Autor: Anna Królica

06.08.2021 Anna Królica

Szelmowskie zabawy z Czechowem

Tiki i inne zabawy to nowa produkcja Wrocławskiego Teatru Pantomimy w reżyserii i choreografii Dominiki Knapik, działającej w duecie z dramaturżką Patrycją Kowańską. Z powodu pandemii premiera została przesunięta i odbyła się na zakończenie sezonu teatralnego. To spektakl podkreślający świetną kondycję obu zaangażowanych artystek. To ich czwarta wspólna praca, w której powraca współczesny motyw terapii. W jednej z poprzednich, Agonie, pojawiła się postać Pytii, terapeutki, a narracja ogniskowała się wokół przyszłych wydarzeń: dorosłego syna choreografki korzystającego z dobrodziejstw terapii[i]. W Tikach terapia zbiorowa pojawia na większą skalę w samej materii spektaklu, stanowiąc jego oś dramaturgiczną. Intrygujące jest również prowadzenie międzypokoleniowego...

24.06.2021 Anna Królica

Rzadki okaz. Praktyka kuratorska w Starym Browarze

Zagadnienie kuratorstwa w Polsce jest wciąż żywym tematem nie tylko w kręgu tańca współczesnego, ale także w sztukach wizualnych. Choć kurator to zawód z ogromną tradycją, w polskim tanecznym art worldzie pojawił się dopiero w latach 90. Wcześniej zadania kuratorów pełnili kustosze, komisarze sztuki, kierownicy działów wystawienniczych, dyrektorzy artystyczni. Od kiedy wystawy przybrały kształt wydarzeń bądź widowisk performatywnych, kuratorzy zaczęli je tworzyć także poza galeriami i muzeami. Obecnie kurator jest właściwie potrzebny wszędzie tam, gdzie mają szansę realizować się wydarzenia i widowiska. Anda Rottenberg komentuje ten moment historyczny w następujący sposób: Od tamtej pory wystawa przestała być prezentacją dzieł sztuki,...

25.05.2021 Anna Królica

Anna Królica o Raimundzie Hoghem wspomnienie

14 maja 2021 odszedł Raimund Hoghe z trudnością pisze się (i zapewne czyta) zdania, których przekaz jest ostateczny. W prasie branżowej szybko pojawiały się informacje, przypominające najważniejsze fakty z życia artysty. Urodził się w 1949 roku w Wuppertalu, tak znaczącym mieście dla tańca dzięki obecności zespołu Piny Basuch, do którego zresztą Raimund Hoghe dołączył jako dramaturg. Całą dekadę pracował w bliskim kontakcie z artystką i Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Ta współpraca przypada na lata 80., czyli czas formułowania się języka teatru tańca niemieckiej twórczyni, ale także śmierć Rolf Borzika, odpowiedzialnego za wizualny i scenograficzny format jej spektakli. Wtedy też przychodzi...

18.02.2021 Anna Królica

W ciele tancerza kryje się muzeum tańca z Marzeną Krzemińską rozmawia Anna Królica

Wywiad z Marzeną Krzemińską został przeprowadzony w listopadzie 2020 roku on-line ja siedziałam przed komputerem we Wrocławiu, a Marzena w Rennes. To właśnie jej praca we Francji, zwłaszcza w mieście związanym z Narodowym Centrum Choreograficznym/ Muzeum Tańca, była impulsem do przeprowadzenia wywiadu o jej praktyce artystycznej i archiwach. Od dłuższego czasu jestem zafascynowana różnymi sposobami wykorzystywania koncepcji archiwum do prowadzenia przez choreografów dialogu z przeszłością. Przez ostatnie sześć miesięcy mogłam badać to zjawisko archeologii tańca w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Natomiast mój dialog z Marzeną również trwa już wiele lat, bowiem tak się zdarzyło, że obie pochodzimy...

28.05.2020 Anna Królica

Komu potrzebna jest autonomia?

Czas kwarantanny okazał się łaskawy dla nadrabiania zaległości czytelniczych, sięgnęłam więc po drugą część antologii Choreografia pod redakcją Marty Keil, zatytułowaną Autonomie. Pierwsza rozpatrywała taniec w kontekście polityczności, druga została natomiast zadedykowana szeroko rozumianym autonomiom w świecie tańca, czyli prawu do samostanowienia, do bycia niezależnym. Domyślam się, że celowo użyta w tytule liczba mnoga ma na celu ukazanie wielości możliwych form autonomii. Zasady tworzenia i projektowania książki są w przypadku obu części podobne. Wyróżnia je elegancki biały layout z czarnym liternictwem. Publikacja jest dwujęzyczna. Ponownie na książkę składają się wcześniej publikowane, ale po raz pierwszy zebrane razem, teksty autorów i...

