
Magdalena Jędra, les pas Jaques. Fot. Maciek Salamon.
Magdalena Jędra, les pas Jaques. Fot. Maciek Salamon.
Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.
Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.
Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.
Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.
Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.
Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i
Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.
Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.
Dofinansowano ze środków MKiDN.
Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi:
http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/
Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf