Spektakl nawiązuje do obrzędów towarzyszących żniwom oraz cyklu prac rolnych, natury i życia człowieka – zarówno w planie etnograficznym (inspirowanym m.in. pracami Oskara Kolberga oraz Rokiem Polskim Zofii Kossak), jak i w szerszym ujęciu antropologicznym i filozoficznym. Fabularną oś spektaklu wyznacza motyw powrotu Odysa, na podstawie eposu Homera, oraz Powrotu Odysa Stanisława Wyspiańskiego.
Wykonawcy – tancerze Polskiego Teatru Tańca, oraz aktor, wcielą się w role protagonistów, eksplorując różne warianty wydarzeń w przestrzeni ruchu i słowa. Fizyczna i psychologiczna intensywność działań wkomponowana została w ascetyczną oprawę wizualną spektaklu. W warstwie muzycznej wykorzystano kompozycje Eugeniusza Rudnika, pioniera polskiej muzyki elektronicznej. Partie wokalne, w oparciu o motywy polskiej muzyki tradycyjnej, stworzy i wykona Adam Strug.
Idziesz przez świat i światu dajesz kształt przez twoje czyny.
Spójrz w świat, we świata kształt, a ujrzysz twoje winy.
(…)
Za tobą goni jęk i klątwa goni, ściga;
tyś mocen jest jak Bóg, co świat na barkach dźwiga.
[Stanisław Wyspiański Powrót Odysa, akt III]
Sceny „Żniwa”:
Prolog (Pieśń: Tam na polu – Adam Strug)
- Zasiew (Eugeniusz Rudnik)
- Zalotnicy (Eugeniusz Rudnik)
- Matka i syn (Eugeniusz Rudnik)
- Ojciec i syn (Pieśń: Bzicam konia bzicam – Adam Strug)
- Powrót (Eugeniusz Rudnik)
- Mąż i żona (Pieśń: Zarżyj że koniu – Adam Strug)
- Żniwa (Eugeniusz Rudnik)
- Dożynki (Stanisław Wyspiański)
Epilog (Pieśń: Zachodźże słoneczko – Adam Strug)
Iwona Pasińska – dyrektor Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. F.Parnella w Łodzi, ukończyła filologię polską ze specjalizacją teatrologiczną na Uniwersytecie im. A.Mickiewicza w Poznaniu, gdzie w Katedrze Dramatu i Teatru obroniła doktorat z obszaru doświadczenia ciała w teatrze współczesnym z perspektywy teatru tańca. Jest adiunktem w Akademii im. A.Zelwerowicza w Warszawie. Od 1989 roku związana była z Polskim Teatrem Tańca – Baletem Poznańskim. W 1998 roku została laureatką Medalu Leona Wójcikowskiego dla najwybitniejszego tancerza młodego pokolenia. Od 2002 roku zajmuje się kompozycją ruchu, dramaturgią ekspresji ciała oraz choreografią, w Atelier Polskiego Teatru Tańca zrealizowała trzy spektakle. Od 2008 roku współtworzyła kolektyw Movements Factory. Jako choreografka lub dramaturg ruchu od 2010 roku stale współpracuje z teatrami dramatycznymi, operowymi oraz alternatywnymi, m.in. Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem Ochoty i Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem Opera Nova w Bydgoszczy, Teatrem Lubuskim w Zielonej Górze, Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy. Przygotowała choreografię do Poznańskich Ceremonii Przedmeczowych Euro 2012.
Igor Gorzkowski – reżyser i dramaturg, współzałożyciel Studia Teatralnego Koło w Warszawie (od 1988 r.) – niezależnego teatru, w którym zrealizował większość swoich przedstawień. Reżyserował także w licznych instytucjonalnych teatrach dramatycznych i operowych. Dwukrotnie nominowany do prestiżowej nagrody teatralnej Feliksy Warszawskie za reżyserię spektakli „Starucha” (2011) i „Burza” (2012). W 2013 r. otrzymał Grand Prix na Festiwalu Dwa Teatry za debiutanckie słuchowisko wg Mewy. Od 2011 r. jest zastępcą dyrektora ds. artystycznych w Teatrze Ochoty. Jego autorski teatr ma formę kameralną zakładającą niemal intymny kontakt między aktorem a widzem. Jest to teatr oszczędny, oczyszczony z inscenizacyjnych fajerwerków.
Adam Strug – śpiewak i instrumentalista, autor piosenek, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, scenarzysta, etnomuzykolog. Pomysłodawca zespołu śpiewaczego Monodia Polska, praktykującego pieśni polskie przekazywane w tradycji ustnej. Zajmuje się głównie sztuką wokalną, ale nie stroni od form wyłącznie instrumentalnych. Jego piosenki wykonują także inni wokaliści: Stanisław Soyka, Mieczysław Szcześniak, Wojciech Waglewski, oraz Janusz Prusinowski Trio i inne zespoły folkowe.
W muzyce tradycyjnej Strug reprezentuje nurt zachowawczy. Jest depozytariuszem i popularyzatorem pieśni polskich przekazywanych od pokoleń wyłącznie w tradycji ustnej, a wykonywanych w skalach wcześniejszych niż powszechnie dziś używana skala dur-moll.
Dramaturgia i reżyseria: Igor Gorzkowski
Muzyka: Eugeniusz Rudnik
Pieśni tradycyjne, opracowanie i wykonanie: Adam Strug
Choreografia Iwona Pasińska oraz artyści Polskiego Teatru Tańca
Kostiumy: Adriana Cygankiewicz
Światło: Przemysław Gapczyński
Dźwięk: Zuzanna Majewska
Producent: Natalia Gorzelańczyk
Obsługa sceny: Grzegorz Potocki, Andrzej Przybyszewski
Tancerze: Urszula Bernat-Jałocha, Fabian Fejdasz, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Zbigniew Kocięba, Jerzy Kaźmierczak, Katarzyna Kulmińska, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong oraz gościnnie Adam Strug
Czas trwania: 60 minut (bez przerwy)
Po spektaklu: spotkanie z artystami
Patronat Honorowy: Jacek Krupa – Marszałek Województwa Małopolskiego
Cena biletu: 20 zł
Sprzedaż biletów: www.scenaotwarta.pl i Kasa CSM (żółty punkt)
ul. Traugutta 1, Tarnów, tel.: +48 14 633 46 04
Kasa czynna: poniedziałek-piątek w godz. 10:00 – 20:00, sobota i niedziela w godz. 15:00 – 20:00