Weronika Pelczyńska – tancerka, choreografka, menadżerka kultury.
Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, inżynier Politechniki Warszawskiej. Doświadczenie zawodowe i sceniczne zdobywała w Teatrze Studio Buffo, oraz przy produkcjach Teatru Tańca Mufmi Anny Piotrowskiej. W latach 2008-2009 wraz z zespołem Bodhi Project występowała w Austrii, Niemczech, Włoszech i Polsce, współpracując z takimi choreografami jak: M. Kejzare, J. Nelson, R. Hayden, E. Braun oraz S. Sandroni. W Latach 2009-2012 występowała w spektaklu Prawa półkula w choreografii Marysi Stokłosy oraz współpracowała z zespołem Mouvoir z Koloni przy produkcji Under Green Ground. W 2011 roku pracowała na gościnnym kontrakcie w teatrze w Kassel, wystąpiła w produkcji Johannesa Wielanda Sheherazad, a także w produkcji Jozefa Frucka i Lindy Kapetanei 1000 years of sorrows. Wzięła udział także w produkcji Starego Browaru w Poznaniu w choreografii Magłorzaty Haduch Wielka Inwencja na spragnione theorbo, uśpiony kontrabas i cztery tancerki w ramach programu Old Music New Dance.
W 2011 roku w komunie//warszawa odbyła się premiera solowego spektaklu Pelczyńskiej Yvonne, Yvonne – remiksu twórczości Yvonne Rainer, w cyklu RE//MIX, którego pomysłodawcami są Tomasz Plata i Magdalena Grudzińska.
W 2012 współtworzyła i wystąpiła w spektakl Fire is raging in your hair w choreografii Anny Nowckiej, który zdobył berlińską nagrodę HAU w ramach festiwalu 100° Berlin. Od 2012 współpracuje i wstępuje z zespołem Cocoon Dance Company z Bonn w spektaklu Replay Swan. W grudniu 2012 odbyła się premiera wykładu performatywnego współtworzonego z Mikołajem Iwańskim (ekonomistą) i Krzysztofem Kaliskim (kompozytorem) w ramach programu produkowanego przez Bęc Zmianę oraz HOBO Art Foundation.
W 2013 wzięła udział w projekcie Kilka kroków do Lutosławskiego – prezentacji choreograficznych podczas projektu LUTOSFERY. Przedsięwzięcie produkowane było przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Fundacje f.o.r.t.e oraz Fundacje Burdąg. Stworzyła 10-minutową miniaturę choreograficzną zainspirowaną i wykonaną do jednego z wybranych utworów Witolda Lutosławskiego. Etiuda zatytułowana była Owoc natchnienia. W tym samym roku brała udział w spektaklu Fale na podstawie książki Virginii Woolf, w reżyserii Agnieszki Błońskiej w Teatrze Ochota; wystąpiła również w filmie o muzyce eksperymentalnej Eugeniusza Rudnika, w reżyserii Zuzanny Solakiewicz, producentem filmu jest Endorfina Studio, planowana premiera 2014.
Od 2010 roku zaangażowana jest w tworzenie choreografii oraz ruchu scenicznego do sztuk teatralnych, wystawianych w Warszawie. Pracowała między innymi z Agnieszką Glińską (Opowieści lasku wiedeńskiego w Teatrze Colegium Nobillium; Moralność Pani Dulskiej w Teatrze Współczesnym, Mewa w Teatrze Narodowym, Pożegnania w Teatrze Narodowym, Sąd ostateczny w Teatrze Studio, Wiśniowy sad w Teatrze Studio), Anną Seniuk (Pchła Szachrajka w Teatrze Narodowym), Ewą Konstancją Buhłak (Siodło Pegaza w Teatrze Narodowym) Krzysztofem Stelmaszykiem (Kubuś Fatalista i Jego Pan w Och-Teatrze), Barbarą Sass-Zdort (film Pieśni Miłosnej), Jarosławem Gajewskim (Bracia Karamazow w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie), Agnieszką Lipiec-Wróblewską (Nadia w Teatrze Horzycy) czy Robertem Jaroszem (Pinokio, gdzie jesteś? w Instytucie Teatralnym, Byczek Fernando w Teatrze Guliwer).
Doświadczenie w dziedzinie zarządzania kulturą zdobywała pracując w zespole Bodhi Project, oraz podczas pracy dla Art Stations Foundation w Poznaniu. W latach 2010-2013 była menadżerką dwóch grup, tanecznej i muzycznej: RottlessRoot Company (choreografowi: Jozef Frucek i Linda Kapetanea) oraz Miscelanea Quartet (muzycy: Kostas Tosidis, Giorgos Pervolarakis, Alejandro Díaz Bandrés and Manos Anastasakis.
Pracuje z artystami z innych dziedzin sztuki, na przykład z Anetą Grzeszykowską (grafika/sztuka wideo), Krzysztofem Skoniecznym (twórcom wideo/reżyserem) czy Grzegorzem Korzeniowskim (fotografia).
Stypendystka programu DanceWeb 2013 (ImpulsTanz) oraz Carte Blanche 2013 (Modul Dance). Od 2013 jest członkinią grupy Centrum w Ruchu, przestrzeni dla sztuk performatywnych w Warszawie.
Sylwetka artystki na portalu http://www.culture.pl:
![](https://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/gfx/max/71e30b1cbf589bf6754e709b256b790d-287x430.jpeg)
![](https://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/gfx/max/eb3e707bcf5d52303a018bf87b441d81-287x430.jpeg)
![](https://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/gfx/max/0bf63613f8d7466de899a5928c85e9bd.jpeg)
![](https://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/gfx/max/0473a3f8525b6be7efbca358370f9c7a-287x430.jpeg)
![](https://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/gfx/max/3276cd989a1ea3098f316dc66f862bcd-646x430.jpeg)
![](https://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/gfx/max/b03f999ec4cd8b75e6944ecffa7da526-629x430.jpeg)
![](https://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/gfx/max/7d7a7f58ec2fea417f1fe5dde748403a-647x430.jpeg)
![](https://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/gfx/max/33e5b829e8875081791eff5f0fbffe4b-645x430.jpeg)
![](https://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/gfx/max/e9a1218472c3cee3ef933a7bed699c3c-286x430.jpeg)