Autor: Dominik Więcek

30.09.2022 Dominik Więcek

AUTOPORTRET: Patryk Walczak

Patryk Walczak (on/jego) – tancerz Polskiego Baletu Narodowego, gdzie bardzo szybko awansował na kolejne stanowiska, by aktualnie, od września 2022 roku, awansować na pozycję pierwszego tancerza. W 2019 roku do grona nagród, które zdobył w szkole baletowej, dołączyła Teatralna Nagroda Muzyczna im. Jana Kiepury dla najlepszego tancerza klasycznego w Polsce. O swoim doświadczeniu zawodowym opowiedział mi w naszej rozmowie.

02.08.2022 Dominik Więcek

AUTOPORTRET: Natalia Wilk

Natalia Wilk (Ona/jej). Jej solo ze spektaklu dyplomowego na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Swan lake w choreografii Idana Cohena oparte było na dialogu pomiędzy tym, co w wyglądzie fizycznym uznawane jest za kobiece, a co za męskie. Najbardziej zapamiętałem niesamowicie umięśnione bicepsy. W trakcie rozmowy powiedziała mi, że to właśnie one sprawiły, że zajęła się tańcem. Pamiętam również jej rewelacyjny wykład o historii filmów tańca podczas Festiwalu i Ogólnopolskich Warsztatów Tańca Współczesnego  Na Bosaka w Połczynie-Zdroju. Wtedy również poprowadziła zajęcia z wodnych praktyk somatycznych. Kto śledzi Natalię, wie, że pod wodą spędzą pewnie każdą możliwą chwilę. Powiedz jej gdzie...

18.07.2022 Dominik Więcek

AUTOPORTRET: Paulina Bidzińska

Paulina Bidzińska (ona/jej). Jej kariera taneczna rozpoczęła się od tańca w salonie wraz z siostrą do składanki największych hitów rockandrollowych. Później zafascynowały ją bollywoodzkie filmy. Przed telewizorem, jako siedmiolatka, w bransoletkach z dzwoneczkami na nogach, tańczyła do  muzyki z filmu Kabhi Khushi Kabhie Gham (polski tytuł: Czasem słońce, czasem deszcz). Od tego czasu wiele się wydarzyło. W naszej rozmowie Paulina opowiedziała mi o swoich tanecznych początkach, o tym, czym była dla niej wygrana w Konkursie Eurowizji dla Młodych Tancerzy oraz o zespołach w których pracowała: Polskim Balecie Narodowym i Staatsballett Berlin.

06.05.2022 Dominik Więcek

AUTOPORTRET: Sylwia Hefczyńska-Lewandowska

Sylwia Hefczyńska Lewandowska. Postać, której nikomu nie trzeba specjalnie przedstawiać. Mam osobisty stosunek do tego autoportretu, bo jest to osoba niesamowicie ważna dla mojego rozwoju zawodowego. Znam ją nie tylko jako tancerkę Śląskiego Teatru Tańca, pedagoga na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, czy choreografkę, z którą współpracowałem, ale również jako promotorkę mojej pracy magisterskiej, dzięki której mogliśmy dyskutować m.in. o pokazach mody Alexandra McQueena. Przy tej ostatniej okazji poznaliśmy się również w roli fotografa i modelki. Ten wywiad to próba uchwycenia jej wieloletniego doświadczenia, przedstawienia osoby, która – mam wrażenie –  nigdy nie przestanie fascynować się swoją pracą.

09.03.2022 Dominik Więcek

AUTOPORTRET: Wojciech Grudziński

Wojciech Grudziński (on/jego). Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz wydziału tańca współczesnego CODARTS – Rotterdam Dance Academy w Holandii. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017, 2021), laureat stypendium artystycznego m.st. Warszawy (2021) oraz takich holenderskich programów jak: Schuurman Schimmel van Outeren Stichting (2012/2013) i Stichting Bekker la Bastide Fonds (2013). W naszej rozmowie opowiedział mi o tym, jak to się stało, że zaczął tańczy, jak przebiegała (i nadal przebiega, bo niedawno rozpoczął studia magisterskie) jego edukacja oraz o nadchodzących planach i pomysłach. Oczywiście nie mogłem nie zapytać o jego mamę Ewę Grudzińska, która jest gwiazdą...

