Agata Życzkowska – aktorka, performerka, reżyserka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2001). Jest prezeską Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’, członkinią prezydium Komisji Dialogu Społecznego ds. Tańca przy Biurze Kultury w Warszawie oraz współorganizatorką projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.
Od początku związana z teatrem fizycznym w działaniach na pograniczu teatru, tańca i performansu: brała udział w wielu warsztatach z uczniami Jerzego Grotowskiego (Eugenio Barba:Odin Week, ISTA; Abani Biswas:Milon Mela; Jairo Cuesta i James Sloviak:New Word Performance Laboratory; Bruce Myers i Toshi Tsuchitor:aktorzy Petera Brooka; Raúl Iaiza: Teatro La Madrugada z Mediolanu) oraz warsztatów contact improvisation /Ray Chung/ w ramach Festiwalu Warsaw Flow. W latach 2003-2007 była redaktorką naczelną pisma społeczno-kulturalnego „RAZEM. Świat w naszych oczach”. Otrzymała wiele nagród aktorskich m.in. nagrodę zespołową Prezydenta Miasta Bydgoszczy na I Festiwalu Prapremier za spektakl Rodzina wampira w reż. Pawła Szkotaka (rola Mariny oraz asystentka reżysera) i Nagrodę dla Najlepszego Młodego Aktora 2002 w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.
W latach 2011-2013 współpracowała z Fundacją Ciało/Umysł jako koordynatorka Festiwalu Ciało/Umysł oraz Warszawskiej Sceny Tańca: zrealizowała m.in. jako producentka projekt You KANT Dance w choreografii Magdaleny Przybysz. Była reżyserką castingu obsady, producentką i performerką w polskiej wersji spektaklu The Show Must Go On w choreografii Jérôme’a Bela w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w ramach Festiwalu Ciało Umysł (2011). Wyreżyserowała spektakl taneczny: Dziady w choreografii Beaty Wojciechowskiej w ramach Warszawskiej Sceny Tańca 2012. Uczestniczyła w projekcie Family Affair włoskiego kolektywu ZimmerFrei jako performerka w ramach Warszawskiej Sceny Tańca 2015.
W 2011 roku założyła Teatr HOTELOKO (obecnie: HOTELOKO movement makers), gdzie jako producentka, aktorka i performerka zrealizowała kilka projektów, m.in. spektakl teatru fizycznego pt. Pracownia Ludica nr 2 we współpracy z hiszpańską grupą Enczima Teatro (2011), a także dwa performansy: selfie (2014) i jutro: urodziny (2015) we współpracy z niemieckim reżyserem Thomasem Harzemem.
Performans z jej udziałem, w jej koncepcji i reżyserii pt. „frau mujer femme” w choreografii Magdaleny Przybysz prezentowany był m.in. w ramach Warszawskiej Platformy Tańca oraz w Berlin Tatwerk (2016). Jako HOTELOKO movement makers współpracuje z choreografami Magdaleną Przybysz i Wojciechem Grudzińskim. Wspólnie zrealizowali dwa projekty w koncepcji Magdaleny Przybysz i dramaturgii oraz reżyserii Agaty Życzkowskiej: performans „#moiprzyjacieletancza” (prezentowany w ramach Sceny Tańca Studio w Warszawie 2016 oraz Sceny dla Tańca 2017) oraz Absolutely Fabulous Dancers (2017).
Pracuje także jako pedagog z młodzieżą gimnazjalną i licealną oraz z młodzieżą z młodzieżowych ośrodków wychowawczych: m.in. wyreżyserowała we współpracy z Magdaleną Przybysz i Dawidem Żakowskim dwa performansy o charakterze artystyczno-społecznym: nowe wyzwolenie (2015) oraz Syrena herbem twym zwodnicza/RZECZ O WOLNOŚCI (2016).







