wystawy zbiegają się w jednym punkcie: w miejscu próby opisu i zrozumienia idei improwizacji.[…]Improwizacja opiera się na stałej gotowości do reagowania na zmiany otoczenia, własne myśli i oddziaływania współtwórców, nie może być więc jednorazowo dookreślona i nazwana. Właśnie dzięki temu stanowi niezwykle interesujący obiekt badań i obserwacji, a tytuł wystawy i jej idea zdają się do owej wnikliwości spojrzenia zachęcać.

08.07.2013 Teresa Fazan

OBSESJE Polskiego Baletu Narodowego

Z okazji XVII Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej Polski Balet Narodowy z Warszawy przyjechał do Krakowa z wieczorem baletowym pt. Obsesje*, składającym się z trzech części zaczerpniętych z aktualnego repertuaru teatru.   Całość rozpoczyna fragment spektaklu Kurt Weill z 2001 roku w choreografii Krzysztofa Pastora 30-minutowa Weill Suite. Zainspirowany muzyką niemieckiego kompozytora wariacja wokół Berlińskiego międzywojnia porusza klimatycznością i emocjonalnością. W pierwszym fragmencie „Berlin w światłach” przenosimy się na parkiet miejskiej kawiarenki, gdzie w lekkich, niezobowiązujących pas tancerze wirują w rytmie kabaretowo jazzowych wariacji kompozytora. Z kolei Srebrne jezioro to dwóch tancerzy (świetni Pèrez i Yaroshenko) w pełnym napięcia i czułości...

13.05.2013 Teresa Fazan

Majówka z tańcem – Festiwal Tańca Współczesnego Spacer

Ruch Gallery to pomysł artystów Krakowskiego Teatru Tańca, którzy zainspirowani słynnymi dziełami sztuki malarskiej z niemal wszystkich epok postanowili odzwierciedlić je w ruchu. Miejscem eksperymentu stała się szeroko rozumiana przestrzeń Nowohuckiego Centrum Kultury. Podążając za białą linią widzowie oglądają równocześnie reprodukcje i ich realizacje w tańcu. Spektrum artystycznych wyborów jest tu naprawdę szerokie (obejmuje 12 obrazów – zaczynamy od Słoneczników Van Gogha, poprzez Pocałunek Magritte’a, Krzyk Muncha, aż do Autobusu  Linke czy Chochołów Wyspiańskiego. A na końcu widza czeka niespodzianka: obraz 13, zatytułowany Autoportret,  to po prostu… lustro.

26.03.2013 Teresa Fazan

Festiwal Tańca Współczesnego KRoki – zbliżenia na polski taniec współczesny

Wydarzenia festiwalowe rozpętały dyskusję wykraczającą daleko poza granice Krakowa. Często pojawiało się pytanie o sytuację tańca współczesnego – o to, jakie są jego aktualne nurty (np. taniec konceptualny, teatr tańca itd.; swoją drogą nawet nazywanie nastręczało wiele kontrowersji i samo w sobie było tematem dyskusyjnym) i jakie są główne ośrodki rozwoju owych kierunków. W roboczych dyskusjach narodził się podział tańca na „tańczony” teatr tańca (taniec „a lot of dance” jak to ujęła Iwona Olszowska), używający warsztatu i techniki do ekspresji form muzycznych, emocjonalnych czy estetycznych. Na drugim biegunie pojawił się model tańca awangardowego, performatywnego, intelektualnego – laboratoryjnie, wnikliwie rozpracowującego elementy,...

04.12.2012 Teresa Fazan

IV Dni Sztuki Tańca: BLACK and WHITE Teatru Wielkiego z Poznania

Tegoroczne, czwarte już Dni Sztuki Tańca zaproponowały bardzo ciekawą ofertę spektakli zagranicznych i rodzimych. Wśród nich jedną z ciekawszych pozycji jest tryptyk choreograficzny Black & White, który można było obejrzeć w połowie listopada na sali kameralnej Opery Narodowej. W projekcie wzięli udział twórcy współpracujący z cieszącym się na świecie ogromną renomą izraelskim zespołem tańca współczesnego – Kibbutz Contemporary Dance Company. […] Zebranie trzech wyżej opisanych spektakli w jeden wieczór uważam za bardzo dobry pomysł – umożliwiło to dostrzeżenie cech wspólnych i różnic, zestawienie rozmaitych sposobów myślenia o samej choreografii i o przestrzeni w tańcu. Pragnieniem twórców było przedstawienie nowoczesnej myśli...

16.11.2012 Teresa Fazan

Taniec jako eksperyment obecności (Stary Browar Nowy Taniec na Malcie 2012)

Stary Browar Nowy Taniec na Malcie w tym roku został zdominowany przez taniec eksperymentalny. Spektakle igrały z klasycznym pojęciem sztuki, odwoływały się do intymnych przeżyć twórców, niestandardowo angażowały widownię. I wzbudziły wiele refleksji. […] Wszystkie zaprezentowane na poznańskim festiwalu spektakle łączyło nowatorstwo w myśleniu o tańcu, jego formie i sposobach percepcji. Tego typu myślenie o sztuce – jak sądzę, myślenie dekonstruktywistyczne – niesie ze sobą ryzyko, że powstała forma sztuki niewiele ma wspólnego ze sztuką macierzystą (tu: tańcem), a mimo to przypisuje sobie jej nazwę i atrybuty. Cykl miał więcej wspólnego ze sztuką eksperymentalną – albo ze sztuką szeroko dziś...

17.09.2012 Teresa Fazan

Zatańczyć Schulza

 Nawiedzenie/Heimsuchung to wspólny projekt Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (PWST Kraków) z Bayerische Theaterakademie August Everding – w ramach inicjatyw TransFormAkcja i EigenArten International pod patronatem E:UTSA – który można było zobaczyć między innymi w połowie września bieżącego roku w kilku miastach Polski. Wydarzenie w całości powstało z inicjatywy i współpracy studentów obu uczelni (pod patronatem pedagogów). Dramaturgia w koncepcji Anny Schweiger, Jutty Kriegsmann oparta została na Sklepach Cynamonowych Brunona Schulza (w tym roku obchodzimy 70-lecie śmierci artysty). Całość bardzo pozytywnie zaskakuje jako projekt nie tylko ciekawy, ale i odważny.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close