Autor: Justyna Stanisławska

02.10.2023 Justyna Stanisławska

Tańczący za murem. O spektaklu h.art company „The Symphony of the Whispering Walls”

2 września 2023 roku w Teatrze Studio w Warszawie odbyła się polska premiera spektaklu The Symphony of the Whispering Walls. Inspiracją dla jego powstania był cykl grafik Mieczysława Wejmana Tańczący. Brytyjski choreograf albańskiego pochodzenia Erion Kruja tchnął w ciała tancerzy ducha nieznanych postaci z warszawskiego getta.

28.10.2022 Justyna Stanisławska

Spotkanie z Nieznanym – o ludzkiej ciekawości, lęku i tańcu cząstek elementarnych na Festiwalu Rozdroże 2022

Tegoroczna odsłona Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych Rozdroże była chyba jedną z najciekawszych i najbardziej intrygujących edycji tego wydarzenia na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat. Program artystyczny zarówno pod względem formy, jak i tematyki trafił w pełen niepokojów czas nie tylko w Europie, ale i na całym globie.

20.09.2022 Justyna Stanisławska

Wojna w moim ciele – o spektaklu dokumentalnym „Every Minute Motherland”

Taneczny obraz Macieja Kuźmińskiego przypomina nam o tym, jak bardzo realne i bliskie może być doświadczenie wojny – doświadczenie totalne, które przenika czas, przestrzeń wokół nas, nasze ciała i umysły.

14.07.2022 Justyna Stanisławska

Wystarczy iskra – kino tańca na 14. Short Waves Festival

W dniach 14-19 czerwca w Poznaniu odbyła się 14. edycja festiwalu filmów krótkometrażowych Short Waves Festival. W jego programie znalazła się bogata oferta kina tańca. Szczególnie ważny dla polskiego środowiska tańca był program Mov(i)e Flow – Polish Dance Short Films Showcase & Mentoring, w całości poświęcony polskiemu filmowi tańca.

12.05.2022 Justyna Stanisławska

Przenikanie światów – relacja z IV Butohpolis

IV edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh „Butohpolis” odbyła się w cieniu wojny w Ukrainie. W tym szczególnym czasie mogliśmy obejrzeć program, który zabierał widza w podróż do innych wymiarów. Tegoroczna edycja pokazała nie tylko głębię i szerokie spektrum tej dziedziny sztuki, ale po raz kolejny postawiła przed uczestnikami szereg ważkich pytań o związek człowieka z naturą, a także o to, jak go pogłębić, jak wrócić do stanu, w którym znowu poczuje się on częścią nieskończonego uniwersum, poza podziałem na to, co rzeczywiste, namacalne i to, co niewidzialne, oniryczne, podświadome.

30.12.2021 Justyna Stanisławska

U:NEW – DANCE HIGHWAYS. Nowe spojrzenia Europy

W dniach 10-15 grudnia 2021 w Warszawie odbyła się pierwsza edycja International Movement Festival U:NEW – DANCE HIGHWAYS. Spektakle, performanse, etiudy, filmy były nowym spojrzeniem na to, czym żyje dziś Europa, ale i nowym spojrzeniem Europy na otaczający ją, zmieniający się w błyskawicznym tempie świat.

05.11.2021 Justyna Stanisławska

W rytmie awangardy – o spektaklu Ramony Nagabczyńskiej i Barbary Kingi Majewskiej

Ramona Nagabczyńska i Barbara Kinga Majewska wzięły na warsztat fragment dziejów Awangardy, który na początku XX wieku zmienił europejski teatr i sposób myślenia o dziele scenicznym ze wszystkimi jego elementami: scenografią, choreografią, muzyką i aktorem/tancerzem. Ich performans jest świeżym spojrzeniem na historię sztuki ubiegłego wieku.

11.10.2021 Justyna Stanisławska

Uwolnić dotyk

W ramach Festiwalu Nowa Europa. Inne Spojrzenia mogliśmy w Warszawie oglądać kolejną odsłonę spektaklu austriackiej choreografki i tancerki Doris Uhlich. Habitat (wersja pandemiczna) nie zaskakuje, ale głęboko porusza i zostaje pod skórą.

15.07.2021 Justyna Stanisławska

Miasto Butoh 2021 – relacja z III Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh

Wiosną tego roku w Warszawie odbyła się kolejna edycja Butohpolis Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh. Wydarzenie to ponownie pokazało widzom szerokie spektrum świata butoh, jego interdyscyplinarność i transkulturowość: od kameralnych spektakli w wykonaniu artystów z Polski i zagranicy, poprzez wystawę fotografii, liczne performanse, projekcje on-line, czy instalację, po butoh-jam i flash mob. Mimo trwającej pandemii polskie środowisko butoh po raz kolejny mogło zabrać głos w ogólnoświatowej dyskusji na temat rozwoju tej sztuki, odchodzącej coraz częściej od swoich japońskich korzeni i ewoluującej pod wpływem tradycji kulturowych innych krajów. Podobnie jak w latach ubiegłych swoje prace zaprezentowali artyści japońscy tworzący poza krajem swojego...

19.07.2019 Justyna Stanisławska

Poczuć przepływ – relacja z warsztatów Warsaw Flow 2019

W Polsce – poza środowiskiem tanecznym i artystycznym – zarówno działania performatywne, jak i różne techniki tańca współczesnego są dla szerszej publiczności wciąż mało rozpoznawalne, czy wręcz nieznane, a przez to wywołują zdziwienie, nierzadko konsternację. Widzowie miewają kłopot zarówno z interpretacją oglądanej sztuki, jak i jej klasyfikacją – jak bowiem zrozumieć dzieło oparte na improwizacji, choreograficznej swobodzie, bez linearnej akcji lub wchodzące w interakcję z obserwatorem? Czy to naprawdę jest sztuka? Gdzie owa sztuka się zaczyna, a gdzie kończy? Od ponad dwudziestu lat zajmuję się teatrem ruchu, teatrem plastycznym i tańcem, a po raz kolejny zadaję sobie pytanie o to,...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close