Ludzie tańca

Małgorzata Matuszewska

  • tancerka
  • choreografka
  • pedagog
Zdjęcie: Małgorzata Matuszewska

Wersja do druku

Udostępnij

Małgorzata Matuszewska – tancerka i choreografka. Założycielka i dyrektor Teatru Tańca NTF (TTNTF) – jedynego teatru tańca w Polsce łączącego techniki tańców hiszpańskich z technikami innych form tańca i teatru. Założycielka i prezes Fundacji Tradycji i Transformacji Sztuki.

Tańcem hiszpańskim zajmuje się od 1990 roku. Uczęszczała na liczne kursy i lekcje indywidualne prowadzone przez wybitnych tancerzy flamenco i tańca hiszpańskiego w Hiszpanii – w tym m.in. najwybitniejszych artystów sceny Hiszpanii, jak Eva La Yerbabuena, Matilde Coral, Gala Vivancos, Antonio Najarro – we Francji, w Austrii, Niemczech i w Polsce. W ramach wielu kursów zapoznawała się z podstawami tańców dawnych i folklorystycznych Hiszpanii, m.in. u takich specjalistów, jak Manuel Segovia, Ana Yepes; oraz technik tanecznych i aktorskich różnorodnego typu, min. takich jak: improwizacji i kompozycji Tańca – Ewa Wycichowska, technik teatralnych Cricot 2 Tadeusza Kantora – m.in. Andrzej Wełmiński, Marie Vayssiere, współczesnego japońskiego tańca butoh m.in. – Ko Murobushi, Labanowskiego Systemu analizy i notacji tańca u Urszuli Loba-Wilgockiej, tańca indyjskiego – m.in. Gitanjali Koland. Ponadto od wielu lat zajmuje się historią tańca hiszpańskiego.

Posiada dyplom zawodowego tancerza wydawany przez Związek Artystów Scen Polskich (ZASP).

W ramach działalności Teatru Tańca NTF zrealizowała wiele projektów artystycznych i spektakli teatru tańca. W swoich pracach w szczególności inspiruje się twórczością artystów plastyków, przykładowo: Camille Claudel (spektakl Camille Claudel – Kyojo zrealizowany w roku 2002 dla IX Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji „Rozdroże”), Tadeusza Kantora (spektakl Infantka… wedle Kantora zrealizowany w 2009 roku w ramach konkursu rezydencyjnego „Rezydencja/Premiera” ), Paula Delvaux (spektakl/film tańca Miasto Syren – Nocny Pociąg zrealizowany w 2012 roku na Terenia dawnego dworca Warszawa Główna).

Występowała z wieloma wykonawcami flamenco oraz muzyki klasycznej, m.in. z tak wybitnymi artystami, jak wybitna klawesynistka Elżbieta Stefańska, znakomity gitarzysta Leszek Potasiński czy uznane wokalistki Beatriz Blanco i Magdalena Navarrete.

Jako tancerka i choreografka współpracowała m.in. z takimi teatrami jak Teatr Dramatyczny w Warszawie, Teatr Narodowy w Warszawie, Opera Nova w Bydgoszczy, Opera Wrocławska, Balet Dworski Cracovia Danza. Ponad to uczestniczyła w programach telewizyjnych, radiowych, w teatrze telewizji, występowała na licznych festiwalach sztuki i konferencjach muzycznych.

Jako pedagog tańca współpracowała z wieloma szkołami oraz festiwalami tańca na terenie całej Polski. Pionierka warszawskiego środowiska tańca flamenco, pierwsza nauczycielka i profesjonalna tancerka flamenco z Warszawy, jedna z pierwszych w Polsce.

W latach 2004-2013 prowadziła własną szkołę tańca, w roku 2000 założyła autorski teatr tańca TT NTF (Nie Tylko Flamenco), zaś w roku 2009 – Fundację Tradycji i Transformacji.

W 2014 roku napisała pracę Tropem Carmen – tytułowej bohaterki opery Bizeta wydaną w ramach konferencji Uniwersytetu w Białymstoku, pod redakcją Ludmiły Furman.

Od roku 2015 stale współpracuje Instytutem Cervantesa w Warszawie, gdzie m.in. realizowała w lutym 2016 roku Spotkania z Tańcem Hiszpańskim Danza Española. Aktualnie należy do grupy artystów warszawskich współtworzących projekt „Centrum Sztuki Tańca w Warszawie”.

Fot. z archiwum artystki.
Fot. z archiwum artystki.
Fot. z archiwum artystki.
Fot. z archiwum artystki.
Fot. Marta Ankiersztejn.
Fot. z archiwum artystki.
Fot. z archiwum artystki.
Fot. z archiwum artystki.

powiązane

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close