Rok 2024 okazał się pełen wyzwań i zmian, zarówno dla świata, jak i dla nas. Portal taniecPOLSKA.pl w mijającym roku intensywnie działał, opisując, wspierając, promując i rozwijając taneczną Polskę, a nasza Redakcja aktywnie uczestniczyła w wydarzeniach tanecznych w całym kraju. Dziękujemy, że byliście z nami!
Rok 2024 z pewnością zapamiętamy jako pełen znaczących wydarzeń, które mogą na długo wpłynąć na przyszłość Polski i świata. Oceny tych wydarzeń pozostawiamy ekspertom, ale jedno jest pewne: nie brakowało nam tańca!
Od licznych premier i spektakli, przez lokalne oraz międzynarodowe festiwale, warsztaty i konferencje, aż po obecność tańca na Olimpiadzie – ten rok obfitował w niezliczone okazje do tańczenia i oglądania tańca. Portal taniecPOLSKA.pl był w centrum tych wydarzeń.
W ciągu roku objęliśmy patronatem lub wsparciem medialnym 29 wydarzeń i instytucji, informując Was – naszych czytelników – o bogactwie tanecznej sceny w Polsce. Opublikowaliśmy 345 aktualności, w których przedstawialiśmy nowości ze świata teatru i festiwali, polecaliśmy książki i magazyny o tańcu, a także świętowaliśmy jubileusze wybitnych tancerzy, choreografów i choreografek. Niestety, żegnaliśmy również tych, którzy odeszli. Informowaliśmy o zmianach kadrowych w szkołach i instytucjach tanecznych, sukcesach oraz wyzwaniach artystów.
Nasi autorzy stworzyli 56 tekstów, w tym recenzje spektakli, relacje z wydarzeń, artykuły naukowe i felietony. Przeprowadzili także 15 wywiadów z artystami: baletu, tańca współczesnego, kostiumografami, scenografami, choreografami i b-boyami. Pełna lista publikacji z 2024 roku, wraz z linkami, znajduje się poniżej.
W dziale ogłoszeń zamieściliśmy 131 informacji o możliwościach pracy i rozwoju dla tancerzy. Od warsztatów i open calli, po castingi i oferty pracy sezonowej za granicą – wiele z tych ofert nadal jest aktualnych, więc warto tam zajrzeć.
Największą popularnością cieszy się nasza baza wiedzy, którą regularnie uzupełniamy o kolejne biografie ważnych postaci tanecznego świata – zarówno współczesnych, jak i historycznych. Jeśli Waszym zdaniem kogoś brakuje lub zauważycie, że jakaś nota wymaga aktualizacji, dajcie nam znać!
Wszystko to przekłada się na rosnące zainteresowanie naszym portalem. W 2024 roku odwiedziło nas ponad 130 tysięcy osób, co daje średnio około 3 tysięcy użytkowników tygodniowo! To imponujący wynik, który systematycznie rośnie, i mamy nadzieję, że w 2025 roku odwiedzi nas jeszcze więcej czytelników.
Nasz Facebook również rozwijał się dynamicznie. W 2024 roku osiągnął zasięgi rzędu 100 tysięcy, a nasze posty wyświetlano nawet 240 tysięcy razy.
Dziękujemy, że jesteście z nami!
W 2025 roku nie zamierzamy spoczywać na laurach – wręcz przeciwnie. Mamy ambitne plany, które, mamy nadzieję, przyciągną jeszcze większe grono miłośników polskiego tańca.
Do przeczytania,
Redakcja taniecPOLSKA.pl
Lista wszystkich tekstów opublikowanych na taniecPOLSKA.pl w 2024 roku:
Wywiady:
- Festiwal jako antidotum na problemy tańca. Rozmowa Anny Królicy z Marią Miotk
- O ścieżce zawodowej, praktyce pedagogicznej i potrzebie reformy szkolnictwa baletowego – z Andrzejem Glegolskim rozmawiał Sławomir Balcerek
- Sky is the limit. O Lubelskim Teatrze Tańca, czyli o autonomii i jej granicach. Rozmowa Anny Królicy z Anną Żak, Beatą Mysiak, Anną Kalitą i Ryszardem Kalinowskim
- Katarzyna Borza Twórcze przemiany – rozmowa z Martą i Olgą Bury
- „Tańcząc słowem…”. Rozmowa Bartosza Białowąsa ze Sławomirem Woźniakiem, Sławomirem Woźniakiem Juniorem i Michałem Woźniakiem
- Alicja Müller O płynności i sztuce kolektywnego odpuszczania – wywiad z przedstawicielkami Krakowskiego Centrum Choreograficznego
- Dominik Więcek Kostiumy i scenografia w teatrze tańca. Rozmowa z Martą Szypulską
- Dominik Więcek Kostiumy i scenografia w teatrze tańca. Rozmowa z Iloną Binarsch
- Dorota Mentrak „Ważny jest Teatr, a nie ja” – wywiad z Iwoną Pasińską, Dyrektorką Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu
- Katarzyna Borza Pasja i odpowiedzialność – rozmowa z Krzysztofem Pastorem i Dawidem Trzensimiechem o Polskim Balecie Narodowym Junior
- Rozmowa Bartosza Białowąsa z dyrektorem Sławomirem Gidlem, z okazji 75-lecia Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku
- Agnieszka Sterczyńska „nie upilnuje nas nikt” – jeden wieczór, trzy choreograficzne światy – rozmowa z Marguerite Donlon, Anne Jung i Katarzyną Kozielską
- Jakub Qba Łukowski „Nie do uwierzenia, że to się dzieje!”, czyli jak breaking znalazł się na Olimpiadzie – rozmowa z Tomaszem Kulisiem b-boy Klejem
- Katarzyna Skiba Wizja, ruch i zmiana we Wrocławskim Teatrze Pantomimy. Wywiad z Krzysztofem Venedem Szwają w 105. rocznicę urodzin Henryka Tomaszewskiego
- Katarzyna Sanocka Wdzięczność za taniec. Profesor Ewa Wycichowska i jej droga do twórczego spełnienia
Felietony:
- Łukasz Wójcicki Dekolonizacja Tańca
- Anna Nowak Klamry
- Dobrosława Choryńska-Chudy Poza sceną: druga kariera tancerek i tancerzy
- Aldona Nawrocka Ale co to znaczy „danser la musique”?
