Spektakle

Poznań/Akcja „Bilet do teatru za 500 groszy”: Polski Teatr Tańca „Czterdzieści” – chor. Jo Strømgren

Zdjęcie: Poznań/Akcja „Bilet do teatru za 500 groszy”: Polski Teatr Tańca „Czterdzieści” – chor. Jo Strømgren

Scena zbiorowa. Fot. Bartłomiej Sowa.

Wersja do druku

Udostępnij

Polski Teatr Tańca dołączył do akcji „Bilet do teatru za 500 groszy”, organizowanej w ramach obchodów Dnia Teatru Publicznego. Z tej okazji PTT zaprasza na spektakl Czterdzieści w choreografii Jo Strømgrena. 

W ramach akcji bilet na spektakl będzie można kupić za jedyne 5 złotych  – w sobotę 13 maja, w godz.10.00-18.00 na poznańskim Starym Rynku u wylotu ul. Świętosławskiej. Jedna osoba może kupić maksymalnie 2 bilety. Bilety sprzedawane będą wyłącznie bezpośrednio przez pracowników Polskiego Teatru Tańca. W akcję zaangażowani będą wszyscy pracownicy, którzy na co dzień pozostają poza światłami sceny – będzie to wspaniała okazja do spotkania i poznania innego oblicza teatru.

W tym roku Dzień Teatru Publicznego obchodzony będzie już po raz trzeci. Pomysł tego święta zrodził się w 2015 roku, kiedy teatr publiczny w Polsce – a więc teatr dostępny i mówiący w imieniu każdego – obchodził 250-lecie swojego istnienia.

W akcji „Bilet do teatru za 500 groszy” z okazji Dnia Teatru Publicznego weźmie udział 97 teatrów z 39 polskich miast. Sprzedaż biletów za okrągłe 5 złotych – prowadzona tylko w kasach teatrów – rozpocznie się 13 maja, ale spektakle będą wystawiane przez cały tydzień – aż do 20 maja.

Szczegółowe informacje na temat wszystkich granych w ramach akcji spektakli dostępny jest na przygotowanej z tej okazji stronie-kalendarzu www.dzienteatrupublicznego.pl oraz na stronie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

„Bilet do teatru za 500 groszy” jest akcją ogólnopolską, finansowaną ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a koordynowaną przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

#dzieńteatrupublicznego #bilet500groszy #groszegrająrolę   

Logo Instytut Teatralny (miniaturka)MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

O spektaklu Czterdzieści:

Przedstawienie śledzi życiową podróż głównej bohaterki i jednocześnie rodzaj wiecznej wędrówki społeczeństw i krajów. Podczas tej podróży przez chaotyczną Europę protagonistce udaje się wypracować kompromis między własnymi ambicjami a okolicznościami, z którymi musi się zmierzyć.

Wiele warstw przedstawienia portretuje nie tylko indywidualne poszukiwania konkretnego człowieka, lecz staje się także synonimem pewnej podróży kraju i zespołu Teatru Tańca. Polska przeszła radykalne zmiany w ciągu ostatnich czterdziestu lat, jakie są jej perspektywy? Jako dzieło sztuki, przedstawienie to nie zagłębia się w fakty i sylwetki. Fikcyjny punkt widzenia, nawet z perspektywy obcego, może równie dobrze zapewnić dystans niezbędny do komunikacji na wspólnym poziomie. Przecież nawet prawda nigdy nie jest do końca prawdą, wszystko jest kwestią detali, na które chce się położyć nacisk, zignorować je lub wyolbrzymić.

Spektakl dotychczas został pokazany w Polsce, Norwegii, Rosji, Rumunii oraz na Łotwie i Islandii.

Trailer spektaklu: https://youtu.be/siOk406UXQ8

Z recenzji:

Od razu w ciągu pierwszych kilku minut przedstawienie pociąga za sobą publiczność. Zostajemy łagodnie i gładko wprowadzeni w bawiącą nas, „niewinną” historyjkę, którą Jo przez swój choreograficzny i teatralny talent, pokazuje nam na przestrzeni 40 lat. Jest to historia o dziewczynce, o tym jak wychodzi za mąż, rodzi dziecko, które ma nie ze swoim mężem, jak to dziecko dorasta, jak podróżuje po całej Europie, spotyka ludzi, przeżywa dużo dziwnych, śmiesznych, ale i tragicznych rzeczy i w końcu wraca do domu, do Polski. Prawie jak w filmowym kadrze. Brawo.

Henning Høholt, „Kulturkompasset”, Oslo

 

Mity dziewiętnastowieczne mieszają się z dwudziestowiecznymi. Urszula poznaje smak życia na emigracji, która wcale nie jest tak urocza, kolorowa… Codzienność potrafi być brutalna. Jest obca. W swojej wsi była trochę inna, bo miała kruczoczarne włosy i karnację nieco ciemniejszą niż słowiańska biel. Wśród obcych jest inna, bo mówi z akcentem, bo nie jest tak otwarta. Spotyka chłopaka, który jest podobny do niej… Szybko okazuje się, że on mówi po polsku. Też jest obcy. Wracają do wsi Urszuli. Ale wieś jest już zupełnie inna…, chociaż duchy przeszłości odzywają się. Rodzi się im córka, która – podobnie jak matka – jest inna. Historia lubi się powtarzać. Cały czas tańczy, ale jest to zupełnie nowy taniec. Otoczenie go nie rozumie. Po latach zrozumie go grupa lesbijek grająca na barokowych instrumentach, z którą dziewczyna zniknie… A Urszula? Żyje dalej… Ma dopiero 40 lat. Z tą przejmującą opowieścią wielu Polaków może się utożsamić, może odnaleźć w niej odpryski własnego życia… Jo Strømgren przywołuje konkretne daty, które nie należą jednak do wielkiej historii, tylko tej domowej jego bohaterki. Opowiada o codziennym życiu, w które wplatają się narodowe mity i stereotypy, powaga miesza się ze śmiechem, sprawy serio czasami wyglądają groteskowo. Choreograf i dramaturg zarazem ma dystans do tej historii, patrzy na bohaterów z zewnątrz. Łączy luźne kartki historii w spójną całość, próbuje też znaleźć miejsca wspólne między losem jednostki a historią zbiorowości (…).

Stefan Drajewski, „Głos Wielkopolski”

Reżyseria, choreografia, scenografia i teksty: Jo Strømgren

Produkcja: Polski Teatr Tańca, Jo Strømgren Kompani

Reżyseria światła: Hans J. Skogen

Kostiumy: Bregje van Balen

Asystentka kostiumografa: Adriana Cygankiewicz

Muzyka: Jo Strømgren, Viljo Vesterinen, George Brassens, Fryderyk Chopin, Giacomo Puccini, Francisco Tarrega, Serge Gainsbourg, Giovanni Battista Pergolesi, Antonio Vivaldi, Norbert Gabla, Ronan Hardiman, Ich Troje, Astor Piazzolla, Alfredo Catalani, Eleni Karaindrou, Lars Årdal

Opracowanie muzyki: Krzysztof „Wiki” Nowikow

Asystent choreografa: Urszula Bernat-Jałocha

Obsada: Urszula Bernat-Jałocha, Fabian Fejdasz, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Zbigniew Kocięba, Jerzy Kaźmierczak, Katarzyna Kulmińska, Kornelia Lech, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Michał Przybyła, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong

Premiera: 15 i 16 czerwca 2013 w Poznaniu, Centrum Kultury Zamek

Czas trwania: 70 min, bez przerwy

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close