07.02.2020 Anna Królica

Muzeum Rafała Urbackiego

Z nieobecnością Rafała mierzę się od kilku miesięcy. Dobitniej niż wcześniej doświadczam braku jego postów o przeżywaniu choroby i o śląskich realiach, w które równocześnie nie chce się wierzyć, bo zdają się tak znakomicie skrojonym materiałem na opowiadania – jakby tylko prosiły o uważnego obserwatora codzienności, który złoży je w zdania. Rafał planował premierę w grudniu 2019 w Komunie//Warszawa w ramach programu kuratorskiego Krajobraz Weroniki Szczawińskiej. Po jego odejściu, solo spróbowali zrekonstruować jego przyjaciele, Anu Czerwiński, Kacper Lipiński, Magdalena Przybysz, Igor Stokfiszewski, Weronika Szczawińska, Jaśmina Wójcik, Jakub Wróblewski, Katarzyna Żeglicka – twórcy, z którymi tworzył i działał w różnych okresach...

20.01.2020 Anna Królica

Nic dwa razy się nie zdarza – o spektaklu „Koda (a tribute)”

Spektakl Koda (a tribute) Janusza Orlika i Joanny Leśnierowskiej, zapowiadany jako swoiste podsumowanie ich piętnastoletniej współpracy, odbieram jako intrygujący i wielopłaszczyznowy dialog pomiędzy twórcami. Mimo kilkunastoletniego stażu nie zaniechali jeszcze poszukiwań nowych form i metod pracy, nadal potrafią nie tylko zaskoczyć, ale i zachwycić swoimi artystycznymi wyborami. Niemal każda ich premiera skłania do porzucenia dotychczasowych przyzwyczajeń czy schematów postrzegania ich twórczości. Przysłuchuję się dialogowi artystów dość długo, od pierwszych premier. Ta „rozmowa” ma wiele nieoczekiwanych brzmień, zwrotów i barw i – co dla mnie najważniejsze – wciąż jest wyzwaniem.

18.10.2019 Anna Królica

Dziewczyna i śmierć. Uobecnić pamięć o Poli Nireńskiej

Za napisanie tej książki Weronice Kostyrko, a także Annie Legierskiej, dziennikarce związanej z portalem culture.pl, należą się wielkie brawa. To właśnie Legierska zainspirowała autorkę do podjęcia tematu życia Nireńskiej, o czym autorka wspomina w podziękowaniach. Sama Kostyrko z niezwykłą skromnością zauważa w posłowiu, że pisanie tej książki było łatwe i trudne zarazem; łatwe – bo do wielu materiałów można uzyskać dostęp dzięki internetowi, a trudne – bowiem lwia ich część (często do tej pory niepublikowanych) jest dostępna tylko w kilku miejscach na świecie, w publicznych i prywatnych archiwach. Aby Tancerka i zagłada powstała, Kostryko musiała odbyć wiele podroży. Jej trasę...

17.05.2019 Anna Królica

Zagubienie w świecie mięśni i kości, i organów, i krążenia krwi… ?

Choreografia: polityczność pod redakcją Marty Keil wypełnia kolejne puste miejsce wśród kształtującej się w języku polskim literatury branżowej dotyczącej tańca. Na antologię składa się siedemnaście tekstów autorów zajmujących się tańcem i patrzących na niego z różnych pozycji: badaczy, nauczycieli akademickich, ale przede wszystkim choreografów, kuratorów, tancerzy. To właśnie opinie praktyków dominują w publikacji. Są w niej zachowane „parytety” – słyszymy zarówno głos kobiet, jak i poznajemy męskie spojrzenie na zagadnienie polityczności we współczesnym tańcu. Autorzy pochodząc z różnych krajów Europy Wschodniej i Zachodniej, choć, niestety, brakuje Polaków.Redaktorka uporządkowała teksty w cztery bloki tematyczne.

23.06.2014 Anna Królica

Przede wszystkim głowa – Anna Królica w rozmowie z kuratorką SOLO PROJEKT Joanną Leśnierowską

Jaka idea towarzyszyła ci, kiedy tworzyłaś SOLO PROJEKT? Impulsem do stworzenia programu było pragnienie wspierania młodych polskich twórców tańca w profesjonalnym rozwoju, a zwłaszcza w poszukiwaniach własnego indywidualnego języka artystycznego. Powołanie programu rezydencyjnego było naturalną konsekwencją obranego przeze mnie kierunku programu Stary Browar Nowy Taniec. Od samego początku nie interesowało mnie tylko prezentowanie współczesnego tańca. Choć słowo „tylko” w kontekście pierwszego w Polsce całorocznego miejsca regularnych prezentacji współczesnej, a do tego eksperymentalnej, awangardowej choreografii, nie jest chyba do końca adekwatne… Moim marzeniem było wykreowanie przestrzeni profesjonalnej kreacji, czy może lepiej powiedzieć: pod każdym względem sprofesjonalizowanej, bo chodziło także o jej realne warunki.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close