Inne

Łódź /ms2 Muzeum Sztuki: „Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy/O improwizacji tańca” – wystawa

Zdjęcie: Łódź /ms2 Muzeum Sztuki: „Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy/O improwizacji tańca” – wystawa

Magdalena Jędra, les pas Jaques. Fot. Maciek Salamon.

Wersja do druku

Udostępnij

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.

Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.

Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.

Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.

Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.

Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i

Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.

Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.

Dofinansowano ze środków MKiDN.

Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi:

http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/

 

Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

powiązane

Ludzie

Ilona Trybuła

Ilona Trybuła

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.   Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.   Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.   Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.   Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.     Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i   Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.   Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.   Dofinansowano ze środków MKiDN.   Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/   Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

Aleksandra Ścibor

Aleksandra Ścibor

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.   Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.   Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.   Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.   Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.     Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i   Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.   Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.   Dofinansowano ze środków MKiDN.   Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/   Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

Aleksandra Borys

Aleksandra Borys

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.   Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.   Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.   Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.   Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.     Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i   Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.   Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.   Dofinansowano ze środków MKiDN.   Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/   Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

Sonia Nieśpiałowska-Owczarek

Sonia Nieśpiałowska-Owczarek

  • kuratorka
  • menadżerka kultury

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.   Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.   Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.   Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.   Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.     Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i   Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.   Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.   Dofinansowano ze środków MKiDN.   Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/   Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

Iwona Olszowska

Iwona Olszowska

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.   Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.   Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.   Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.   Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.     Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i   Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.   Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.   Dofinansowano ze środków MKiDN.   Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/   Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

Jacek Owczarek

Jacek Owczarek

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.   Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.   Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.   Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.   Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.     Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i   Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.   Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.   Dofinansowano ze środków MKiDN.   Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/   Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

Dawid Lorenc

Dawid Lorenc

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.   Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.   Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.   Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.   Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.     Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i   Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.   Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.   Dofinansowano ze środków MKiDN.   Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/   Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

Michał Ratajski

Michał Ratajski

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.   Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.   Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.   Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.   Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.     Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i   Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.   Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.   Dofinansowano ze środków MKiDN.   Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/   Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

Witold Jurewicz

Witold Jurewicz

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.   Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.   Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.   Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.   Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.     Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i   Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.   Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.   Dofinansowano ze środków MKiDN.   Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/   Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

Natalia Iwaniec

Natalia Iwaniec

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.   Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.   Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.   Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.   Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.     Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i   Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.   Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.   Dofinansowano ze środków MKiDN.   Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/   Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

Maria Zimpel

Maria Zimpel

Na nasze codzienne doświadczenia składają się setki nieprzewidywalnych sytuacji, na które reagować muszą równocześnie umysł i ciało. Budowanie systemów ułatwia nam funkcjonowanie, jednak gdy rzeczywistość wymyka się z wyznaczonych ram – podejmujemy decyzje improwizując. Improwizacja to nie tyle spontaniczność i swoboda, ile otwartość i gotowość na nieustające zmiany.   Poznanie własnych możliwości motorycznych może stanowić punkt wyjścia dla ciągłej aktualizacji świadomości, pozwalającej twórczo reagować na zmiany w otoczeniu. Na polu tańca współczesnego zagadnienie to najwnikliwiej badała kontakt improwizacja (contact improvisation), technika pracy z ciałem w ruchu, zainicjowana przez Steve’a Paxtona w 1972 roku. Podstawę stanowi w niej fizyczny kontakt dwóch poruszających się osób i relacja powstająca między nimi wyłącznie w oparciu o podstawowe właściwości ruchu – grawitację, bezwład, pęd. Praktyka ta, nazwana przez Simone Forti „sztuką-sportem” (art sport), zaprzecza wyprostowanej, wertykalnej postawie ciała, jako nadrzędnej pozycji w jakiej funkcjonujemy w przestrzeni, w nieokreślonym z góry przepływie ruchu.   Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy to wystawa o improwizacji tańca. Tytuł jest zapożyczeniem z nazwy cyklu pierwszych pokazów kontakt improwizacji (You come, we’ll show you what we do – tournée Steve’a Paxtona i praktyków skupionych wokół niego, które odbyli w 1973 roku na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych). Jest też zaproszeniem do czynnego udziału w wystawie, której koncepcja zakłada ciągłą zmianę, a jej program wypełniony jest wydarzeniami o różnym formacie, zachęcającymi do przemieszczania się w nieschematyczny, nieprzewidywalny sposób. Pozwoli na to mobilna architektura wystawy, składająca się z „urządzeń do improwizacji”, zaprojektowanych przez grupę BudCud.   Ekspozycja w ms2 prezentuje dokumentacje pokazów od lat 70. po 90. XX wieku – filmy istotne dla rozwoju myślenia o improwizacji, jako o praktyce studyjnej i scenicznej. Dokumentują one działania takich tancerzy i choreografów, jak: Steve Paxton, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith czy Lisa Nelson (Continuous Project – Altered Daily, Grand Union, Chute, Magnesium oraz Fall after Newton a także PA  RT Lisy Nelson i Steve’a Paxtona oraz Goldberg Variations tego ostatniego). Na wystawę składa się również szereg performatywnych wydarzeń  – warsztaty, pokazy, spektakle, wykłady, których uczestnicy będą się mierzyć z przestrzeniami muzeum.   Podsumowaniem wystawy będzie premiera książki, na którą złożą się tłumaczenia tekstów, ukazujących improwizację ruchu z perspektywy praktycznej, historyczno-analitycznej oraz filozoficznej. Będzie to jedna z niewielu książek, zajmujących się problematyką tańca współczesnego na polskim rynku wydawniczym, a pierwsza dotycząca improwizacji tańca.     Zaproszeni artyści: Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz i Aleksandra Ścibor, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Lisa Nelson, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek / Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Anna i Krzysztof Skolimowscy, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Ilona Trybuła, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel, David Zambrano i   Kuratorki / redaktorki: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda.   Publikacja towarzysząca wystawie dofinansowana ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2013.   Dofinansowano ze środków MKiDN.   Więcej informacji na temat wydarzeń w ramach wystawy na bieżąco na stronie Muzeum Sztuki w Łodzi: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/przyjdzcie-pokazemy-wam-co-robimy-o-improwizacji-t/   Pełen program wydarzeń w ramach wystawy do pobrania: http://msl.org.pl/static/upload/improwizacja-wydarzenia.pdf

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close