Spektakle

Poznań: Polski Teatr Tańca „Wesele. Poprawiny” – reż. Marcin Liber, opieka chor. Iwona Pasińska

Zdjęcie: Poznań: Polski Teatr Tańca „Wesele. Poprawiny” – reż. Marcin Liber, opieka chor. Iwona Pasińska

Fot. Andrzej Grabowski

Wersja do druku

Udostępnij

Polski Teatr Tańca zaprasza na jubileuszowy pokaz spektaklu Wesele. Poprawiny w reżyserii Marcina Libera i pod opieką choreograficzną Iwony Pasińskiej. W przedstawieniu Marcin Liber szuka balansu pomiędzy środkami teatralnymi a ekspresją właściwą teatrowi tańca.

O spektaklu:

W spektaklu Wesele. Poprawiny opowiadamy o naszym wspólnotowym „tu i teraz”, o dialogu między pokoleniami, historii przestawień dramatu Wyspiańskiego oraz historiach prywatnych ślubnych uroczystości. W Weselu. Poprawinach odbijają się losy Polski i Polaków, ale też przetworzone przez artystów tradycje towarzyszące polskim zabawom weselnym. Reżyserem przedstawienia jest Marcin Liber, kojarzony z nurtem teatru krytycznego, laureat wielu nagród za reżyserię, współpracujący z najbardziej znaczącymi scenami teatralnymi w Polsce, ze stołecznym Teatrem Dramatycznym, Teatrem Studio czy Teatrem Powszechnym.

Premiera Wesela. Poprawin odbyła się w ramach Roku Guślarzy 2017, w którym w Polskim Teatrze Tańca twórcy pragnęli zachęcić widzów do dyskusji nad współistnieniem światów materialnego i duchowego, dawnego i współczesnego.

Autorem scenografii, kostiumów i reżyserem świateł jest Mirek Kaczmarek, w 2012 roku nominowany do Paszportu Polityki w kategorii Teatr „za uprawianie zaawansowanej sztuki widzenia i myślenia za pomocą przestrzeni i obrazów teatralnych, za zmysł materialności i nierealności sceny”, który jako jeden z ważnych punktów odniesienia wymienia twórczość Banksy’ego. Elektroniczną muzykę na żywo komponuje duet RSS B0YS, określający rozpiętość swoich inspiracji od „afrykańskich pustyń” po „eurotancbudy”.

W streszczeniach rzecz brzmi prosto.
Inteligent z miasta żeni się z chłopką.
Potem rozpadły się wspólnoty, w których ludzie żyli cale życie, wieś migrowała do miasta, chłopskie dzieci poszły na studia.
Nastała demokracja, wraz z nią przybył kapitalizm, a ponowoczesność stawiała na „tu i teraz”, podważała wagę tradycji i ciągłości.
Na scenie spotykają się różne pokolenia Polaków. Pokolenie naszych dziadków i rodziców, których doświadczenia rzeźbiły ruchy płyt tektonicznych historii i przemian społecznych. W ich prywatnych „historiach weselnych” odbijają się losy Polski i Polaków, a rodzinne mitologie stają się częścią wielkiej narracji historycznej. Pokolenie dwudziestolatków, których nie łączą doświadczenia wojen, strajków, spania na styropianie. To o nich mówią Millenialsi, pokolenie Y. Ważne dla nich daty określa nie historia, ale konsumpcja i popkultura – pierwsze portale społecznościowe, fast foody na ulicach, nowe narkotyki, coraz cieńsze laptopy, podróże bez paszportu.
Są i ci najmłodsi. Co ukształtuje ich doświadczenia – tego nie wiemy.
Co ten międzypokoleniowy dialog z Wyspiańskim, seans zbiorowej pamięci, powie nam o nas samych i dzisiejszej Polsce?
Zapraszamy na poprawiny.

reżyseria: Marcin Liber
scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek
muzyka: RSS B0YS
ruch: artyści Polskiego Teatru Tańca
opieka dramaturgiczna: Magdalena Zaniewska
opieka choreograficzna: Iwona Pasińska
występują: artyści-tancerze Polskiego Teatru Tańca oraz seniorzy i juniorzy z grupy Movements Factory

produkcja: Polski Teatr Tańca
współprodukcja: Centrum Kultury ZAMEK

Uwaga! Na spektakl 9 marca 2019 obowiązuje promocyjna cena biletu: 4,5 zł.

*Podczas przedstawienia wykonawcy będą częstować widzów naparstkiem wódki.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close