Paweł Łyskawa – tancerz, choreograf, pedagog, producent i lider Krakowskiego Teatru Tańca. Urodzony 1 grudnia 1983 roku.
Absolwent Wydziału Teatru Tańca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (tytuł magistra sztuki) oraz kierunku wiedza o kulturze na Uniwersytecie Jagiellońskim (tytuł magistra polonistyki).
W latach dziecięcych i młodzieńczych tancerz konińskiego zespołu tanecznego Rytmix (z tego zespołu wywodzą się także Janusz Orlik, Jakub Jóźwiak i Bartosz Dopytalski). W okresie 2002 — 2003 był związany z grupą improwizacyjną Pawła Matyasika, działającą przy Uniwersytecie Zielonogórskim. W latach 2005 — 2007 był uczestnikiem europejskiego projektu edukacyjnego Leonardo da Vinci, realizowanego przez Jacka Łumińskiego i Śląski Teatr Tańca. W ramach programu zajęcia prowadzili specjaliści m.in. z Rotterdamse Dansacademie (Holandia), Institute of Dance Art (Austria), Hochschule fur Music und Darstellende Kunst (Niemcy), Laban Centre (Anglia) oraz z Polski. Jest absolwentem Wydziału Teatru Tańca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (tytuł magistra sztuki, 2013) oraz kierunku wiedza o kulturze na Uniwersytecie Jagiellońskim (tytuł magistra polonistyki, 2007). Wielokrotnie uczestniczył w warsztatach i kursach edukacyjnych w Polsce i za granicą. W minionym roku wziął udział w szkoleniu dla producentów i producentek realizowanym w Rumunii. Jako obiecujący producent i menager kultury otrzymał stypendium, w postaci płatnego stażu (job shadowing) w ramach Festiwalu Mono Dance w Bethlen Theater w Budapeszcie, który odbył w maju 2024.
Od 2006 roku jest związany z Krakowskim Teatrem Tańca (wcześniej Grupa BOSO). Od 2015 roku jest jednym z liderów tego Teatru. Wspólnie z Erykiem Makohonem brał udział w pracach prowadzących do powołania Krakowskiego Centrum Choreograficznego (w Nowohuckim Centrum Kultury), w którym pracował przez półtora roku. Jest współtwórcą konkursu choreograficznego 3…2…1…TANIEC, festiwalu tańca współczesnego Spacer oraz BaletOFFfestival w Nowohuckim Centrum Kultury. Jako animator, producent i współorganizator współpracował z niemal wszystkimi największymi instytucjami kultury w Krakowie oraz z wieloma instytucjami i organizacjami z całego kraju, m.in. z Capellą Cracoviensis, Teatrem Nowym w Krakowie, Teatrem Łaźnia Nowa, Teatrem Groteska, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Muzeum Żydów Polskich POLIN, Teatrem Studio, Teatrem Ludowym, Teatrem KTO, Teatrem im. Wilama Horzycy w Toruniu, Zamkiem Królewskim na Wawelu i wieloma innymi.
Z powodzeniem realizuje projekty o zasięgu międzynarodowym (Visegrad Fund, Creative Europe). Jako tancerz i aktor współpracował z wieloma reżyserami i choreografami, między innymi Idanem Cohenem, Janem Peszkiem, Cezarym Tomaszewskim, Henrikiem Kaalundem, Jerzym Stuhrem, Waldemarem Raźniakiem, Wojciechem Farugą, Jerzym Zoniem, Jackiem Łumińskim, Anną Konjetzky, Ayrin Ersoz, Michałem Kotańskim. Jako choreograf współpracuje z Teatrem im. Stefana Żeromskiego w Kielcach oraz Teatrem im. W. Horzycy w Toruniu. Od osiemnastu lat na stałe współpracuje z Erykiem Makohonem w ramach Krakowskiego Teatru Tańca. Jako tancerz wziął udział w kilkudziesięciu spektaklach, teatralnych i tanecznych, pokazywanych na scenach Polski, Niemiec, Węgier, Norwegii, Słowenii, Korei Płd., Chorwacji, Rumunii i Włoch.
Zrealizował dziesiątki wydarzeń, współfinansowanych ze środków miejskich, ministerialnych, wyszehradzkich i europejskich. Realizuje projekty społeczne, angażujące wszystkie grupy wiekowe. Od wielu aktywnie uczestniczy w animacji życia kulturalnego Krakowa. Był jednym z trzech kuratorów projektu „Goodbye Superman! Mężczyzna w polskiej choreografii”, a także polskim koordynatorem projektu edukacyjnego dla młodych tancerzy „V4 Young Dance Talents”, organizowanego przez Central Europe Dance Theatre w Budapeszcie, Academy of Performing Arts w Pradze i Konserwatorium Tańca w Bratysławie. Obecnie koordynuje i realizuje projekt „Beyond Front@: Bridging Periphery” (w ramach programu Kreatywna Europa), obejmujący dziesięć aktywności (między innymi produkcję, edukację, warsztaty taneczne, warsztaty dla krytyków tańca, warsztaty producenckie, networking), stymulujące środowisko taneczne Europy środkowej i Szwecji. Do najważniejszych autorskich projektów edukacyjnych zalicza „Ani słowa! Odbiór niewerbalnych wytworów kultury” – realizowany we współpracy z Narodowym Centrum Kultury (projekt adresowany do 600 uczniów krakowskich liceów) oraz „Dzieci tłumaczą nam świat”, realizowany w ośrodku wychowawczym dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Uczy tańca współczesnego i zagadnień związanych z ekspresją sceniczną w ramach grup Adeptów oraz warsztatów, organizowanych przez ośrodki taneczne z całej Polski.
