Cricoteka zaprasza na trzy ostatnie wydarzenia w tegorocznej edycji programu prezentacji tańca Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń: performans Koncert na organy i wykład Anatomia, wirtualność, taniec (24 listopada), premiera rejestracji spektaklu Anty-Edyp (28 listopada) oraz spektakl Skin Hunger (4 grudnia).

Wersja do druku

Udostępnij

Program

24 listopada (czwartek), godz. 18.00


1. Koncert na organy
Wstęp wolny

Cykl ruchowych lecture performance Iwony Olszowskiej jest ukierunkowany na poszukiwania połączenia ciała i umysłu, a za ich pośrednictwem doświadczania i uczenia się anatomii w ruchu. Koncert na organy, Ucieleśniony mózg i Bones Mind Moving / Moving Bones Mind wyrastają z założeń Body Mind Centering, czyli anatomii funkcjonalnej, doświadczalnej (anatomii w ruchu). Widz do odbioru treści przekazywanych w poszczególnych działaniach performatywnych zostaje „zestrojony somatycznie”, co pozwala na pełną percepcję sensoryczną i doświadczanie z tego samego poziomu, co performer. W performansach Olszowska podąża za poszczególnymi „systemami ciała”: szkieletem, mózgiem i pozostałymi organami wewnętrznymi.

Realizatorzy:

Koncept: Iwona Olszowska, Marcin Janus
Taniec improwizowany: Iwona Olszowska
Muzyka: Marcin Janus

2. Anatomia, wirtualność, taniec. Wykład z prezentacjami wideo, dr Anna Róża Burzyńska
Wydarzenie bezpośrednio po performansie Koncert na organy
Wstęp wolny

Jednym z przełomowych momentów w historii medycyny jest 1994 rok, kiedy to amerykańska National Library of Medicine zrealizowała Visible Human Project. Ciała dwóch osób – więźnia poddanego karze śmierci i zmarłej na atak serca gospodyni domowej (dla zachowania anonimowości określonych jako „Adam” i „Ewa”) – zostały zamrożone, a następnie pocięte na plastry o szerokości od 0,3 do 1 milimetra i zeskanowane. Dzięki temu stworzono idealne wirtualne modele ludzkiego organizmu. Ponieważ dostęp do tych skanów miał charakter otwarty, korzystać z nich mogli nie tylko studenci medycyny, lekarze i badacze anatomii, ale też artyści. W ramach wykładu zaprezentowane zostaną najciekawsze projekty artystyczne, zwłaszcza choreograficzne i performatywne, wyrosłe na fundamencie Visible Human Project.

***

28 listopada (poniedziałek), godz. 18.30
Podróż do wnętrza człowieka. Premiera rejestracji spektaklu Anty-Edyp i rozmowa z Barbarą Wysocką. Prowadzenie: dr Anna Róża Burzyńska

Wstęp wolny

Mający swoją sceniczną premierę w 2010 roku Anty-Edyp Barbary Wysockiej i Michała Zadary to projekt łączący sztuki wizualne, muzykę, filozofię, medycynę i teatr. Jego podstawę literacką stanowią fragmenty tragedii Sofoklesa Król Edyp, pisma Sigmunda Freuda o Edypie oraz urywki z książki Anty-Edyp Gillesa Deleuze’a i Félixa Guattariego. W perfomansie biorą udział: aktorka w ósmym miesiącu ciąży, dwóch lekarzy wykonujących USG matki i płodu oraz muzycy improwizujący na bazie rytmów wybijanych przez serca matki i dziecka. Muzyce towarzyszy refleksja nad statusem człowieka, który już przed urodzeniem jest uwikłany w mechanizmy społeczne, nie ma jednak zgody co do tego, czy jego los już dawno został przesądzony (jak twierdzi Sofokles), czy też ma on nieograniczone obszary wolności (jak uważają Deleuze i Guattari). O projekcie pisano: „Bezprecedensowa podróż do wnętrza człowieka […]. Człowiek jako podmiot i przedmiot filozofii tu i teraz, ludzkie ciało jako instrument muzyczny”.

***

4 grudnia (niedziela), godz. 18.30
Skin Hunger

Skin Hunger – „głód dotyku” – to pojęcie używane przez psychoterapeutów, które określa rezultat długoterminowego braku kontaktu fizycznego, skutkującego utratą zdrowia. Dotyk to pierwotny sposób komunikacji. Niezależnie od wieku brak dotyku dewastuje. Spektakl odnosi się do tego problemu i inicjuje dyskusję. Twórcy szukają odpowiedzi na pytania: jak radzić sobie z brakiem bliskości w dzisiejszym świecie? Jak bardzo jesteśmy oddaleni, odcięci, zdystansowani? Jak bardzo łakniemy kontaktu? Ciało wie. Ciało pamięta. Jak mamy wykonać krok w tył, by usłyszeć wewnętrzny głos – pierwotne wołanie, jak wrócić do natury, do korzeni, zaufać sile intuicji? To laboratorium potrzeby dotyku i kondycji człowieka w codzienności, w której stajemy się „odłączeni” od siebie samych.

Rozmowa po spektaklu będzie tłumaczona na PJM.

Realizatorzy:

Reżyseria: Joe Alter
Choreografia: Joe Alter, przy współpracy z Katarzyną Baran, Danielą Komęderą-Miśkiewicz, Mikołajem Karczewskim, Piotrem Stankiem
Muzyka: Michał Chytkowski
Reżyseria światła: Paweł Murlik
Koprodukcja Fundacji ArtTrakcja i Teatru Polskiego we Wrocławiu

Spektakl jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Zamówienia choreograficzne 2021, finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń to program prezentacji tańca realizowany od 2018 roku. Wybierane spektakle, z założenia odmienne pod względem estetyki i formy, konsekwentnie wpisują się w hasła porządkujące programy kolejnych edycji. Motywem przewodnim w 2022 roku jest Lekcja anatomii, nawiązująca do happeningu Tadeusza Kantora, obrazu Rembrandta i teatru anatomicznego.

Kuratorzy: Paweł Łyskawa, Eryk Makohon.
Współorganizator: Krakowski Teatr Tańca
Patronat medialny: Didaskalia, taniecPOLSKA.pl, Gazeta Wyborcza, Co Jest Grane24

Program dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Więcej informacji: link

Zdjęcie

„Podróż do wnętrza człowieka”. Fot. G. Mart

Zdjęcie

„Skin Hunger”. Fot. G. Mart

powiązane

Ludzie

Teksty

Wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close