- Aldona Nawrocka Tańczący pianista
- Aldona Nawrocka Inter-taneczno-aktywni
- Aldona Nawrocka Nie „ja wiem”, ale „ja odczuwam”
- Renata Piotrowska-Auffret Oczy przyszłości – o sztuce tworzenia teatru tańca dla dzieci
- Jadwiga Romanowska Taniec uwikłany w transkulturowe relacje
- Jadwiga Romanowska Taniec flamenco – historia licznych transkulturacji
- Jadwiga Romanowska Taniec flamenco w praktyce – wyzwania związane z transkulturową wymianą. Część pierwsza: zasady gry
- Jadwiga Romanowska Taniec flamenco w praktyce – wyzwania związane z transkulturową wymianą. Część druga: obcokrajowcy tańczący flamenco – transkulturowani i transkulturujący
- Aniela Kokosza „Nie musisz rozumieć, musisz stanąć na ziemi. O stereotypach towarzyszących tańcowi współczesnemu i potrzebach dzieci, które określają dorośli”
- Anna Hop „Lepszy, piękniejszy świat – kilka myśli o tworzeniu spektakli tanecznych dla dzieci”
Artykuły:
- Jagoda Ignaczak Tacjanny Wysockiej wyspy Tańca
- Wojciech Klimczyk Skok w szaleństwo? (Post)romantyczny przypadek Wacława Niżyńskiego
- Stefan Drajewski Polski Teatr Tańca: czas Conrada Drzewieckiego i jeden sezon Mirosława Różalskiego
- Jagoda Ignaczak Polski Teatr Tańca Ewy Wycichowskiej
- Joanna Sibilska O Piotrze Zajlichu – jego działalności artystycznej, a także wpływie na rozwój baletu i szkoły baletowej w okresie międzywojennym
- Urszula Loba-Wilgocka Kinetografia – system analizy i notacji ruchu Rudolfa Labana
- Julia Hoczyk Szczodrość i empatia. O Sławomirze Krawczyńskim (1965–2024) – reżyserze, dramatopisarzu, scenarzyście, poecie sceny
- Hanna Bylka-Kanecka O choreografii w rzeczywistości przedszkolnej na przykładzie projektu „Somatulki” Hanny Bylki-Kaneckiej
- Agnieszka Narewska-Siejda Wojciech Wiesiołłowski. Wielka osobowość polskiego baletu – w 85. rocznicę urodzin Artysty
- Joanna Sibilska Izabela Gorzkowska-Głowacka – w 95. rocznicę urodzin Artystki
Relacje:
- Katarzyna Gardzina Różne oblicza tańca na XXX Bydgoskim Festiwalu Operowym
- Katarzyna Borza, Katarzyna Skiba, Łucja Siedlik Bliżej siebie, bliżej publiczności – rozmowa po finale 8. Polskiej Platformy Tańca
- Anna Banach „Festiwal dobrych nadziei?” – relacja z XXVII Łódzkich Spotkań Baletowych
- Katarzyna Niedurny Ponad granicami. 20. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania
- Marta Seredyńska Historia bliskości i budowania relacji. 15-lecie Międzynarodowego Festiwalu Tańca Warsaw CI FLOW
- Krzysztof Hliniak 25 lat Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza”
- Sandra Wilk Wyzwalanie śmiechem. Podsumowanie 23. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł
- Ewa Salwa „Wielkopolski Bat” 2024. Relacja z Pucharu Polski w Tańcach Polskich
- Jakub Qba Łukowski Ciało fenomenalnie różnorodne – relacja z III Festiwalu Nowych Strategii Choreograficznych w Rzeszowie
Recenzje:
- Marcin Miętus Łysy ojciec, łysa matka, łysy sąsiad i sąsiadka – o spektaklu „Łys” w choreografii Any Szopy
- Eliza Kindziuk-Kosianko Recenzja spektaklu „Urodziny” prezentowanego w ramach programu Przestrzenie Sztuki – Taniec w Białymstoku
- Alicja Müller Welcome to Bioland – recenzja spektaklu Megan Doheny i Ilyi Nikurova (Zamówienia choreograficzne 2024)
- Marta Zgierska „Nie będziesz mieć pereł innych przede mną”. Recenzja spektaklu „Fashion Beach”
- Katarzyna Gardzina Nadmiar czułości. Recenzja premiery spektaklu „Czuły”, chor. A. Nowak. Program Przestrzenie Sztuki – Taniec
- Marta Odziomek Odnaleźć moc w kryzysie. Recenzja spektaklu „Kairos i Hirsch” w ramach programu Przestrzenie Sztuki – Taniec
- Alicja Müller Hungry eyes. Recenzja spektaklu „Watch me” prezentowanego w ramach programu Przestrzenie Sztuki – Taniec
- Katarzyna Rochowicz Światło i mrok ramię w ramię – recenzja spektaklu „Hate Haus” kolektywu Hertz Haus prezentowanego w ramach programu „Zamówienia Choreograficzne”