01.02.2022 Dominik Więcek

AUTOPORTRET: Tomasz Ciesielski

Tomasz Ciesielski (on, jego). Performer, choreograf i badacz tańca. Wykładowca na Wydziale Choreografii na Akademii Muzycznej w Łodzi i doktorant na kulturoznawstwie na Uniwersytecie Łódzkim. Prezes Fundacji Nowszego Teatru. Twórca prezentowanych na arenie międzynarodowej performansów, między innymi: Sense-action, Koszty kwalifikowane/ Taniec, moja miłość, Idylluzja, Karaoke, Odyseja. Współpracował m.in. z Granhøj Dans, Robem Haydenem, Tomaszem Rodowiczem, Natalią Korczakowską, Mikołajem Mikołajczykiem, Wojciechem Mochniejem, Liwią Bargieł oraz Anną Piotrowską. W trakcie rozmowy powiedział mi, że przy udzielał wywiadów, w których opowiadał o swoich pracach, z czasem wytworzył pewne formułki, recytowane jako odpowiedź. Ten wywiad to jednak autoportret, który zadaje pytania o to, kim...

17.11.2021 Dominik Więcek

AUTPORTRET: Katarzyna Leszek (ona/jej)

Kasię po raz pierwszy zobaczyłem, gdy Agnieszka Doberska w klubie TAMA w Poznaniu zorganizowała CONTESTPORARY – bitwę taneczną, w której Kasia była jedną z zawodniczek. Zaimponowała mi swoimi umiejętnościami, niesamowitymi zakresami ruchu oraz tym, jak bardzo wytrenowane ma ciało i jak  świetnie potrafi je kontrolować. Gdy zobaczyłem, że jej solo illusions of shameless abundance zdobyło pierwszą nagrodę na międzynarodowym konkursie Solo Dance Contest 2021, odbywającym się w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca, uznałem, że to dobry moment, by do cyklu Autoportret zaprosić kogoś młodego, kto z przytupem wchodzi w świat tańca zawodowego.

05.10.2021 Dominik Więcek

AUTOPORTRET: Liwia Bargieł

Liwia Bargieł (ona/jej) Tancerka, choreografka, doktor sztuki w dziedzinie Sztuk Teatralnych. Współpracowała m.in. z Carolin Finn, Guilherme Botelho Ula Sickle, Wojciechem Kościelniakiem, Waldemarem Raźniakiem, Lilianną Krych czy Elwirą Piorun. Poznaliśmy się w 2019 roku podczas warsztatów na festiwalu Deltebre Dansa w Hiszpanii, gdzie razem z Danielą Komenderą-Miśkiewicz byliśmy reprezentacją polskich rudzielców, a wraz z Iloną Gumowska ćwiczyliśmy akrobacje po godzinach. Niecały rok później, gdy umówiliśmy się na spacer, okazało się, że wiele się zmieniło, w dużej mierze przez pierwszą falę pandemii. O tym wpłynął na nią lockdown, jak kształtował ją proces edukacji, a czego musiała nauczyć się sama, dowiecie się...

06.08.2021 Dominik Więcek

AUTOPORTRET: Maciej Kuźmiński

Maciej Kuźmiński to postać, której nie trzeba nikomu przedstawiać. Room 40 w jego chorografii to spektakl niesamowicie prowokacyjny i poruszający, który wywoływał skrajne emocje u odbiorców. Reakcje były skrajne: od fascynacji pięknem i estetyką tego spektaklu, do zarzucania Maciejowi antyfeminizmu i znęcania się nad wykonawczyniami. Spektakl został uhonorowany Nagrodą Publiczności na Polskiej Platformie Tańca 2014, przyznaną przez ponad 300-osobowe, międzynarodowe grono kuratorów, producentów i krytyków. Maciej w pracy jest niesamowicie wymagający i nieustępliwy, działa bardzo intuicyjnie. Bywa bezkompromisowy, a w opisie jednej z jego ostatnich prac, Plateau, zrealizowanej wspólnie z reżyserem Paulem Bargetto w Teatrze ROZBARK w 2019 roku, znajdziemy...

22.06.2021 Dominik Więcek

AUTOPORTRET: Kaya Kołodziejczyk

Kaya Kołodziejczyk (ona/jej). Tancerka i choreografka. Karierę artystyczna rozpoczęła od występów w rolach dziecięcych w spektaklach w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, po ukończeniu szkoły baletowej studiowała w P.A.R.T.S. w Belgii, a następnie zawodowo związana była z zespołem Rosas prowadzonym przez Anne Teresę De Keersmaeker. Obecnie działa jako artystka niezależna, realizuje autorskie prace i bierze udział w spektaklach innych twórców w Polsce i na świecie. Naszą rozmowę zaczęliśmy od zaktualizowania wywiadu sprzed prawie dekady dla culture.pl[1], w którym artystka stwierdziła, że nieustannie fascynuje ją taniec i ruch. Teraz, lata później, pole jej działań jest znacznie szersze, a w naszej rozmowie opowiedziała...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close