Piotr Mateusz Wach – polski performer, artysta tańca i teatru ciała. Ukończył Wydział Teatru Tańca w Bytomiu w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Teatralnych (obecnie: Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego), Letnią Międzynarodową Akademię Sztuk Pięknych i Mediów w Wenecji (choreografia i performance) oraz Szkołę Aktorską Lart StudiO w Krakowie.
W swojej pracy artystycznej współpracował m.in. z: Yoshiko Waki, Cecilią Moisio, Brianem Michaelsem, Heleną Jonsdottir, Tomaszem Bazanem, Jackiem Poniedziałkiem, Anną Piotrowską, Mikołajem Mikołajczykiem. Obecnoe współpracuje z kolektywami INTERNO5 w Neapolu, Bodytalk w Münster i Deep Control Collective w Oslo oraz z Bytomskim Teatrem Tańca i Ruchu ROZBARK. Oprócz pracy artystycznej jest także wykładowcą performance’u na kierunku Taniec Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
Wielokrotnie nagradzany za stworzenie oryginalnych przedstawień inspirowanych bohaterami Szekspira – m.in.: Grand Prix 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku (Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza, 2017), nagroda „Shaking The Walls” (za Sen Kalibana, 2019) i nagroda „Złota Czacha” (za Ryszard. Ciało z gniewu, 2015). Zdobył także „Złotą Maskę” Województwa Śląskiego za choreografię (2013), otrzymał stypendium Marszałka Województwa Śląskiego (2015) i reprezentował Polskę podczas konkursu SoloDuo w Budapeszcie (2015). Podwójny stypendysta Alternatywnej Akademii Tańca (2018, 2019) realizowanej przez Art Stations Foundation Grażyny Kulczyk w Poznaniu oraz stypendysta Biennale Warszawa 2020. Uczestnik rezydencji artystycznych m.in. w Berlinie, Krakowie, Gdańsku czy Islandii.
Poszukiwania artystyczne Wacha związane są z ekstremalnymi praktykami opartymi na badaniach procesowych, głębokim słuchaniu i kreowaniu wyobrażeń. Interesują go medytacyjne formy sztuk scenicznych, z czego najbardziej – immersyjny video performance. Jego prace to rozciągnięte w czasie ruchome obrazy – hipnotyczne, medytacyjne i niepokojące. Wach zawsze stawia samego siebie w sytuacji realnego doświadczenia i konfrontuje z nim swoich widzów. Łącząc swój teatralny background z performansem, kreuje ambientowe wydarzenia, podczas których igra z percepcją widza. W jego sztuce ciało reprezentuje zarówno konstrukcję anatomiczno-biologiczną, jak i zestaw kontekstów kulturowych. Pozostając w obrębie transu i rytuału, Wach balansuje pomiędzy postromantyzmem a cyberpunkiem, poszukując możliwości dekonstruowania czynników normatywizujących życie społeczne. Koncentruje się na pracy z percepcją i prowokacją, badaniu fetyszyzmu w szerokim kontekście i tworzeniu sytuacji czystego doświadczenia.
Strona internetowa: http://pmwach.wix.com/home






