Wyprodukował kilkanaście spektakli Krakowskiego Teatru Tańca oraz kilka spektakli artystów niezależnych. Razem z Erykiem Makohonem lideruje Krakowskiemu Teatrowi Tańca, który od 2007 roku działa jako organizacja pozarządowa. Tworzy organizację, reprezentującą alternatywny model funkcjonowania oparty na budowaniu sieci współprac z lokalnymi instytucjami, wspierającą artystów niezależnych. Jako producent w 2024 roku zrealizował stypendium, finansowane z Krajowego Planu Odbudowy, obejmujące rozwój kompetencji producenckich i menedżerskich. W ramach programu „Wspieranie aktywności międzynarodowej” Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca odbył staż w Ne. Sans Opera w Vancouver (Kanada).
Paweł Łyskawa brał udział jako tancerz w spektaklach: TAKARAZUKA camp (chor. Eryk Makohon, 2010), Swan lake (chor. Idan Cohen, 2012), Kwadryga na TRZECH (chor. Eryk Makohon, 2012), Poliamoria (chor. Eryk Makohon, 2013), NESTING (chor. Idan Cohen, 2015), Lighting (chor. Anna Konjetzky, 2016), Estra i Andro (chor. Eryk Makohon, 2016), MY|WY (chor. Eryk Makohon, 2017), THE ENTRANCE (chor. Ayrin Ersoz, 2019), Kantor. Burza (reż. i chor. Sławomir Krawczyński i Anna Godowska, 2020), Duży książę (reż. Wojciech Faruga, chor. Eryk Makohon, 2022), Translacje (chor. Eryk Makohon, 2022), Checkmate (chor. Eryk Makohon, 2024) oraz był tancerzem podczas Gali Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (reż. Wojciech Kościelniak, chor. Janusz Skubaczkowski i Beata Owczarek, 2007) oraz w widowiskach plenerowych Jerzego Zonia.
Brał udział także jako aktor w spektaklach: Quixotage (reż. Jerzy Zoń, w sezonie 2008/2009), Wesele Figara (reż. Jan Peszek, chor. Cezary Tomaszewski, 2008), Czyż nie dobija się koni (reż. Jerzy Stuhr, 2012), Nieważkość (reż. Wojciech Faruga, produkcja Teatr Nowy w Krakowie, 2018),
Paweł Łyskawa stworzył ruch i choreografie w spektaklach teatralnych: Portret wielokrotny. Ja Staś, ja Witold (spektakl dypolowy studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, reż. Piotr Cieślak, 2012), Król Mięsopust” (Teatr Żeromskiego w Kielcach, reż. Jerzy Bończak i Michał Kotański, 2022), Uciekła mi przepióreczka (Teatr Żeromskiego w Kielcach, reż. Michał Kotański, 2023), Don Juan (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, reż. Michał Kotański, 2023).
Był też twórcą i współtwórcą spektakli: Ballada o ciszy (Krakowski Teatr Tańca, we współpracy z Erykiem Makohonem, 2008), Ja nie znaju szto diełat (spektakl Parcowni METAfizyczna, 2014), Martwych stanie (spektakl Parcowni METAfizyczna, 2014), Mój dzień zaczyna się zwyczajnie, (spektakl z młodzieżą w Suwalskim Ośrodku Kultury, 2014), Singulare tantum (Krakowski Teatr Tańca, we współpracy z Erykiem Makohonem i Katarzyną Pawłowską, 2017), Poly (Central Europe Dance Theatre, asystent choreografa – Eryka Makohona, 2018), Dzieci tłumaczą nam świat (spektakl z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, 2018), Dziesięć uczuć (spektakl Adeptów KTT, 2022), Dirty dancing (M Studio w Rumunii, asystent Eryka Makohona, 2025).
Paweł Łyskawa jest wiceprezesem Stowarzyszenia Krakowski Teatr Tańca oraz prezesem Fundacji Dom Tańca.
Jest dwukrotnym laureatem nagrody teatralnej im. Stanisława Wyspiańskiego, przyznawanej w Krakowie (w latach 2021 i 2024). Ponadto jest laureatem krakowskiej giełdy teatralnej (2017), stypendystą Miasta Krakowa (2018), stypendystą MKiDN (2020) i stypendystą programu „Behind curtain dla producentów” (2023).

Paweł Łyskawa, fot. A. Bywanis-Kwiecień

Paweł Łyskawa, fot. Grzesiek Mart

Paweł Łyskawa, fot. Grzesiek Mart

Paweł Łyskawa, fot. Grzesiek Mart

Paweł Łyskawa, fot. Grzesiek Mart

Paweł Łyskawa w spektaklu „Translacje”, fot. Grzesiek Mart

Paweł Łyskawa, fot. Dawid Ścigalski

Paweł Łyskawa, fot. Dominik Więcek

Paweł Łyskawa, próba do spektaklu „Kantor. Burza”, prod. Cricoteka, KTT, IMiT 2020, fot. Tomasz Ćwiertnia